Endelig (noe forsinket...)
Relativt mye arbeide har i løpet av sommermånedene (da bilen egentlig skulle vært i bruk...) vært lagt ned i et forsøk på å løse problemet med oljelekkasje fra girkassen. Ingen av de forslagene jeg har fått har vist seg å stemme, så jeg måtte ty til utenlands hjelp.
Takket være en mengde svært kyndige amerikanske Lotus Europa-eiere, på en Yahoo-mailing liste, har jeg fått teoretisk innføring i avlastning av inngående aksel på girkassen - og løst problemet med oljelekkasjen.
Helt i forkant av akselen, på 'innsiden' av clutchen, skal akseltappen hvile i et avlastningslager (montert i midten av veiva).
Dette lageret har ikke blitt montert i min bil.
Følgelig, når clutchen er trykket inn, vil akslingen ikke lenger 'hvile' på splines'ene i clutchplaten - og i og med at den ikke har avlastning i forkant vil ftuppen av akselen 'slenge rundt' i forkant. Dette skaper akkurat nok bevegelse i bakkant (gjennomføring ved simmeringen inn til girkassen) til at olje lekker ut.
Blandet med diverse støv i clutchhuset blir dette den ekle svarte guffen som dryppet ut av clutchuset.
Avlastningslager ble montert for halvannen uke siden, og jeg har etterpå hatt noen fine - og stadig lengre - prøveturer i Europa'n.
Siste tur var på 'hele' 80km, uten et feilskjær.
Så, nå er ihvertfall
dette hinderet ryddet av veien.
Jeg må gjøre noe med det elektriske opplegget i dashbordet.
Ikke alt fungerer som det skal der, samt at tilsvarende operasjon må utføres på frontlysene. Fullt lys finnes ikke - og nærlyset peker rett i ansiktet på møtende trailere..
Men alt i alt; bilen kan brukes
I'm a happy man - for now....