Lotus Europa S2 1969

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

SAY NO MORE ! !

Image
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Absolutt say no more!!
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

og kaffe'n står klar her i Krokstadelva
(sammen med Cobra'n som fortsatt venter på sin nye starter = jeg bygger ny garasje så lenge ...)
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Kaffe kan dere US-gutta drikke, vi med røttene på øya må ha te :-)
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

b-havers wrote:Kaffe kan dere US-gutta drikke, vi med røttene på øya må ha te :-)
Helt rett, kaffe smaker vondt :D Nydelig vogn du har.
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Takk for det, Ketil. Nå må du få Spit'en på veien igjen, også.


Har oppdaget den første feilen etter prøveturen....
Noen små dråper olje under clutch huset har over natten vokst til en middels ubehagelig stor dam :cry:

Ser ut som - og lukter - motorolje.
Da antar jeg at det er simmeringen i bakkant av veiva, ved overgang til svinghjulet, som ikke tetter helt.
Og da må motor/girkasse ut.

Hel***** :twisted:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

b-havers wrote:Takk for det, Ketil. Nå må du få Spit'en på veien igjen, også.


Har oppdaget den første feilen etter prøveturen....
Noen små dråper olje under clutch huset har over natten vokst til en middels ubehagelig stor dam :cry:

Ser ut som - og lukter - motorolje.
Da antar jeg at det er simmeringen i bakkant av veiva, ved overgang til svinghjulet, som ikke tetter helt.
Og da må motor/girkasse ut.

Hel***** :twisted:
Spit`n på veien, ja det hadde vært noe :roll: Har en plan, bygger Trekkbil først så gjøre ferdig verksted i kjelleren deretter Spit og kun Spit :D
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

b-havers wrote:Kaffe kan dere US-gutta drikke, vi med røttene på øya må ha te :-)
Drikker Cola også 8)
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Jeg kommer på besøk Are, kommer snart.
I mellomtiden kan du/dere nyte (?) en video fra den første prøveturen. Klikk der ---> http://www.youtube.com/watch?v=mEgwo07AvtA
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Grattis b-havers,

Det er bra å få ferdig ting så man kan begynne å nyte det.

Te? Hm...

Har 7 heltyske biler(tre som riktignok kunne leveres med amerikansk motoralternativ) og to Engelske, hvorav en har tysk motor...

Hva drikker man da?

Jo, kaffe til frokost og lunsj, te etter middag og øl til hverdag og fest. Selv er man trønder og da må man ha karsk i ny & ne...

Lykke til med Lotusen, håper du får mange mange mil med smil i fin bil, uten tvil (eller lakrismenn i sivil...) :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Grattis med skilter og årntli prøvetur! Får håpe det blir mange og lange turer med litt oppfriskning av trafikkbildet her i steinrøysa!

... og jeg for min del liker stadig fransk konjakk :twisted:
(Braastad og de andre "norske" blandingskonjakkene kan du få billig av meg!)
User avatar
blitzwolf
Posts: 9
Joined: 05 Nov 2007 17:58

Post by blitzwolf »

Imponerende jobb. Håper du får mye glede av Europa´en!
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Gratulerer Bjørn Anders :-) Ser deg vel snart på ett medlemsmøte nå 8)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Strålende!! Dette må vel være det som kalles "trang fødsel"....- men det ble et pent barn !! :D
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Takk for hilsner.

Ja, det har vært en trang fødsel - mye pga at jeg flere ganger i prosjektet har mistet gløden. Men også fordi utgangspunktet viste seg å være mye dårligere enn anntatt, slik at både økonomi og tid har fått seg opptil flere karameller...
Og da jeg i tillegg ikke er utpreget teknisk anlagt...
Følgelig; Tusen takk for hjelp (både teoretisk og praktisk) gjennom de 12 årene dette har tatt!


Og; nå står jeg på målstreken.
Dog ikke helt uten små skjær i skjøen.
Bensintanken ble alikevel ikke helt tett. Det drypper en liten dråpe i ny og ne. Kan på ingen måte sammenlignes med fossen fra første testtur, men må vel i anstendighetens navn fikses. Mulig at resultatet blir å bestille ny tank.

Hva som bekymrer meg mer...
Det renner olje, svart og seig, fra clutchhuset, etter kjøreturene.
Denne oljen kan jo komme både fra motoren og girkassen, via slappe eller feil monterte simmeringer.

Det lukter ikke girolje. Og motoroljen er ny - den som vises på peilepinnen er blank og fin.
Hvorfor renner det da mørke svart og seig guffe ut av clutchhuset???

Tør ikke ta særlig lange turer før dette er avklart (ble en liten tur i går igjen - morro !!!). Derfor ingen medlemsmøter i overskuelig fremtid - ihvertfall ikke med Europa :evil:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply