Lotus Europa S2 1969
Lotus Europa S2 1969
Jeg trodde aldri jeg skulle kommet så langt, men...
Etter nesten 11 år med en god del til-og-fra restaurering, er nå Europa'n endelig startet!
Det var mekaniker Henrik som bragte dette glade budskap i dag tidlig - bilen ble fyrt opp fra dvalen i går.
Det var visst litt plunder med fordeleren, men etter litt fikling med denne - og en dash startgass - startet den fint.
Iflg ryktene går den jevnt og pent, ingen ulyder eller lekkasjer.
Nå gjenstår visstnok bare å ta opp girkassen (igjen...) og å snu kronhjulet 180 grader - da den akkurat nå har fire gir bakover og kun ett forover.
Dette skyldes utelukkende at girkassemanualen fra Lotus hadde benyttet seg av bildet fra Renault - som viste diff'en montert 'Renault way'. Når rett bilde ble konsultert, løste dette seg.
Med unntak av at jeg ikke hadde sent med rett differensial, slik at en 'feil' diuff ble forsøkt montert ned i rett kasse - og da passer det ikke...
Men det er ei heilt anna historier....
Så er det forhåpentligvis klart for registrering mot slutten av neste uke
Men, som alltid dukker det vel opp noe.. Venter bare på en telefon som sier "du, vi oppdaget..."
Enn så lenge; life is good
[/b]
Etter nesten 11 år med en god del til-og-fra restaurering, er nå Europa'n endelig startet!
Det var mekaniker Henrik som bragte dette glade budskap i dag tidlig - bilen ble fyrt opp fra dvalen i går.
Det var visst litt plunder med fordeleren, men etter litt fikling med denne - og en dash startgass - startet den fint.
Iflg ryktene går den jevnt og pent, ingen ulyder eller lekkasjer.
Nå gjenstår visstnok bare å ta opp girkassen (igjen...) og å snu kronhjulet 180 grader - da den akkurat nå har fire gir bakover og kun ett forover.
Dette skyldes utelukkende at girkassemanualen fra Lotus hadde benyttet seg av bildet fra Renault - som viste diff'en montert 'Renault way'. Når rett bilde ble konsultert, løste dette seg.
Med unntak av at jeg ikke hadde sent med rett differensial, slik at en 'feil' diuff ble forsøkt montert ned i rett kasse - og da passer det ikke...
Men det er ei heilt anna historier....
Så er det forhåpentligvis klart for registrering mot slutten av neste uke
Men, som alltid dukker det vel opp noe.. Venter bare på en telefon som sier "du, vi oppdaget..."
Enn så lenge; life is good
[/b]
Last edited by b-havers on 28 May 2010 10:20, edited 5 times in total.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Høy bakkeklaring bak på den pickup'en din!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Det ligger en (alt for) lang historie, og noen progresjons-bilder på http://www.haverstad.net .
En gang jeg får god tid skal jeg organisere et ordentlig fotoalbum som viser restaureringen....
En gang
En gang jeg får god tid skal jeg organisere et ordentlig fotoalbum som viser restaureringen....
En gang
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
... mekaniker'n kom inn i bildet da jeg var i ferd med å gi opp hele prosjektet rett før mållinjen. Så; han fikk bilen for å foreta de siste justeringene - som viste seg å være litt flere (og omfattende) enn hva vi trodde på det tidspunktet.
Men nå nærmer det seg endelig sjarmøretappen.
Nå må det sies at et ti-talls biler har vært igjennom garasjen min i løpet av disse årene jeg har hatt Europa'en, mange har trengt en del mekanisk arbeide...
Så jeg har ikke bare skrudd Europa i 11 år...
Litt flere bilder, i lett kronologisk orden:
Edit:
Alle linkene fjernet da jeg var uvitende og la inn side-linken istedenfor...
Men nå nærmer det seg endelig sjarmøretappen.
Nå må det sies at et ti-talls biler har vært igjennom garasjen min i løpet av disse årene jeg har hatt Europa'en, mange har trengt en del mekanisk arbeide...
Så jeg har ikke bare skrudd Europa i 11 år...
Litt flere bilder, i lett kronologisk orden:
Edit:
Alle linkene fjernet da jeg var uvitende og la inn side-linken istedenfor...
Last edited by b-havers on 28 Aug 2009 08:20, edited 2 times in total.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Angående hvorfor bildene dine ikke vises:
Dette (som du har brukt) http://s31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til en nettside med bildet på.
Dette (som du finner nede i venstre hjørne i ruten IMG Code)
http://i31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til det samme bildet uten noen nettside rundt (kun bakgrunnsfargen i nettleservinduet). Klikk på begge linkene og se forskjellen.
Dette (som du har brukt) http://s31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til en nettside med bildet på.
Dette (som du finner nede i venstre hjørne i ruten IMG Code)
http://i31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til det samme bildet uten noen nettside rundt (kun bakgrunnsfargen i nettleservinduet). Klikk på begge linkene og se forskjellen.
Sånn er det når en skal forsøke å skynde seg...
Eg freistar på han att.
Slik var bilen rett etter ankomst, når karosseriet var løftet fra rammen:
Det ene fremhjulsopphenget, før rengjøring og overhaling
Rammen lakkert og begynt montert igjen
Hele bakstussen var poppet sammen etter en kollisjopn, og sparklet med ca 2 cm sparkel. Gikk med mye fiberglass til å rette opp dette..
Etter mye lapping og sliping begnte det endelig å ligne noe..
Så ble det tur for å montere nyoverhalt motor og girkasse. Girkassen måtte jo opp igjen flere ganger pga dårlig håndverk hos den avdøde mekanikeren...
Etter sliping kommer sparkling og ny sliping (hmm, ser at her er slipingen av huset såvidt kommet i gang også..)
Endelig kom dagen (kvelden) for å løfte karosseriet på den klargjorte rammen
Og forskjellige deler ble hengt på bilen på passende steder...
Interiøret begynte å komme på plass også. Kjøpte 'ferdig tilpassede' tepper fra et eller annet firma i UK - de passet ihvertfall ikke til min Europa..
Bensintanken ble rengjort, lappet og lakkert.
Lykter må en ha på norske høstveier...
Folk fra Hurtigruta kom hjem og monterte frontruten
Mange fine farger på ledningene - ikke alle passet med kablingsskjemaet...
Så etablerte vi Norsk Lotus og Caterham register - og hagen var brått full av små engelske biler
For å få inn bensintanken, måtte bilen omtrent settes på høykant
Dørtrekkene måtte lappes sammen
Nytt eksosanlegg ble spesiallaget
Og så gikk jeg lei..
Bilen ble sendt til Drammen, hvor den har stått i snart to år. Der fikk den bl.a. nye felger og dekk
Eg freistar på han att.
Slik var bilen rett etter ankomst, når karosseriet var løftet fra rammen:
Det ene fremhjulsopphenget, før rengjøring og overhaling
Rammen lakkert og begynt montert igjen
Hele bakstussen var poppet sammen etter en kollisjopn, og sparklet med ca 2 cm sparkel. Gikk med mye fiberglass til å rette opp dette..
Etter mye lapping og sliping begnte det endelig å ligne noe..
Så ble det tur for å montere nyoverhalt motor og girkasse. Girkassen måtte jo opp igjen flere ganger pga dårlig håndverk hos den avdøde mekanikeren...
Etter sliping kommer sparkling og ny sliping (hmm, ser at her er slipingen av huset såvidt kommet i gang også..)
Endelig kom dagen (kvelden) for å løfte karosseriet på den klargjorte rammen
Og forskjellige deler ble hengt på bilen på passende steder...
Interiøret begynte å komme på plass også. Kjøpte 'ferdig tilpassede' tepper fra et eller annet firma i UK - de passet ihvertfall ikke til min Europa..
Bensintanken ble rengjort, lappet og lakkert.
Lykter må en ha på norske høstveier...
Folk fra Hurtigruta kom hjem og monterte frontruten
Mange fine farger på ledningene - ikke alle passet med kablingsskjemaet...
Så etablerte vi Norsk Lotus og Caterham register - og hagen var brått full av små engelske biler
For å få inn bensintanken, måtte bilen omtrent settes på høykant
Dørtrekkene måtte lappes sammen
Nytt eksosanlegg ble spesiallaget
Og så gikk jeg lei..
Bilen ble sendt til Drammen, hvor den har stått i snart to år. Der fikk den bl.a. nye felger og dekk
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
JEG VISSSSSTE DET! ! !
Nå viser det seg at han ikke får montert innmaten tilbake i den originale girkassen, fordi det er noe feil med diffen....
Svært rart, siden alt fungerte da bilen kom fra USA...
Jeg gir opp.......
Nå viser det seg at han ikke får montert innmaten tilbake i den originale girkassen, fordi det er noe feil med diffen....
Svært rart, siden alt fungerte da bilen kom fra USA...
Jeg gir opp.......
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track