Fikk ikke godkjent MGen!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Fikk ikke godkjent MGen!

Post by raymond »

Jeg hadde sett fram til å få skilter på nyervervelsen, men den gang ei. Jeg var i Drøbak i otta i dag for å vise den fram.
Fikk tre mangler:
- mangler parklys foran
- mangler opplysninger om effekt
- førstegangs registreringsår må dokumenteres

Det siste la jeg fram, uten at det hjalp. Kontrolløren måtte konferere med Oslo, men der tok de ikke telefonen!
Nå må jeg ha ny time osv.
Surt. Og tungvint å først måtte reise til trafikkstasjonen for å hente prøveskilt.

Et spørsmål til slutt:
I håndboka til bilen står følgende om effekt: 10,97 h.p.
Noen som vet hva dette betyr?
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- kommafeil....?? :D

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

hp

Post by raymond »

Vanlig betegnelse er jo BHP (break horse power), men her står det bare hp.
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Om ikke bilen (eldre enn 1961 tror jeg det er) var originalt utstyrt med parklys, skal den heller ikke ha det i norge.
Dog kan de kreve at du monterer sideblinklys...

Originalvognkortet skal forefinnes ved første gangs registrering i Norge, der skal også info om første registreringsdato stå.

På så gamle biler er det strengt tatt ikke nødvendig å dokumentere slike tekniske ting, men det kan helt sikkert skaffes fra MGCC i England, eventuelt fra Anders Clausager hos BMIHT.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

"10,97 hp" er sannsynligvis det gamle systemet med RAC horsepower. Det er basert på et regnestykke med et fast, teoretisk tall, sylinderboringen (i tommer selvfølgelig!) og antall sylindre. Om du gir meg antall sylindre (4?) og boring eller slag kan jeg regne det om til moderne hk. Dette holder jo selvfølgelig ikke for biltilsynet, men men ...

Dette fantastiske systemet er også litt av grunnen til at europeiske biler hadde en tendens til å ha vanvittig langt slag og trang boring. Tror 1093-kubikkeren i Dauphine Gordini hadde over 100mm slag på grunn av det franske "tax horsepower"-systemet ;)

Gordini-føreren på CSM sa det greit "Jag varvar inte över 5000!" :lol:
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Luigi, du har rett...

Post by raymond »

for der hvor tallet står i håndboka, står det "RAC rating" foran.
Forresten har bilen 54,4 norske hester.
Post Reply