Så skal jeg altså hente inn en bil fra England. Da har jeg noen spørsmål rundt de praktiske detaljene.
Han som selger bilen bringer den til Harwich. Jeg skal hente den i Esbjerg. Når jeg da ankommer Oslo eller Larvik, kjører jeg på rødt hos tollen.
Jeg har hørt at selgerens forsikring gjelder til jeg får bilen registrert på norske skilter.
Betyr dette at jeg kan kjøre på de engelske skiltene til jeg har time hos Trafikkstasjonen?
Det skal visstnok skje innen noen få dager?
Så viser jeg bilen der og får den kanskje godkjent (hva med innstilling av frontlyset?). Deretter får jeg laget norske skilt?
Dette er første gang jeg kjøper bil fra utlandet og jeg trenger all den hjelp jeg kan få for å gjøre dette rett og riktig.
Jeg trenger råd...
Jeg trenger råd...
Raymond
www.bildebank.com
www.bildebank.com
Her står det litt, gjelder riktignok Tyskland men vil tro at det meste er likt:
http://www.dinside.no/10425/penger-aa-s ... ilimportor
http://www.dinside.no/10426/ut-i-verden ... og-papirer
http://www.dinside.no/10428/hjem-igjen- ... ke-skilter
Det med ECE ville jeg sjekket nærmere...
http://www.dinside.no/10425/penger-aa-s ... ilimportor
http://www.dinside.no/10426/ut-i-verden ... og-papirer
http://www.dinside.no/10428/hjem-igjen- ... ke-skilter
Det med ECE ville jeg sjekket nærmere...
<-TL->
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
Re: Jeg trenger råd...
Dette har jeg heller aldri gjort, men tror du må bytte lykteglass og pærer til en "norsk" type med asymetrisk lys for høyrekjøring (eventuelt låne hvis det er umulig å få tak i på kort varsel). Tror den må førstegangsgodkjennes selv om det er ikke krav om EU kontroll på biler produsert før 1/1-1960.raymond wrote: Så viser jeg bilen der og får den kanskje godkjent (hva med innstilling av frontlyset?).
Til veteranbil (førstegangsregistrert før 1. april 1971) kan du velge registreringsnummer etter bestemte kriterier. Tenk grundig over hva du vil ha da dette blir det reg.nummeret bilen vil ha så lenge den er i Norge.
Tidsriktig skilt i aluminium bestiller du fra Skiltfabrikken, Lørenvangen 23, tlf 23 03 94 90.
Ved godt vær ville jeg nok kjørt hele veien, over Storebeltbrua
Last edited by GinELla on 04 Aug 2009 22:06, edited 1 time in total.
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Egenerfaring etter en del importer;
- ordne forsikring på bilen FØR du henter den; ikke stol på at engelsk eier har bilen forsikret
- Ved ankomst norsk tollgrense, kjør på rødt, og få utstedt tollpass. Da kan du kjøre til ditt lokale tollsted, og fortolle bilen der (normalt innen to arbeidsdager).
- før ankomst lokalt tollsted, dra via Biltilsynet og skaff deg prøveskilter. Dette gis ut på grunnlag av bilens chassisnummer og det utenlandske vognkortet. Bilens originalskilter blir klippet når du er på ditt lokale tollsted - frem til da kan du vha tollpasset kjøre den utenlandskregistrerte bilen i Norge.
- hos lokalt tollsted; betal moms (og evnt engangsavgift om bilen skal registreres umiddelbart)
- skift til lykter som lyser 'norsk vei', og fiks evcnt annet du vet ikke er OK i hht norsk standard
- bestill time for besiktigelse/registrering hos biltilsynet (forut for dette må engangsavgifter være betalt). Ha all nødvendig dokumentasjon klar (og selv om bilen er eldre enn 30 år er det mye du må dokumentere; vekt, ytelse, akseltrykk etc).
- når det gjelder registreringsnummer; om bilen er førstegangsregistrert i utlandet før 1/4-1971, kan du fritt velge registreringsnummer. Er den nyere, får du et moderne registreringsnummer.
Om du velger ditt 'personlige' registreringsnummer, ikke fall for fristelsen til å få et 'fancy' nummer; dette kan faktisk ødelegge bilens verdi i en salgssituasjon. Søk litt i gamle bilder, snakk med Biltilsynet evnt bilhistorikere - og få greie på hva et tidsriktig registreringsnummer for ditt område var i det året bilen var førstegangsregistrert i utlandet.
Grunnen til at datoen 1/4-71 er låst, er at det var da Norge gikk over til de 'moderne' skiltene med to bokstaver og fem siffer over hele landet.
Enjoy!
- ordne forsikring på bilen FØR du henter den; ikke stol på at engelsk eier har bilen forsikret
- Ved ankomst norsk tollgrense, kjør på rødt, og få utstedt tollpass. Da kan du kjøre til ditt lokale tollsted, og fortolle bilen der (normalt innen to arbeidsdager).
- før ankomst lokalt tollsted, dra via Biltilsynet og skaff deg prøveskilter. Dette gis ut på grunnlag av bilens chassisnummer og det utenlandske vognkortet. Bilens originalskilter blir klippet når du er på ditt lokale tollsted - frem til da kan du vha tollpasset kjøre den utenlandskregistrerte bilen i Norge.
- hos lokalt tollsted; betal moms (og evnt engangsavgift om bilen skal registreres umiddelbart)
- skift til lykter som lyser 'norsk vei', og fiks evcnt annet du vet ikke er OK i hht norsk standard
- bestill time for besiktigelse/registrering hos biltilsynet (forut for dette må engangsavgifter være betalt). Ha all nødvendig dokumentasjon klar (og selv om bilen er eldre enn 30 år er det mye du må dokumentere; vekt, ytelse, akseltrykk etc).
- når det gjelder registreringsnummer; om bilen er førstegangsregistrert i utlandet før 1/4-1971, kan du fritt velge registreringsnummer. Er den nyere, får du et moderne registreringsnummer.
Om du velger ditt 'personlige' registreringsnummer, ikke fall for fristelsen til å få et 'fancy' nummer; dette kan faktisk ødelegge bilens verdi i en salgssituasjon. Søk litt i gamle bilder, snakk med Biltilsynet evnt bilhistorikere - og få greie på hva et tidsriktig registreringsnummer for ditt område var i det året bilen var førstegangsregistrert i utlandet.
Grunnen til at datoen 1/4-71 er låst, er at det var da Norge gikk over til de 'moderne' skiltene med to bokstaver og fem siffer over hele landet.
Enjoy!
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Du har sikkert rett, jeg har endret innlegget mitt.b-havers wrote: - når det gjelder registreringsnummer; om bilen er førstegangsregistrert i utlandet før 1/4-1971, kan du fritt velge registreringsnummer. Er den nyere, får du et moderne registreringsnummer.
Grunnen til at datoen 1/4-71 er låst, er at det var da Norge gikk over til de 'moderne' skiltene med to bokstaver og fem siffer over hele landet.
Enjoy!
Tom Roy
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
Jeg har allerede "valgt" nytt reg nummer
Jeg har snakket med biltisynet om nummer, og det jeg ønsker, er ledig. Jeg vil nemlig ha det første osloskiltet som min far hadde. Det satt på en Chevrolet 1933-modell, en bil han hadde rett før og etter andre verdenskrig. Ja, han hadde den jo under krigen også, men da hadde han gravd ned hjulene så tyskerne ikke skulle konfiskere bilen.
-og, jeg har snakket med skiltfabrikken.
-og, jeg har snakket med skiltfabrikken.
Raymond
www.bildebank.com
www.bildebank.com