Lotus Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Lotus Elise S1

Post by mowal »

Endelig har jeg fått sportsbilen jeg lenge har ønsket meg.

Etter mye frem og tilbake falt valget på en ”norsk” bil til en fornuftig pris. Selv om en kan spare en del penger på å importere en Elise fra England, så så jeg for meg alt for mange usikkerhetsmomenter knyttet til dette.

Jeg har nå hatt bilen i to måneder. Etter å ha lest uttalige tester og sett en rekke programmer (blant annet ”The Inside Story Of The Lotus Elise) må man vel kunne si at forventningene var skyhøye før min første kjøretur (en solrik dag i begynnelsen av mars).

Første inntrykket var nesten som forventet. Styringen var akkurat passe direkte, dog ikke like gokartaktig som en Caterham 7 (Leide en C7 en gang i 01 ved Løddesøl, var det deg Rune R?). Girkassen var relativ presis med korte vandringer, men man måtte være litt ekstra bestemt ned i andre. Fjæringen var på den faste siden, sånn man skal ha det (bortsett fra de ”klonkete” røde Koni’ene sine dårlig håndtering av telehiv og huller, jfr diverse tester). Sittestillingen var overraskende bra, lavt med god oversikt. Man må imidlertid være litt varsom for ”dødsonen” som oppstår fra b-stolpen og bakover. Bremsene virket harde og føltes ”dårlige” ved første bekjentskap. Men etter litt tilvending merket man at de var bedre enn man trodde. Med litt ekstra pedaltrykk var de relativt lette å dosere. Gassresponsen var slik man forventer seg – ting skjer umiddelbart, ikke 1-2 sekunder seinere som i mange andre biler. Draget var jevnt og med forbausende mye bunndrag. Jeg savnet imidlertid mer karakter – en mer markert effekttopp og ikke minst litt mer innsug/eksos lyd hadde gjort seg.

Forrige eier var en ”orginal-fantast”, så jeg må innrømme at det klør i fingrene etter å få satt på oppgraderinger. Et åpent filter er nå på plass. Lyden ved gasspådrag er nå mer slik jeg ønsker den, særlig når taket er av og bakvinduet tatt ut. Men en effektpotte må nok monteres for å få enda litt bedre lyd. Nye kammer kan nok også bidra til mer ”riktig” motorkarakter.

Det er snakket mye om Elisen’s dårlige kjøling. Frem til nå har jeg ikke merket så mye til dette. Temperaturen har ligget på rundt 80 grader (+/- 2 grader) ved ”køkjøring”. Ved mer aktiv kjøring (3500 o/min og oppover) har temperaturen sunket helt ned mot 65 grader, litt pussig egentlig. Jeg har imidlertid ved en anledning opplevd at temperaturen har steget til over 90 grader, bilen gikk da på tomgang i om lag 10 – 15 min.

Jeg kommer til å koble en ekstern bryter på kjøleviftene, slik at man bedre kan overstyre kjøleviftene ved kø- og tomgangskjøring. Et ”Remote Thermostat Kit” må nok også kjøpes inn på sikt. Kjørelysa på Elise’n har jeg glemt to ganger nå – med fullstendig flatt batteri som resultat. En lysvarsler må nok derfor monteres innen kort tid.

Jeg gleder meg til å få testet den på bane. Det er først da man får testet hva som bor i denne bilen og man får utviklet seg som sjåfør. Jeg ser derfor frem til banedagene til NSK.
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Gratulerer så mye.

Fikk mange tilbakemeldinger om at bremsene var dårlige på min også. Det skyldes nok bare at folk ikke er vant til biler uten bremsekraftforsterker, og at man derfor må bruke en del mer kraft en forventet.

Hvis temperaturen går ned til 65 grader er det noe feil. Jeg ville begynt med å sjekke sensoren og tilkoblingene der. Det er mer sansynlig en noe annet på den type målinger

Lykke til med forbedringer og velkommen til banekjøringer.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Gratulerer med drømmebilen din. :)

Og Velkommen til NSK. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Lotus Elise S1

Post by Rune R. »

mowal wrote:Første inntrykket var nesten som forventet. Styringen var akkurat passe direkte, dog ikke like gokartaktig som en Caterham 7 (Leide en C7 en gang i 01 ved Løddesøl, var det deg Rune R?).
Jepp!

Håper du koste deg :D
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Takk for hyggelige kommentarer.

Ja, Rune vi hadde en gøy tur til Stavanger (indre og ytre vei, via Tonstad og Egersund) og over Brokke-Suleskar på tilbakeveien. Litt uvant å måtte gire med venstre hånd og ha en så følsom styring. Elisen er nok ikke så ekstrem, men sikkerheten og fartsfølelsen føler jeg er bedre i Elisen. Vi kan jo møtes en dag og sammenligne.

Når det gjelder vanntemperaturen syntes jeg også det virker som en sensor kan være ødelagt. Men det er verdt å nevne at de gangene den har kommet ned i 65 grader så har utetemperturen vært relativ lav 8 – 12 grader, varmeapparatet vært på, og ved aktiv kjøring på landeveien så er ikke gasspådraget så hyppig og intenst som på bane – motoren løper da relativt lett. Det relativt høye turtallet gjør jo også at vannpumpa pumper vannet ekstra god rundt. Men termostaten burde vel ha stengt igjen slik at temperaturen ikke ble så lav? Jeg holder i hvert fall øye med vanntemperaturen hver gang jeg kjører. Hvordan kan jeg enkelt teste sensoren?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hmmm...var det ikke et eller annet med at man kunne bytte den med en annen et annet sted på motoren? Altså at det finnes en identisk sensor et annet sted?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Det er to sensorer, en som går til termostaten(ECU) og en som går til displayet på dashbordet. Den ene har en blå topp og den andre en brun, så helt like er de ikke. Om det er noe andre foskjeller utover fargen vet jeg ikke.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Jeg har nå bestilt både den brune og den blå sensoren, så får vi se om det hjelper noe når jeg får byttet dem. Jeg har også bestilt en ekstra bryter som kan overstyre vifta, samt den nye oppgraderte viskerarmen som skal viske med mer kraft. Men ikke minst venter jeg på det nye eksosanlegget som skal gi kjerra litt mer lyd.

Etter å ha glemt lysene på Elisen ett par ganger nå, har jeg fundert litt på hvordan man enkelt kan få kjørelysene til å slokke seg automatisk. Jeg har nå funnet løsningen. Styrestrømmen til cd-spilleren er koblet via tenningsnøkkelen og gir bare strøm når tenningen er på. Jeg koblet en ledning til denne . Jeg erstattet så den brune ledingen (med en lyseblå stripe) som gikk inn på lysbryteren til hovedlysa med ledingen som var koblet til styrestrømmen for cd-spilleren – og vips så fikk jeg automatiske kjørelys. Jeg kan nå slokke lysene helt eller la bryteren være "på" hele tiden uten at batteriet tappes for strøm når tenningen er av. Konge. :D
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Du bør tenke deg om et par ganger før du monterer sportseksos :!:

Min S2 har Lotus sportseksos. Kjørte ca. 200 mil i Elise over 3 uker, og nå er jeg faktisk rimelig lei av levenet. Sportseksos på Elise blir noe helt annet enn på en vanlig personbil, man får lyden rett i ørene og i tillegg forsterkes lydnivået av alt metallet i "kupéen". Faktisk er det på grensen til øresus, så i lengden er det også skadelig for hørselen.

Det verste er at dette er et "snilt" sportsanlegg, som sannsynligvis passerer originale støykrav. Men det er mer enn nok til å ødelegge hele gleden ved å kjøre bilen, så jeg vil sannsynligvis montere original eksos - eller få sportseksosen strupet inn.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Post by mowal »

Ved aktiv kjøring mener jeg at lyden er mer enn halve opplevelsen, og her mangler Elisen en del med standard eksos.

Men, du har et poeng når det gjelder "vanlig" kjøring og på lange transportettapper, så vil man kanskje kunne bli ør i hode i det lange løp. Jeg har f.eks i en periode kjørt uten bakrute - for å få mer insugslyd. Men med på kjøpet så har jeg også fått mye motorstøy og lukter inn i kupeen. Ettersom man ikke bare bruker bilen til aktiv kjøring, så har jeg nå satt ruta inn igjen - mye mer behagelig lydnivå ved "vanlig" kjøring. Med sportseksosen har man imidlertid ikke den samme mulighten til å "skru av og på", men alt i alt mener jeg at en slik type bil skal låte litt ekstra. I verste fall får man kjøre med headsett på lange transport etapper.

Men det er vel flere her inne som har sportseksos fra Eliseparts, blant annet Jørn, som kan gi noen synspunkter på om det er for støyete i lengden eller ikke.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Janspeed har gode potter, har en på nå, og den er snill som ett lam under 4500 rpm.

men over 4500rpm så hører man at motoren puster fritt. :)

Vet og at Quicksivler har en stille potte med ett utblås på og, det vil og være med på å redusere eksosnote støy.


Men om man ikke liker støy i bil, så er elise helt feil bilvalg å velge.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Jeg skal prøve et annet alternativ for å få et passende lydbilde: Original eksos MEN Hurricane innsugskit. Elise har jo en ganske standard R4-motor, i motsetning til f.eks. Boxster og Impreza er det ikke særlig spennende lyd fra motoren - selv med sportseksos. Derimot har jeg god erfaring med åpent innsug på sugemotor, da får man det herlige "innsugs-snerret" ved gasspådrag.

Savner også at motoren trekker bedre på turtall, så jeg vurderer et sett med hissigere kammer og kanskje en lett porting av toppen (Mobeck?) - men innenfor rammer som er tolerert av original ECU. Venter bare på at toppakningen ryker, så jeg har et godt påskudd for å starte jobben :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Janspeed potta mi høres knapt <4000rpm, innsugstøyen høres mer, men høy rev's over 4500rpm så høres det bra ut. (har ikke målt noe støy enda, men man kan prate rolig til herandre i 80kmt med taket av nå, noe som ikke gikk med racinggirkassa.)

Så det er mer støy inne i en standard impreza syns nå jeg, om man ser bort ifra "sportsluftfilteret" mitt da..

hadde ingen prblemer med å kjøre 180 mil på litt over 24 timer, så transportettapper med masse motorveikjøring og litt autobhan kø (60-90kmt) gikk som en lek.

Skal man ha ei potte som bråker mindre så kan vel quicksilver potta ifra hangar111 være tingen, 93db mener jeg den har på fullt pådrag.

http://www.hangar111.com/ckshop.php?ite ... egory%3D22

Nå på tilbud. :)

Ellers så kan du evt kjøpe deg hørselværn med innebygget radio/aux tilkobling til ipod o.l.
Selv så brukte jeg Nokia 6230i+kablet handsfree som stereoanlegg før da jeg hadde racing kassa i.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Shadow_iX wrote:Så det er mer støy inne i en standard impreza syns nå jeg, om man ser bort ifra "sportsluftfilteret" mitt da..

http://www.hangar111.com/ckshop.php?ite ... egory%3D22
Ellers så kan du evt kjøpe deg hørselværn med innebygget radio/aux tilkobling til ipod o.l.
Jeg tror du må ha fått hørselsskader allerede jeg Kenneth! :wink:

Jeg synes også det er gøy med biler som lager lyd, men det må være en kobling her. Mye lyd krever at det er vakker lyd som strømmer ut fra eksospotta, for å være ærlig så er det ikke noe vakker lyd i 1.8 K-serie.
Du din snik har derimot byttet til en maskin som har mye hissigere lyd, pga mer turtall og høyere trimmingsgrad. Og ikke minst kompressoren.

Min fhv Boxster 2.5 med litt modifisert originaleksos, det er faktisk noe av den råere motorlyden jeg har vært borti. Den fikk min godkjennelse til å lage mer lyd. Var akkurat som å være med i Flåklypa Grand Prix :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

hmhaga wrote:
Shadow_iX wrote:Så det er mer støy inne i en standard impreza syns nå jeg, om man ser bort ifra "sportsluftfilteret" mitt da..

http://www.hangar111.com/ckshop.php?ite ... egory%3D22
Ellers så kan du evt kjøpe deg hørselværn med innebygget radio/aux tilkobling til ipod o.l.
Jeg tror du må ha fått hørselsskader allerede jeg Kenneth! :wink:

Jeg synes også det er gøy med biler som lager lyd, men det må være en kobling her. Mye lyd krever at det er vakker lyd som strømmer ut fra eksospotta, for å være ærlig så er det ikke noe vakker lyd i 1.8 K-serie.
Du din snik har derimot byttet til en maskin som har mye hissigere lyd, pga mer turtall og høyere trimmingsgrad. Og ikke minst kompressoren.

Min fhv Boxster 2.5 med litt modifisert originaleksos, det er faktisk noe av den råere motorlyden jeg har vært borti. Den fikk min godkjennelse til å lage mer lyd. Var akkurat som å være med i Flåklypa Grand Prix :lol:
Hehe.. nå så hører jeg fugglene kvittrer når en kjører med taket av, på normal kjøring.. vilket er deilig :) Mne ja, har juksa litt ofr å få det til ja.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply