Page 5 of 9

Posted: 21 Apr 2010 21:36
by Sjobing
kasper wrote:Artig å lese den artikkelen, helt rå bil! :lol:
Takk for det. :D


Da har jeg omsider fått gjort litt igjen også, er alt for hektisk på jobben om dagen så det går litt tregere en ønsket. :roll:

Sjekking/justering av stempelringer:

Image

Topp med O - ring montert:

Image

Blokka klar med gassringer montert klar for å få på toppene:

Image

Forhåpentligvis så blir det litt roligere på jobben resten av uka så jeg kan slutte til vanlig tid, for da hadde jeg et lite håp om å bli ferdig med motor'n og kanskje få den i bilen i løpet av helga. :roll:

Posted: 23 Apr 2010 21:19
by webmaster
Begynner å bli på tide hvis du skal rekke sesongstart og teste litt kanskje? ;-) Stå på!

Posted: 01 May 2010 13:29
by Sjobing
Hehe, Jørn det er jo fortsatt 12 dager igjen til første løp... :roll:

Ting går jo fortsatt tregere enn jeg egentlig liker, men nå er motor 99% klar til å monteres inn i bilen igjen så iløpet av morgen dagen sitter den i. . .

Timing av eksos kammer:

Image

Setter plug åpning til der jeg vil ha dem:

Image

Thermal extension, skal hindre endel av varmen fra motor til å forplante seg over i innsuget.

Image

Innsug montert med thermal extension og som dere ser her ingen vanlig topppakning. :-)

Image

Posted: 01 May 2010 23:21
by webmaster
Eh, nei...:-)

Posted: 07 May 2010 21:37
by Sjobing
Da er motor'n omsider i bilen igjen, og nå gjenstår det bare hjulstillingskontroll + noen timer på rulla så er'n klar for racerbil løp. :twisted:

Skulle egentlig kjørt på rulla i går, men når jeg starta opp for varmkjøring + lufting av kjølesystemet så røyk reima til tørr sump pumpa.:shock:
Heldigvis så oppdaget jeg dette rimelig fort og fikk stoppa motor'n og etter at jeg fikk tak i ny reim idag og satt det sammen igjen så virker det som om det heldigvis har klart seg greit.

Så da blir det hjulstillingskontroll i morgen tidlig, og forhåpentligvis en runde på rulla i morgen ettermiddag eller på søndagen.

Posted: 08 May 2010 08:05
by arildh
Hvorfor så fet toppakning ? Vanskelig å se ut i fra bildet da jeg ikke kjenner Subarumotoren men det kan se ut som 2-3 mm. Er det for å kompensere for høvling/maskinering ifm. o-ringer eller rett og slett for å senke komp ?
Hva var komp før og etter ?
Med en så dyr nybygd motor hadde jeg programmert en kill på sprutet om oljetrykket forsvinner.

Posted: 09 May 2010 08:03
by Sjobing
arildh wrote:Hvorfor så fet toppakning ? Vanskelig å se ut i fra bildet da jeg ikke kjenner Subarumotoren men det kan se ut som 2-3 mm. Er det for å kompensere for høvling/maskinering ifm. o-ringer eller rett og slett for å senke komp ?
Hva var komp før og etter ?
Med en så dyr nybygd motor hadde jeg programmert en kill på sprutet om oljetrykket forsvinner.
Her er det ingen toppakning, som bygger noe som helst... Kun gassringer + o-ringer toppen står butt i butt med blokka.
Stemplene er spesiallagd for å passe denne motor'n etter egne mål.
komp var 8.5:1 og er nå 9.6:1.

Så hvilke pakninger du refferer til veit ikke jeg?

Posted: 09 May 2010 08:48
by arildh
oh. Glem det. Jeg så på det siste bildet men det er sikkert pakningen til innsuget eller noe.

Posted: 09 May 2010 09:46
by Shadow_iX
Uhyre bøllete dette her.. hvor kan jeg lese mer om måten du har valgt for å få tetta i melom blokka og toppene? :)

Posted: 23 May 2010 22:42
by Sjobing
@ Shadow_ix:
Har ikke funnet så mye info om dette på nettet, det jeg har funnet ut om det er via kontakter innen motorportverdenen som jeg har snakket med.

Fikk det desverre ikke 100% tett på første forsøk, overflate finish'n på toppene må nok være enda finere enn det jeg hadde.

Løsningen i denne omgangen ble å legge i nye gassringer + en orginal toppakning siden det bare var snaue 24 timer fra jeg tok opp motoren til jeg skulle stille til start i første løp i GT serien. (se under GT racing tråden hvis du vil ha mer info)

Ser ut til at dett funker greit så langt og motoren holder på vannet sitt uten å kaste opp så langt.

I går fikk jeg med meg Per Gulbrandsen en tur til en som hadde Dyna Pack'er for å prøve å bremse/programmere bilen i det siden vi har hatt problemer med å feste etterhvert på rulla hjemme hos Per.

Her er de fleste dragene lagt oppå hverandre, de med minst power er der vi startet for dagen. (dette er det motor'n gir med -100% i boost setting) og som er den effekten som vi kjørte med på Våler forrige helg.

Den kommer noe sent igang med dette eksohuset, men tanken er å kjøre noe mer turtall på den etterhvert og da er det behov for den ekstra flowen. Denne motor'n har trossalt ikke blitt kjørt mer enn ca 5 timer til sammen så vi er litt snille med den enda. . .

Image

Her er siste drag som vi tok denne dagen og maks effekt jeg mest sannsynlig kommer til å kjøre med denne sommer'n. Den gjør et lite "dip" i effekten og det kommer rett å slett av en liten treghet i boostcontrolleren, for ting skjer så raskt at den rekker ikke helt å henge med på den første justeringa:

Image

Her er tallene bak slutt grafen:

Image

Etter noen timer med programering der så gir HTS'n 539 hk og 650 nm målt på hub'ene (hjula) med 1,4 bar ladetrykk.

Det oppsettet som vi kjørte på Vålerbanen forrige helg ga 437 hk og 518 nm, så nå er det ihvertfall ikke bilen det står på om jeg henger med eller ikke. :roll: :wink:

Holder motor'n på vannet til sesongen er over, så kan det hende vi prøver å lade en kilo til for å se hva den kan gi, den skal være bygget for å kunne lade 3 bar++ nå. :twisted: :twisted:

Posted: 23 May 2010 22:54
by need4speed
539 hk! på rulla til per.

'det må da være 700+ på andre ruller :D

sykt :)'


håper å komme meg sørover i juni for å sjekke den ut :)

Posted: 25 Jun 2010 00:06
by Linder
Fy FAN. Rakett

Posted: 28 Jun 2010 08:48
by Shadow_iX
Detta er bra vekt/effekt forhold, liker de sexye dynokurvene du fikk og. :)

Gratulerer med bra resultat

Posted: 28 Jan 2011 23:24
by Sjobing
Bøtta med arbeidslyst sto litt for godt gjemt til at jeg fikk surra meg til å få bilen klar for Golsfjellet...

Men nå har jeg funnet den igjen, og har så smått begynt med litt modifiseringer av tørrsump systemet, siden måten det var designet på fra Tony Rigoli Performance i Australia gjør at det kun fungerer ordentlig på rulla + i rattlås racing.
Jeg trodde at dette skulle funke som det var og har egentlig ikke tenkt så mye over dette, før jeg nok engang blåste ut pakninger på bane, men ikke under flere timer med hard kjøring på rulla.

Det viser seg at utforminga av bunnpanna gjør at pumpa ikke klarer å suge olja ut av motor'n igjen når det bra med G-krefter i sving med det resultatet at motor'n blir over fylt med olje. :roll:

Så da har jeg startet med å gjøre noen endringer på dette systemet:

Modifisering av toppdeksler:

Image


Ny tørrsump pumpe, med ekstra sugesteg i forhold til det systemet som jeg jeg kjøpte fra Tony Rigoli Performance(og som ikke holder mål til bruk på bane)

Image


Videre plan før sesongen:

Bygge opp igjen en 2,5 l motor, med modifisert smøresystem.

Overhale bremser

Overhale og shimse om dempere

Litt mer letting


Er stadig optimist, og hvis jeg får pengene til å strekke til blir det noen løp i sommer som bilen forhåpentligvis holder hele løpshelgen... :roll:

Posted: 29 Jan 2011 11:50
by grappa speziale
Ordentlig tøft!
Saftig utskrift fra rulla=me like :D