Page 8 of 9

Posted: 09 Apr 2011 21:07
by Sjobing
HF-mx5turbo wrote:skal ikke være nødvendig med spesielle "stalltips" for å få en turbo til å holde normal levetid ;) ene jeg kjenner har vært igjennom 3 comp turboer, og det er bil som ikke ser mer bruk enn noen få gatebil"race" per sommer. ett havari var tydeligvis pga fremmedlegeme i turbo, de to andre havari var det ingen vettug forklaring på. dette er da på en 600hk saab motor som kun får noen timer bruk pr helg, noen få helger på en sommer. antall turboer pr time er ekstremt :D
Jeg er for feig til å hive meg på ny teknologi før det er litt mer gjennomtestet desverre, og har holdt meg til gamle garret snurra. Ja de kan og rase, men erfaringsmessig holder de lenge så lenge man ikke gjør no dumt .
Er vel ikke så spesielle stalltips, men enkle forhåndsregeler som kan være greie uansett hva slags turbo en bruker, slik som rengjøring av alt før en setter ting sammen, hvor en tar ut olje fra motor til turbo.

Men hva er "normal" levetid for en turbo? her vil jeg si det kommer helt ann på bruken og hva du ønsker og oppnå. Jeg kjenner også til Garrett turbo'er som er overhalingsklare etter kun 45 minutters bruk...

Men grunnen til at jeg ville prøve Comp Turbo er at de vil sette sammen en turbo som (jeg tror) er mer optimal til mitt bruk, dette prøvde jeg også og få tak i fra Garrett men de ville ikke lage det til meg.

Posted: 09 Apr 2011 21:08
by Sjobing
Da er det en liten oppdatering igjen. :D

Motor er på plass i bilen m/ny turbo:

Image

Bilde under, med nytt tørrsump oppsett:

Image

Nye bremser er på foran:

Image
Image
Image

Og bak:

Image
Image

På denne operasjonen bak så sparte jeg 5 kilo pr side. :good:


Motor er startet, men ikke varmkjørt, dette skjer i morgen etter at jeg har fått lufta bremser også er jeg klar for en tur på rulla til mandagen. :twisted:

Posted: 09 Apr 2011 22:28
by ThomasB
Dette ble tøft og for noen klosser!

Blir full gt-sesong iår?

Posted: 09 Apr 2011 22:44
by Sjobing
ThomasB wrote:Dette ble tøft og for noen klosser!

Blir full gt-sesong iår?
Takk for det. :-)

Det er intensjonen og det blir kjøring så lenge lommeboka og tiden strekker til... :roll:

Posted: 10 Apr 2011 09:48
by PeR4
Du imponerer med standhaftighet og pågangsmot.

Ønsker deg noen digre doser med flaks i år!. Det er aldri feil.

Hvis den turboen fungerer etter planen din så blir det viktig med gode nakkestøtter :-).

Kurvene fra mappingen må naturligvis inn i tråden din?

Posted: 10 Apr 2011 22:24
by Sjobing
PeR4 wrote: Ønsker deg noen digre doser med flaks i år!. Det er aldri feil.
Tusen takk, det kan komme godt med. :roll: :D

PeR4 wrote: Kurvene fra mappingen må naturligvis inn i tråden din?
Bilen står klar på rulla nå, så vi får se hva morgen dagen bringer. :wink:

Posted: 11 Apr 2011 19:57
by need4speed
ser så rått ut :) gleder meg til å høre fra deg i mårra :D

Posted: 11 Apr 2011 20:38
by Sjobing
Da har jeg kjørt ca 6 timer på rulla idag, stor takk til Per G for god hjelp.

Er greit fornøyd med ny turbo'n, ikke så mye mer effekt men et arbeidsområde som er ca 1000 rpm bredere er ikke å forakte. 8)

Maks effekt i denne runden ved 1,75 bar ladetrykk ble 603,9 hk og 738,5 nm bremset på nava.
Da ville vi ikke lade mer for da begynte turbo'n og bygge for mye mottrykk så hvis det mot formodning skulle føles som om dette blir for lite effekt så er det større eksoshus som gjelder...

Glemte å skrive ut data'ne på dette draget men her er bilde av skjermen:
732 nm, står rett foran bilen:

Image

603,4 hk står på høyre hjørne foran bilen:

Image

Videosnutt tatt med Iphone på halv tolv og med en liten fusk:

http://s289.photobucket.com/albums/ll21 ... ng2011.mp4

Kommer til å kjøre med mindre effekt ca 450 - 500 hk i starten av sesongen, må ha noen runder for å bli kvitt litt rattrust. . .

Så da er det årskontroll som gjenstår og jeg er klar for litt testing på Kinnekulle til helga. :twisted:

Posted: 12 Apr 2011 08:04
by need4speed
ja det burde holde :D :D

Posted: 16 May 2011 22:23
by Sjobing
Liten oppdatering fra helga med første rundene i GT serien på Vålerbanen:

Reiste opp på dagen på fredag den 13, for å få kjørt noen runder for innkjøring av bil og fører for hanskene begynner å bli ganske rustne nå...

Litt film fra bilen på trening fredag:

http://www.youtube.com/watch?v=6Humj88Kt5U

Bilen var god å kjøre og det var knallmoro å få kjørt litt igjen. :twisted:

Men når jeg gikk igjennom loggen etterpå, så jeg noe jeg ikke likte helt og det var at olje trykket varierte endel under kjøring. Så da ble det snakket og lansert mange teorier om hvorfor dette kunne skje, for i og med det ikke virket som det var noen sammenheng om når det skjedde, og var det fullt trykk igjen etter at bilen hadde stått litt og gå på tomgang, så ble vi vel enige om at det ikke er noe internt i motor.
Tok da ifra hverandre endel av tørrsump pumpa for å sjekke ventiler inne i den. Dette hjalp heller ikke så mye, men det samme skjedde fortsatt.
Byttet derfor filter for å se om det hadde noen innvirkning og etter det var gjort klarte jeg ikke å fremprovosere det igjen denne kvelden så da trodde jeg vi hadde løsninga.

Men det kom tilbake under kvalifiseringa på lørdag morgen, så derfor ble det dårlig kvaltid for da ble fokuset mer på oljetrykk enn kjøring og jeg kjørte i depot etter noen få runder.

Byttet filter nok en gang, til samme type som vi er sikre på at funker under det olje trykket som jeg kjører på, for det viste seg det at det filteret jeg hadde fått tak i på banen var et lavtryks filter som ikke hadde den flowen det skulle ha.

Så da var det bare å stille seg nesten bakerst i feltet og prøve seg på årets første løp: :D

Video fra starten og løpet:

http://www.youtube.com/watch?v=3aNztaOnWwc

Olje tullet kom tilbake så da valgte jeg og bryte etterhvert så det ikke skulle bli et nytt ordentlig havari...

Skal gå igjennom hele tørr sump systemet mitt sammen med en som har drivi med det i mange mange år på onsdagen, så forhåpentligvis kan han lære meg mer om dette slik at jeg finner ut hva som er skjer og jeg kan få rettet opp i det.

fine bilder fra Stig Tvergrov:

Image
Image
Image
Image


Er egentlig fornøyd etter helga, ingen store havarier og jeg fikk kjørt litt bil igjen. :D

Gleder meg stort til å finne ut hva som gjør denne variasjonen i oljetrykket, så kan jeg forhåpentligvis få kjørt noen helger uten masse plunder og få prøvd bilen på full effekt. :twisted:

Posted: 17 May 2011 21:35
by webmaster
Synd du ikke fikk kjørt mer, men jeg forstår deg godt! ;-)

Posted: 18 May 2011 09:30
by arildh
Det går sykt fort med de bilene gett.
Hvor mye har du ca. ved utgangen av høyre etter kantinen ?

Var det ingen tegn til dette under tuning på rulla ? Tørrsump burde jo eliminere "oil starvation" under mye G.
En slik logg som bildet under med G, RPM, oljetrykk mm. hadde vært gull for feilsøking men da må du vel betale Motec uendelig med penger for å låse opp den featuren i i2 eller hva det heter ?

Image

Posted: 20 Jun 2011 00:49
by Sjobing
Beklager seint svar men har ikke fått med meg at det har blitt skrevet noe mer her...

Olje problemet hadde ikke noe med G-krefter å gjøre, det viste seg at det var feil dimensjonering av pumpa (for stor) så når jeg fikk maskinert om den så ser det ut til at problemet er ute av verden... :roll:
Er ikke enkelt når du prøver å kjøpe et kitt som liksom skal være til bilen og ender opp med å gjøre om alt for at det skal funke...

Har vært en tur på ACR i helga og kjørt litt, prøvde meg blant annet på Dragrace for første gang og her er resultatet av det filmet innefra bilen:

Noen runder på vanlig standard dekk:

http://www.youtube.com/watch?v=KpiES7iUcF0

Varming av dekk og drivverk før 201m:

http://www.youtube.com/watch?v=yiaILqRDNeo

201m Drag:

http://www.youtube.com/watch?v=gx-vHVjAAC0

Posted: 21 Jun 2011 19:39
by ingarh
Gratulere med 1. Plass :)

Trivelig å snakke med deg, her er noen bilder av deg.....

Image

Image

Image

Posted: 21 Jun 2011 20:26
by Linder
Grattis så mye. Tøft å debutere med seier, men fallhøyden er stor neste gang :p
Får håpe du kommer oppover flere ganger, og da gjerne med mindre biler på banen