Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Bøllete dette her, tørrsump-smøring og full pakke.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Motor'n ble ferdig på søndagsettermiddag, så rakk desverre ikke å få den i bilen i helga...

Men bilen står og venter i spenning på den nå, så da får jeg putte den inn i morra og bruke resten av påsken på og fabrikkere litt eksos anlegg og nye intercooler rør...

Image

Image

Og sånn så den ut når den forlot fabrikken... :roll:

Image

Så da er det bare og håpe at endringene har ført noe godt med seg... 8)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Litt oppdatering igjen, har fått gjort noe i løpet av påsken men skulle jo selvfølgelig ønske at ting gikk fortere.

Men så lenge det er masse deler som må lages underveis så tar ting gjerne litt lengre tid en man kunne ønske...

Motor på plass i bilen:

Image

Image

Sveisemester Ståle gjør noen endringer på down pipe'n:
Image

Her er det nye rørgater til intercooler som blir til:
Image

Image

Image

Det er så langt vi kom med rørgaten til ic, intil det nye spjellhuset som Mr Cyclone driver å lager til meg er på plass. Må jo være sikker på at det passer ihop tilslutt.

Eksos'n er også 99% ferdig, glemte bare å ta noen bilder av den idag.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Det skjer nå litt selv om det er alt for mye jobb om dagen:

Turbo renovering:

Image

Turbo'n fikk en ny senterdel for den som var meg i fjorårssesongen hadde fått litt mye juling.

Eksos'n er ferdig tilpassa:

Image

Har laga det i 3,5" fra turbo og til der det deler seg, der går det over i 2 x 3" med 2 store potter bakerst. Forhåpentligvis gir dette bra flow og lite nok støy.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Er det ikke påkrevd med katalysator for biler som har det orginalmontert i GT klassen ?
- 06 MX-5
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Post by silverwrx »

arildh wrote:Er det ikke påkrevd med katalysator for biler som har det orginalmontert i GT klassen ?
Nei, ikke krav om katalysator. Kun støy (100 dBa) og noen plasseringskrav på eksosanlegget.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Det går da sakte men sikkert forover, det dukker stadig opp små ting som en ikke regner med når en driver med dette og da går tiden fort uten at det blir noe synlig fremgang. :roll:

Motorrommet er 98% ferdig, nå mangler bare luft filter og noen slanger til kjølevannet:

Image

Kjøling til girkasse, bakdiff + bensinpumper/filter er omsider komplett med alt av fittings:

Image

Her er starten på en ny midtconsol:

Image

Forhåpentligvis klarer jeg å få denne ferdig + resten av ledningsnettet i helgen.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

...hvordan gikk det? :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Har vært litt vel mye på jobben i det siste, men det har vært hektisk aktivitet i garasjen de siste 2 dagene i en sluttspurt for å gjøre et forsøk på å rekke 2 NM runde til helga.

Henrik (Iceman) i farta med å montere en ånde tank til olja:

Image

Dashbord/midtkonsol er 97% ferdig:

Image

Her er vi igang med å kjøre litt på rulla:

Image

Resultatet fra dagens runde på rulla:

Image

Jeg krangla litt med den nye boostcontroller'n min, så jeg kobla den vekk for å kjørt. Så maks ladetrykk i dag lå på ca 1,2 -1,3 bar (fjærtrykket i wastegaten)
Sleit også med feste på rulla, så derfor fikk vi ikke kjørt den lenger på turtallet.

Maks effekt ved 1,17 bar (tatt ut fra loggen) 6950 rpm: 415 kw (565 hk)
Maks moment: 580 nm v/6330 rpm.

Dette skulle være en passe effekt å kjøre inn den nye motor'n med. 8)
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Heftige greier detta her. Dere staser stort, det skal dere ha. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Jøss, det er mye effekt på så lite trykk. Er det på hjula ?
Tipper jeg har knapt halvparten i den trange 1.8l min på samme trykk.
- 06 MX-5
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

arildh wrote:Jøss, det er mye effekt på så lite trykk. Er det på hjula ?
Tipper jeg har knapt halvparten i den trange 1.8l min på samme trykk.
haha ja det tenkte jeg og. jeg må lade dobbelte for og få det samme på volvoen.


grattis med fin effekt. kurven så heller ike gal ut...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
RS Cosworth
Posts: 3
Joined: 30 Apr 2009 11:13
Location: Nord for Larvik

Post by RS Cosworth »

Jeg må lade 1.9 for drøye 400 i vingevogna... :D ..kjempeeffekt på det lave ladetrykket....er det en Turbonetics GTK du kjører.....?
86' Sierra RS Cosworth
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

arildh wrote:Jøss, det er mye effekt på så lite trykk. Er det på hjula ?
Tipper jeg har knapt halvparten i den trange 1.8l min på samme trykk.
Nei dette svinghjuls effekt.

Tror denne rulla gir ganske rette tall, for det funker bra. :-)

Orginalt ga STi'n min 227 hk på denne rulla, så det har vært litt forskning og utvikling siden den gang. :-)

Men det er helt tydelig at ordentlig frie luftveier har alt og si, jeg bremsa 440 hk @ 1,4 med samme motoroppsett i fjor, men har bygd om alt av luft veier inn og ut av motor
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Sjobing wrote:
arildh wrote:Jøss, det er mye effekt på så lite trykk. Er det på hjula ?
Tipper jeg har knapt halvparten i den trange 1.8l min på samme trykk.
Nei dette svinghjuls effekt.

Tror denne rulla gir ganske rette tall, for det funker bra. :-)

Orginalt ga STi'n min 227 hk på denne rulla, så det har vært litt forskning og utvikling siden den gang. :-)

Men det er helt tydelig at ordentlig frie luftveier har alt og si, jeg bremsa 440 hk @ 1,4 med samme motoroppsett i fjor, men har bygd om alt av luft veier inn og ut av motor
Appropos det, hvilken dimensjoner har du på rørene mellom turbo, intercooler og innsugsmanifold?

Til andres info, så er dette en veldig streng rulle! Viser alltid mye mindre enn folk forventer seg. Så dette er helt ekstremt!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply