Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )
Impreza HTS (Hvordan det kan gå hvis du blir litt ivrig... )
Og her er grunnen til at jeg ikke har fått vært med så mye i vinter, har hatt litt og henge fingrene i i furtebua.
En litt lang post, men de som har vært med på litt banetreff de siste åra har kanskje sett litt av hendelsene som jeg og bilen har vært med på.
Bilen er i utgangspunktet en 2003 mod STi v8. Dette er den bilen som Petter Solberg hadde som "firmabil" da han vant VM i 2003.
Jeg kjøpte bilen i Januar 2006 og hadde den i langt borti en time før den sto på rulla hos Per (Auto Consult) for en Ecu Tek tunning. Byttet da også eksos. Dette for å få den mer kjørbar.
Det blei endel iskjøring og ca 2500 km på bane inntil jeg var av på Rudskogen på NSK treff den 29/7-2006.
Tidlig på dagen:
Og litt seinere på dagen:
Jeg fikk retta bilen forholdsvis raskt og 4 uker etterpå var jeg på ACR og kjørte på høsttreffet.
Men siden airbagene var svindyre å kjøpe nye så blei det tatt en sjefsavgjørelse og bur ble bestilt fra Custom Cages og bilen plukket fullstendig ned igjen etter at sesongen 2006 var over.
En ivrig sveiser:
Buret ble sveiset inn i løpet av noen hektiske dager før jul for inntensjonen var og kjøre første helga i Januar. Rakk ikke dette, for det balla på seg med ombygging av bremser og diverse andre ting.
Men bilen ble klar til våren og denne sesongen gikk med til enda mer forskning på hjulvinkler og fjær/demper oppsett.
Fikk etterhvert dette nogenlunde greit og da ville jeg jo gjerne ha litt mer motor.
Det ble forsket på diverse grenrør/turboplasseringer, forskjellige turboer, forskjellige TMIC og vann injektion.
Kjørte fortsatt med orginal innmat i blokka og følte vel at jeg begynte å strekke strikken vel langt på den (ca 375 hk og 500 nm hos AC)
Så da ble neste avgjørelse tatt og en 2,5l longblokk med billet veiv ble handla inn fra Cosworth.
Gikk da også for APS TSR70 turbo, APS grenrør, APS fmic +++ og dette ble boltet inn iløpet av Desember 2007. Per mappet frem til kl 1900 på nyttårsaften så det var safe og jeg kunne begynne og kjøre inn.
Kjørte ca 1500 km på vei også var det dags for isbanekjøring igjen.
Det ble kjørt bort noen hundre liter bensin på diverse treff før jeg igjen hadde et uhell og traff i et hull i isen sidelengs på 4 gir.
Dette ble da resultatet av det:
Det var en demper som jeg slo tvers av, heldigvis knakk den ellers så hadde jeg garantert rulla.
Det ble litt forsøk på og kjøre noen racerbil løp (sammen med Iceman) i fjor sommer, men hadde endel innkjørings problemer og stang ut i selve løpene men på tidstrenning var vi blandt de raskeste så Impreza'n har potensiale til og henge med hvis den holder.
Dette var en liten oppsummering så langt, driver nå og renoverer/klargjør bilen for neste sesong og her kommer noen bilder av hva som har hendt så langt i furtebua i vinter:
Trenger litt ekstra plass i motorrom:
Tetting av hull i torpedovegg som ikke trengs lenger:
Laging av ny midtkonsol og nytt håndbrekk:
Innfesting av ny pedalboks:
Modifisering av bagasjerom (fins mer spennende ting og ha her enn reservehjul. ):
Litt stål som ikke er noen grunn til å taue rundt på lenger:
Noe av det som skal inn baki (noen som kan tippe hva det er til?):
Nytt grenrør custom made av mr. Neil Clark etter ønsker fra meg.
Dette er laget i Inconel for å tåle mer varme.
Litt dårlig bilder men det er det som jeg får til med mobilkamera.
Høyre hjulhus foran med noen små endringer.
Vekk med tanken og understellsmasse.
Denne plassen skal utnyttes til andre ting.
Nå begynner det og nærme seg slutten på pusing under bilen.
Dette har vært en bedriten jobb, har pussa ca 50 timer til nå, så hvis noen har tanke for å gjøre det samme vil jeg STERK anbefale og få bilen syredyppa.
Høyre side forfra:
Torpedovegg og bakover:
Bagasjerom og fremover:
Det er ikke bare bilen som skifter farge, sliper'n gjøre det også. . .
Har fått laga litt innfestinger til div kjøling og ny bunn i bagasjerom + pussa litt mer. . .
Fikk litt mer deler idag ifra www.celticmotorsport.com:
Har også fått søm sveisa litt i diverse skjøter under bilen:
Da var bilen første runde hos lakkerer'n:
Bensintank, oljetank og batteri begynner og komme på plass:
Laging av fester for nye dørblader bak:
Nye bremseslanger begynner og komme på plass:
Nye bensinrør:
Mer tilpassing/prøvemontering av div kjølere. Bensinpumper og filtere kommer også her etterhvert.
Endelig en etterlengta pakke dukket opp med TNT idag (TNT ruler disse delene brukt 49 timer fra de forlot verkstedet til Tony Rigoli i Sydney til de var levert her hos meg):
Så får jeg se om jeg klarer å få tid til og gjøre litt mer her i helga da:
Ny bora og planslipt custom made 2,5L closed deck
Planen er at denne skal sitte i bilen iløpet av neste uke.
En litt lang post, men de som har vært med på litt banetreff de siste åra har kanskje sett litt av hendelsene som jeg og bilen har vært med på.
Bilen er i utgangspunktet en 2003 mod STi v8. Dette er den bilen som Petter Solberg hadde som "firmabil" da han vant VM i 2003.
Jeg kjøpte bilen i Januar 2006 og hadde den i langt borti en time før den sto på rulla hos Per (Auto Consult) for en Ecu Tek tunning. Byttet da også eksos. Dette for å få den mer kjørbar.
Det blei endel iskjøring og ca 2500 km på bane inntil jeg var av på Rudskogen på NSK treff den 29/7-2006.
Tidlig på dagen:
Og litt seinere på dagen:
Jeg fikk retta bilen forholdsvis raskt og 4 uker etterpå var jeg på ACR og kjørte på høsttreffet.
Men siden airbagene var svindyre å kjøpe nye så blei det tatt en sjefsavgjørelse og bur ble bestilt fra Custom Cages og bilen plukket fullstendig ned igjen etter at sesongen 2006 var over.
En ivrig sveiser:
Buret ble sveiset inn i løpet av noen hektiske dager før jul for inntensjonen var og kjøre første helga i Januar. Rakk ikke dette, for det balla på seg med ombygging av bremser og diverse andre ting.
Men bilen ble klar til våren og denne sesongen gikk med til enda mer forskning på hjulvinkler og fjær/demper oppsett.
Fikk etterhvert dette nogenlunde greit og da ville jeg jo gjerne ha litt mer motor.
Det ble forsket på diverse grenrør/turboplasseringer, forskjellige turboer, forskjellige TMIC og vann injektion.
Kjørte fortsatt med orginal innmat i blokka og følte vel at jeg begynte å strekke strikken vel langt på den (ca 375 hk og 500 nm hos AC)
Så da ble neste avgjørelse tatt og en 2,5l longblokk med billet veiv ble handla inn fra Cosworth.
Gikk da også for APS TSR70 turbo, APS grenrør, APS fmic +++ og dette ble boltet inn iløpet av Desember 2007. Per mappet frem til kl 1900 på nyttårsaften så det var safe og jeg kunne begynne og kjøre inn.
Kjørte ca 1500 km på vei også var det dags for isbanekjøring igjen.
Det ble kjørt bort noen hundre liter bensin på diverse treff før jeg igjen hadde et uhell og traff i et hull i isen sidelengs på 4 gir.
Dette ble da resultatet av det:
Det var en demper som jeg slo tvers av, heldigvis knakk den ellers så hadde jeg garantert rulla.
Det ble litt forsøk på og kjøre noen racerbil løp (sammen med Iceman) i fjor sommer, men hadde endel innkjørings problemer og stang ut i selve løpene men på tidstrenning var vi blandt de raskeste så Impreza'n har potensiale til og henge med hvis den holder.
Dette var en liten oppsummering så langt, driver nå og renoverer/klargjør bilen for neste sesong og her kommer noen bilder av hva som har hendt så langt i furtebua i vinter:
Trenger litt ekstra plass i motorrom:
Tetting av hull i torpedovegg som ikke trengs lenger:
Laging av ny midtkonsol og nytt håndbrekk:
Innfesting av ny pedalboks:
Modifisering av bagasjerom (fins mer spennende ting og ha her enn reservehjul. ):
Litt stål som ikke er noen grunn til å taue rundt på lenger:
Noe av det som skal inn baki (noen som kan tippe hva det er til?):
Nytt grenrør custom made av mr. Neil Clark etter ønsker fra meg.
Dette er laget i Inconel for å tåle mer varme.
Litt dårlig bilder men det er det som jeg får til med mobilkamera.
Høyre hjulhus foran med noen små endringer.
Vekk med tanken og understellsmasse.
Denne plassen skal utnyttes til andre ting.
Nå begynner det og nærme seg slutten på pusing under bilen.
Dette har vært en bedriten jobb, har pussa ca 50 timer til nå, så hvis noen har tanke for å gjøre det samme vil jeg STERK anbefale og få bilen syredyppa.
Høyre side forfra:
Torpedovegg og bakover:
Bagasjerom og fremover:
Det er ikke bare bilen som skifter farge, sliper'n gjøre det også. . .
Har fått laga litt innfestinger til div kjøling og ny bunn i bagasjerom + pussa litt mer. . .
Fikk litt mer deler idag ifra www.celticmotorsport.com:
Har også fått søm sveisa litt i diverse skjøter under bilen:
Da var bilen første runde hos lakkerer'n:
Bensintank, oljetank og batteri begynner og komme på plass:
Laging av fester for nye dørblader bak:
Nye bremseslanger begynner og komme på plass:
Nye bensinrør:
Mer tilpassing/prøvemontering av div kjølere. Bensinpumper og filtere kommer også her etterhvert.
Endelig en etterlengta pakke dukket opp med TNT idag (TNT ruler disse delene brukt 49 timer fra de forlot verkstedet til Tony Rigoli i Sydney til de var levert her hos meg):
Så får jeg se om jeg klarer å få tid til og gjøre litt mer her i helga da:
Ny bora og planslipt custom made 2,5L closed deck
Planen er at denne skal sitte i bilen iløpet av neste uke.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Takk takk.inge wrote:Dette var morro lesing! Intet mindre en imponerende! Blir den klar for Rudskogen 27. april?
Jeg prøver å rekke det, men jeg må desverre jobbe litt også...
Er fortsatt mange deler som må lages, så det er vanskelig og si noe sikkert.
Men målet er sesong åpning i GT serien 8 mai, så egentlig bør den være klar for noen test runder den 27/4.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Noe av den gamle turboen blir brukt. Har tilgang på endel flere varianter av eksoshus til singelscroll derfor ble dette granrøret bygd slik.arildh wrote:Blir det samme turbo som før ? Ser at det nye grenrøret ikke er twin scroll slik som det APS TRS70 greiene.
Hva er målet sånn effektmessig ?
Effekten blir som den blir.
Jeg er ikke så opptatt av tallene på et papir så lenge det virker i praksis.
Her er det så store avik mellom de forskjellig rullene at det er lite interresant og sammenligne hvis de ikke er bremset på samme rulle.
Men effekten i fjor var 1.92 ganger mer enn det vi bremsa denne bilen til i orginal stand.
Er ikke ute etter så mye mer effekt, har heller prøvd å ta noen grep for å få ting mer driftsikkert.
Helt riktig gjetta, skal legge ut ekstern kjøling på diff og girkasse.Skrotnisse wrote:tøft!
tiltonpumpa i garasjen er kjøling til diffen eller? jeg har tenkt på og gjøre det samme
Det blir faktisk hele 5 kjølere ekstra i tillegg til det som er orginalt på bilen...
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Takk for alle hyggelige tilbake meldinger!
Har fått gjort litt i løpet av helga også , så det går sakte men sikkert fremover.
Rele'r/sikringer til bensinpumper, oljepumpe, kjølevifter:
Forfilter og bensinpumper:
Også var Henrik (iceman) innom en tur idag med den nye gromvogna si så jeg fikk tatt en kikk på den + at han ga meg en hjelpende hånd så vi fikk hengt på noen fjørbein:
Det burde vært sandblåst og lakkert litt mer her også, men tiden begynner å bli knapp, så jeg får heller plukke det ned igjen til høsten og ta en sjau på det da.
Takk for hjelpa idag Henrik!
Har fått gjort litt i løpet av helga også , så det går sakte men sikkert fremover.
Rele'r/sikringer til bensinpumper, oljepumpe, kjølevifter:
Forfilter og bensinpumper:
Også var Henrik (iceman) innom en tur idag med den nye gromvogna si så jeg fikk tatt en kikk på den + at han ga meg en hjelpende hånd så vi fikk hengt på noen fjørbein:
Det burde vært sandblåst og lakkert litt mer her også, men tiden begynner å bli knapp, så jeg får heller plukke det ned igjen til høsten og ta en sjau på det da.
Takk for hjelpa idag Henrik!
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi
Har sagt det før, og jeg sier det igjen - du har en aldeles herlig innstilling til bil og det som skjer med dem!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Ting går jo ikke alltid like raskt som det burde og som en kunne ønske, men det har vært litt fremgang denne uka også...
Har fått gjort litt med motor'n denne uka:
Veskemåling av topper for å finne volumet så jeg kan regne ut komperesjon:
Ville sjekke dette etter at jeg hadde plana blokka og ønsket å bruke tynnere topp pakning.
Sjekking av ventilklaringer:
Stemplene har kommet på plass:
En noe modifisert oljepumpe på plass:
Da er blokka klar for å ta imot toppene:
Da er toppen på plass:
Prøve montering av tørrsump pumpe for å se litt hvordan slangene må lages/plasseres.
Registerreim på plass:
Timing av eksos kammer:
Da er meste parten av jobben på maskinisten klar, bare noen deksler som gjennstår før den skal inn i bilen igjen iløpet av helga.
Har fått gjort litt med motor'n denne uka:
Veskemåling av topper for å finne volumet så jeg kan regne ut komperesjon:
Ville sjekke dette etter at jeg hadde plana blokka og ønsket å bruke tynnere topp pakning.
Sjekking av ventilklaringer:
Stemplene har kommet på plass:
En noe modifisert oljepumpe på plass:
Da er blokka klar for å ta imot toppene:
Da er toppen på plass:
Prøve montering av tørrsump pumpe for å se litt hvordan slangene må lages/plasseres.
Registerreim på plass:
Timing av eksos kammer:
Da er meste parten av jobben på maskinisten klar, bare noen deksler som gjennstår før den skal inn i bilen igjen iløpet av helga.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
06 Impreza STi