Page 5 of 8

Posted: 07 Feb 2011 21:16
by hmsilset
Flott bil med fin farge :) Er ute etter akkurat denne utgava om 1-2 år selv.Hvilken pris stod den i omtrent?

Posted: 08 Feb 2011 21:46
by hmhaga
280.000 den gang. Er nok blitt en god del billigere nå. Bil er kun en investering...i morro :lol:

Posted: 08 Feb 2011 22:26
by hmsilset
hmhaga wrote:280.000 den gang. Er nok blitt en god del billigere nå. Bil er kun en investering...i morro :lol:
Sendte deg pm,men nå fikk jeg jo svar her :) Da bør de klare å skaffe ett ok eksemplar til 230.000 når jeg skal ha.Har igrunn bestemt meg.Livet er for kort til å kjøre store passater eller 87 mod corolla som jeg har nå :)

Jeg mener det er verdt å betale 20.000kr bare for jobben å få på skilt(frakt i tillegg). Kunne skaffa Elise S2 til 200.000 inkl frakt og toll selv, men det er mye å sette seg inn i.

Posted: 08 Feb 2011 23:03
by T.Lund
hmsilset wrote:
hmhaga wrote:280.000 den gang. Er nok blitt en god del billigere nå. Bil er kun en investering...i morro :lol:
Sendte deg pm,men nå fikk jeg jo svar her :) Da bør de klare å skaffe ett ok eksemplar til 230.000 når jeg skal ha.Har igrunn bestemt meg.Livet er for kort til å kjøre store passater eller 87 mod corolla som jeg har nå :)

Jeg mener det er verdt å betale 20.000kr bare for jobben å få på skilt(frakt i tillegg). Kunne skaffa Elise S2 til 200.000 inkl frakt og toll selv, men det er mye å sette seg inn i.
Med Toyota motor?

Posted: 08 Feb 2011 23:16
by Shadow_iX
I dag hadde jeg valgt Elise med toyota motor framfor Rover, til tross for en økt egenvekt på de bilene.

Og man får de jo opp til 260hk/250nm ifra fabrikk og. :) Det hjelper på en del.

Jeg jeg har spora litt av der, mye prøving og feiling, men det har vært en artig reise likevel. :)

Posted: 08 Feb 2011 23:32
by hmhaga
Synes ærlig talt Lotus har sporet av med Elise, den er blitt for tung. S2 med K-motor er på kanten, de senere veier jo det samme som en hvilken som helst annen liten blikk-bil. Hva er da poenget med denne bilen? :shock:

Posted: 08 Feb 2011 23:41
by hmsilset
T.Lund wrote:
hmsilset wrote:
hmhaga wrote:280.000 den gang. Er nok blitt en god del billigere nå. Bil er kun en investering...i morro :lol:
Sendte deg pm,men nå fikk jeg jo svar her :) Da bør de klare å skaffe ett ok eksemplar til 230.000 når jeg skal ha.Har igrunn bestemt meg.Livet er for kort til å kjøre store passater eller 87 mod corolla som jeg har nå :)

Jeg mener det er verdt å betale 20.000kr bare for jobben å få på skilt(frakt i tillegg). Kunne skaffa Elise S2 til 200.000 inkl frakt og toll selv, men det er mye å sette seg inn i.
Med Toyota motor?
Rover kanskje :wink: Trodde de hadde med Toyota motor også.

Posted: 09 Feb 2011 13:40
by vids
hmsilset wrote: Rover kanskje :wink: Trodde de hadde med Toyota motor også.
Klart du får den med toyotamotor, tror bare han siktet til at den er en del dyrere grunnet mer hester... 350 000kr kanskje?

Posted: 09 Feb 2011 13:41
by vids
hmhaga wrote:Synes ærlig talt Lotus har sporet av med Elise, den er blitt for tung. S2 med K-motor er på kanten, de senere veier jo det samme som en hvilken som helst annen liten blikk-bil. Hva er da poenget med denne bilen? :shock:
Strengt tatt er det en masse unødig karosseri på en elise, som i tillegg er vanskelig å reparere. Ser faktisk for meg en super7 en gang i min fremtid?

Posted: 09 Feb 2011 14:44
by Shadow_iX
Std S2 har gnaske fin vekt (uten mods 774kg) kontra min Elise. (med lettere mods 850kg)

Toyta Elise begynenr på 850 opp til 930kg, tror det skal finnes en Elise S med 136hk elns som ikke er så ille vektmessig sett og avgifsmessig sett.

Posted: 09 Feb 2011 14:56
by vids
Smart roadster veier 800kg.
Den har dog alle komfort-ekstra som aircon, regnsensor, ESP, automatgir (robot manuell), f1-gir, elektrisk cab, vindusheis, bakkestartfunksjon, etc etc. Samt turbo.

Siden de er eid og bygd av mercedes benz, så de har jo selvfølgelig like store muligheter for elektriske feil i smart som i alle andre mercs....

En fordel med smart roadster er dog at avstivningen er i aluramma og panelene på utsiden av karosseriet er bare plastikk. En halv front med hjulbue koster litt over tusenlappen og dekker over en sjettedel av bilen :)

Posted: 09 Feb 2011 20:31
by hmhaga
vids wrote:Strengt tatt er det en masse unødig karosseri på en elise, som i tillegg er vanskelig å reparere. Ser faktisk for meg en super7 en gang i min fremtid?
Karosseriet på Elise gjør den til en ganske anvendelig bil, Super 7 blir stort sett stående i garasjen. De som sier noe annet lyver! :wink:
"Front clam" og "rear clam" kan løftes på én arm (bortsett fra at da knekker det), så særlig mye vekt utgjør det ikke.

Det som har ødelagt for Elise er tilpasningen til det amerikanske markedet, bare der de presterer å klage på manglende cruise, ac, elvinduer mm i en slik bil :roll:

Posted: 09 Feb 2011 21:25
by alfheim
Nå ja.

Cruise controll kom på 2010 modellen og er implentert i ECU og veier i følge Lotus ingenting. (en eller annen knapp er det vel)
El-vinduen er lettere en den mekaniske mekanismen.
AC veier nok litt, men det er ikke det som gjør det store utslaget på vekten, men det er nok som du sier nødvendig i USA.

Det er vel i hovedsak vekten av motoren og drivverket som gjode S2 tyngere da de byttet til Toyta motor, og da de gjorde det var det vel delivis motivert av at K-serien ikke oppfylte amerikanske utslippskrav. I ettertid viste det seg jo at de måtte ha byttet til noe annet uansett.

Posted: 14 Feb 2011 23:29
by THB
Shadow_iX wrote: Toyta Elise begynenr på 850 opp til 930kg, tror det skal finnes en Elise S med 136hk elns som ikke er så ille vektmessig sett og avgifsmessig sett.
Definitivt (som jeg også har kommentert i denne tråden).

En 2007 Elise S med 134 HK Toyota hadde nok blitt mitt valg om jeg skulle kjøpt enda en Elise nå. De samme glimrende kjøreegenskapene, omtrent like sprek og en (ihvertfall etter min smak) minst like bra motor på normale turtallsområder enn Elise R. Da ser 55.000 kr i avgifter i stedet for 122.000 kr (i tillegg til noe rimeligere innkjøpspris) veldig gunstig ut...

Posted: 14 Feb 2011 23:35
by THB
vids wrote: Klart du får den med toyotamotor, tror bare han siktet til at den er en del dyrere grunnet mer hester... 350 000kr kanskje?
Kommer an på hvilken Toyota-motor det... Sparer 70.000 kr i avgifter på en Elise S kontra en Elise R av samme årsmodell. Elise S 230.000 kr, Elise R 320.000 kr før eventuell RHD-LHD-konvertering og fortjeneste til forhandler.