Page 4 of 8

Posted: 03 Nov 2009 21:11
by hmhaga
Den gamle Impreza-stallen ble sendt til slakteren i våres, og inn kom 300 nye hester som gladelig løper 8200 rpm.
Etter det er ikke kusken like fornøyd med Elise-stallen, de henger med hodet og gisper etter luft litt for tidlig :wink:

Ser ut til at denne fyren har treningsprogrammet som trengs:

http://www.dvapower.co.uk/
http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... /index.htm
K13A - S2/S1 Elise, MGF and Caterham 150BHP kit

Includes a ported cylinder head with standard sized inlet and exhaust valves, the head is fitted with Piper fast road cams . The head must be provided by the customer and as modified flows enough air for 175BHP so is ideal when later upgrades are planned. Gives large gains in torque and much better drivability. Works with the standard S1 and S2 ECU.

Unlike other conversions head work includes full porting to both inlet and exhaust ports, modification of exhaust valves to improve airflow ,tapering of inlet valve guides and work to the combustion chamber to improve airflow and combustion.

Recent examples on 1800K series Elise have given up to 159BHP and 138lb/ft.

Comprises

Pair Piper fast-road cams (choice of 3 profiles)
Extensive porting work to your cylinder head
Modification work to your plenum and exhaust manifold (included in fitting)

Price of Kit £975
Installation kit (head gasket, bolts, gaskets and oil seals) £125
Verniers for above kit (includes fitting and setting cam timing) £220
(4-2-1 Manifold £350)
Rundt regnet kommer det vel på ca. 20.000 nok med mva osv.
Synes ikke dette var ille pris mtp at det kan gi 30-35 hk ekstra? Er ikke akkurat maks effektøkning som er viktig, men at motoren drar mye bedre på turtall.

Ekstra fordel er at man kan beholde original ecu, trimmingsgraden er også såpass lav at bunndelen av motoren vil overleve.

Noen som har erfaring med frisering av toppen på K-motoren? Er det vellykket eller penger ut av vinduet?

Posted: 03 Nov 2009 23:00
by webmaster
Alle skryter fælt av DVA, så der tror jeg sikkert du er i trygge hender. Er vel en Caterhameier her som har en motor i sin bil som er 'tuklet med av DVA' om jeg ikke husker feil...:-)

Dessuten er dette, som du selv antyder, svært moderat trimming, og skal holde helt fint.

Posted: 20 Mar 2010 22:14
by hmhaga
14. Mars 2009 - det var dagen da jeg hentet Lotus Elise hos Ferdinand Motor i Bergen forrige år. Da var det tørre, rene veier og solskinn - og faktisk begynt å bli riktig så grønt på vestlandet.

Ikke sånn i år nei - og jeg vil ut og kjøre Elise og motorsykkel! :cry:

Posted: 21 Mar 2010 22:12
by vids
Kjørte roadsteren fra oslo til varingskollen i dag. Selvfølgelig alene med snowboardet i passasjersetet. Og kjørte hjem igjen med taket nede (da solen kom frem).

Joda, beste av begge verdener! Hadde jeg bare kunnet tatt imprezaen på en isbane i kveld i tillegg, så hadde jo alt stemt :)

Posted: 11 Apr 2010 00:39
by hmhaga
Image

Endelig kom våren - og med den inspirasjonen til å fikse bil! :D

Ny girolje. Castrol Syntrax 75W90. Har slitt med at den er vond å få i 1. gir og at girkassen generelt er "trå", dessuten har det vært vel mye lyd i girkassen når den kjøres på motorbrems. Oljen som ble tappet av minnet ikke om olje, den var tynn og FULL av vann! Håper ny olje løser dette problemet. Var enkelt å bytte girolje, på toppen av girkassen er det en bolt som kan skrues ut - istedet for å bruke den håpløse originale påfyllingsskruen som er klint mot ramma på bilen.

Ny motorolje og oljefilter - Mobil 1 5W50. Denne olja har jeg god erfaring med, så hvorfor ikke bruke den på Elise også. Likte ikke helt at MG/Rover sitt oljefilter var mindre enn det originale merket med Lotus...

Det var forøvrig fæl lyd i motoren etter at den hadde stått så lenge. De hydrauliske ventilløfterne tappes sannsynligvis for olje - slik at det blir for mye klaring. Tikk, tikk, tikk. Hørtes ut som en gammal utslitt Peugeot 205, men ble mye bedre etter å ha ruset motoren noen ganger.

Ny bremsevæske og lufting av bremser - Mobil 1. Var litt mye vandring i pedalen, og jammen piplet det ikke ut noen luftbobler på alle 4 niplene. Ettersom clutchen går på samme reservoar fikk jeg byttet væske her også.
Bremselufteren til Mekonomen passet på denne bilen, består av et nytt lokk som man trykksetter med luft fra et dekk. Deretter er det bare å åpne niplene. Hadde vært et noe håpløst prosjekt å lufte bremsene på denne bilen alene ellers :roll:
Superduper bremsevæske (Castrol SRF o.l.) har jeg gått bort fra, når slik bremsevæske koker arbeider nemlig alt annet av bremsedeler på overtid - greit å få et signal om at det er slutt på morroa før klosser/skiver/hjullager går føyken.

Merkelig lys - Merket at det var blitt dårlig lys i nærlyset i den ene lykta. Ettter å ha tatt av lykteglasset var det lett å se hvorfor, foran reflektoren er det en aluplate som kan vippes opp for å blende ned nærlyset om man mot formodning skulle kjøre en tur på venstre side av vegen. Den var såpass løs at den nok hadde vippet opp i en hump, fant et lite øre på den som kunne brettes inn slik at den ble låst helt fast.

Og så er Elise klar for sesongen! Ettersom Impreza står hjemme med rompa i været (defekte bakdempere) blir det sesongdebut på Vålerbanen neste helg - da jeg er like i nærheten ifbm jobb :mrgreen:

Posted: 11 Apr 2010 00:51
by Shadow_iX
Du, med det samme jeg husker på det..


Kan du måle med tommestokk (mm) hvor mye bakkeklarering du har foran ca mint på skiltplate-festet (under kjennemerket), og ved de "winglets'ene! foran (laveste punkt)

Haster ikke, men jeg har rotet bort mine mål på orginal bil. :)

Posted: 11 Apr 2010 19:10
by T.Lund
Hvor kjøpte du giroljen, å kjøpte du 4L, eller 3 stk 1L ? Så ikke at de hadde den på nettsiden til mekonomen.

Posted: 12 Apr 2010 07:34
by hmhaga
T.Lund wrote:Hvor kjøpte du giroljen, å kjøpte du 4L, eller 3 stk 1L ? Så ikke at de hadde den på nettsiden til mekonomen.
Castrol Driveline heter den nå, det går på 2 liter. Tror egentlig girkassen skal ha GL-4 (MT94) olje, men jeg ville forsøke en GL-5 for å se om det hjalp på støyen i girkassen ved motorbrems. Kjørte 80 mil igår og det hjalp på giringen med ny olje, mens girkassen ble litt roligere ved motorbrems.

Ser flere anbefaler Redline MT90, den kan de også skaffe på Mekonomen. Tror heller jeg skal fylle på dette, da GL5 visstnok ikke er bra for girkasser som skal ha GL4?
`

Posted: 16 Apr 2010 17:00
by hmhaga
Ny girolje har i hvert fall gjort underverker med girkassa, nå etter ca. 100 mil går girspaken som i smør :D
Ikke noe krangling for å finne 1 gir og girspaken nærmest klikker i gir av seg selv.

Altså en god idé å bytte den originale girolja på disse bilene, selv etter bare 32000 km.

Posted: 17 Apr 2010 08:09
by inge
hmhaga wrote:Ny girolje har i hvert fall gjort underverker med girkassa, nå etter ca. 100 mil går girspaken som i smør :D
Ikke noe krangling for å finne 1 gir og girspaken nærmest klikker i gir av seg selv.

Altså en god idé å bytte den originale girolja på disse bilene, selv etter bare 32000 km.
Bare en liten kometar i forhold til km og girolje. På 355'n skal det byttes girolje en gang i året. Står ikke noe om antall km. På MR2'n hver 60 000 Km og på 911 skal giroljen byttes her 180 000 Km..... Alle tre har gir og differensial i samme oljebad.

En mekaniker jeg kjenner, som bla.a. har servet en 911 GT3 Cup løpsbil i tre sesonger, stiller seg fullstendig uforstående til Porsche sitt serviceintervall på 911 gatebil. På Cup'n byttet han etter hvert løp....

Posted: 20 Apr 2010 08:26
by webmaster
Forlife-oljer må jeg si jeg er sterkt tvilende til, ja...

Posted: 24 Apr 2010 00:21
by hmhaga
Image

En tur med Elise på Våler sist helg. Kan ikke si annet enn at dette var morro! Imponerende grep i svingene, som forventet. Ingenting ble varmt, hverken motor, dekk eller bremser - ganske uvant :lol:
Fra Impreza er jeg vant med å bremse laaangt inn i svingene, det fungerte ikke like bra med Elise - da ble den sånn passe tail happy ja :mrgreen:

Litt irriterende at folk dro opp store mengder sand og grus på banen i svingene, for det bærer dessverre lakken på sidene preg av etterpå. Men bilen gjør seg vel best på bane og vei - ikke som en strøken garage queen.

Posted: 24 Apr 2010 09:12
by T.Lund
Bra alt fungerer. Får dere kjøre uten hjelm på våler?

Posted: 24 Apr 2010 18:55
by hmhaga
T.Lund wrote:Bra alt fungerer. Får dere kjøre uten hjelm på våler?
Det er valgfritt med hjelm når Bolneset organiserer kjøringen, faktisk foretrekker han at folk kjører uten hjelm.
Men i Subaru'n kjører jeg alltid med hjelm, for da er det alltid maks attack :wink:

Posted: 16 Dec 2010 13:39
by hmhaga
-noen bilder før den ble parkert i garasjen for vinteren:
Image

Image