01 Lotus Elise S2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Image

Sånn endte turen til Stavanger...grrr. Sannsynligvis er det dynamoen som har blitt stekt på banekjøring?

Da jeg kom til Darbu la jeg plutselig merke til at ladelampen var tent. Fant ingen synlige feil, og etter å ha ruset motoren noen ganger så slukket den. Men da jeg begynte på stigningen opp til Resjemheia (videre fra Notodden flyplass) så merket jeg at noe var galt, motoren holdt ikke normal tomgang og alle instrumenter og indikatorlamper var ko-ko. Stoppet for å sjekke, og så var batteriet dødt. Heldigvis hadde jeg vært så lur at jeg stoppet bilen med nesen pekende NEDOVER bakken, så det gikk greit å renne den i gang. Utrolig nok gikk bilen helt til Darbu igjen, da var det ikke nok spenning igjen på batteriet til å holde liv i ECU.

Så var det bare å vente på bergingsbil, og som vanlig transporterer de kun til nærmeste verksted. Pris for å kjøre bilen hjem 2500 kr :(
"Ja, da ble det ikke penger til ny sofa" konstaterte kona...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

Velkommen etter...:-( Synd du ikke hadde noen Porsche-venner med på turen :-)

Image

phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=3699&start=90

Triconor neste?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

webmaster wrote:Triconor neste?
Ser for meg at en ny dynamo med samme konstruksjon vil avgå ved døden like fort? Ser på SELOC-forumet at stekt dynamo er hverdagskost... Denso-dynamo har regulatoren plassert på et annet sted, slik at den ikke er er like utsatt. Men nå er det ikke sikkert at det er dynamoen, at ladelampen ikke har lyst kan jo tyde på at koblingene til dynamoen har smeltet/løsnet?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

Det er jo lov å håpe, du ser jo det ganske raskt når du kommer deg under bilen. Ellers er det jo ikke så dumt å:

1. Sette på skjold mot manifold
2. Ha på eksosbandasje på eksosmanifold
3. Sette inn et rør som leder friskluft til dynamoen:

Image

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Ny Nippon Denso (Best there is) dynamo ble bestilt hos Elise-Shop i går, i dag ble den levert på døra :shock:
Har også handlet en varmeisolerende plate for å lage et varmeskjold, så jeg får leke litt blikkenslager også...

Image

Den originale dynamoen har en kontakt med 2 ledere (til ladelampe + ecu), mens denne bare har ett ekstra tilkoblingspunkt. Antar at jeg kan koble disse to lederne sammen og koble til LAMP-koblingen på Denso-dynamoen...?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by Shadow_iX »

Dynamoen på disse er utstatt, det nekter jeg ikke på.
Men min bil har blitt utrolig kjedlig sånn sett, og det har den vært siden 2009.

Nå bare går og går den, og alt funker som det skal. (kjedelig i lengden for en som er vant til LOTUS (lots of trouble, usually serious) )

:)

PS: Triconor har bare utstypr som går til 4k rpm, så da jeg kom dit med mine ladeproblemer som kom av kast i aksel på turtall over 7k så klarte de ikke å fiske det. (dette var i 2006/2007 så det er en stund siden, og sist jeg var innom der i sammenheng med en annen bil sin starter så hadde de samme dynamobenk enda)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

hmhaga wrote:Den originale dynamoen har en kontakt med 2 ledere (til ladelampe + ecu), mens denne bare har ett ekstra tilkoblingspunkt. Antar at jeg kan koble disse to lederne sammen og koble til LAMP-koblingen på Denso-dynamoen...?
Tror du bare skal bruke to av dem.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Å skru ut dynamoen så jo først ut til å være et lite mareritt, men etter å ha skrudd ut innerskjermen så var den lett tilgjengelig :D
Bosch-dynamoen hadde kaputt regulator og kaputt lager... kanskje fikse og legge ut for salg?

Byttedynamo til Elise er derimot ikke plug and play. Annen diameter på øret til batteritilkoblingen og kontakten for ladelampe måtte skrotes til fordel for kabelsko. I tillegg ingen strammemekanisme (her har Lotus bedrevet DIY-arbeid, borret og gjenget opp et hull i dynamoen og satt inn en bolt). Fikk strammet reimen tilstrekkelig ved å legge et jern mellom dynamo og festebrakett mens dynamoen ble skrudd fast.

Jeg kjøpte en plate med varmeisolerende materiale, men det fant ikke noen fornuftig måte å få festet dette på - så det dropper jeg. Litt dårlig klaring rundt her også, så jeg er redd et varmeskjold bare vil fange den varme luften - slik at dynamoen ikke får tilførsel av ny kald luft. Tror heller jeg forsøker patenten til Jørn, med en slange fra luftinntaket på siden. Men ettersom jeg ikke skal ha noe ekstra scoop utenfor, så må jeg finne en noe "penere" patent...

Underskrevne begynner å bli litt lei av livet som mekaniker. Vi har 4 biler og 2 MC, men bare 1 stk Peugeot 106 er kjørbar. Eller er det defekt girkasse, defekt dynamo, defekt EGR, defekt batteri osv osv :mrgreen:

Et tips til de som kjører Elise på bane er å ikke senke tempo og turtall for mye på avkjølingsrunden, det vil sikre at dynamo får tilførsel av kald luft og har tilstrekkelig turtall til de interne viftene.
Last edited by hmhaga on 22 Jul 2013 00:43, edited 1 time in total.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hagenisse »

hmhaga wrote:Et tips til de som kjører Elise på bane er å ikke senke tempo og turtall for mye på avkjølingsrunden, det vil sikre at dynamo får tilførsel av kald luft og har tilstrekkelig turtall til at de interne viftebladene.
Jeg har troa på det tipset uansett!
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by PeR4 »

hagenisse wrote:
hmhaga wrote:Et tips til de som kjører Elise på bane er å ikke senke tempo og turtall for mye på avkjølingsrunden, det vil sikre at dynamo får tilførsel av kald luft og har tilstrekkelig turtall til at de interne viftebladene.
Jeg har troa på det tipset uansett!
Kan være vanskelig noen ganger; man skal ikke kjøre forbi noen på avkjølingsrunden, og hvis noen legger seg i 70 hele veien rundt så er det vår "andemor". Men klart turtall kan man jo fortsatt ha.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Min patent på kjøling av dynamo:
Image
Image

...i tillegg til et ekstra varmeskjold (TeknoFibra) ved eksosmanifolden. Boltet det til den eksisterende braketten, så tok det ikke så lang tid å lage til en patent.

BTW: Jeg får psykiske problemer av å se på det motorfestet. Godt det ikke er synlig til vanlig. Men nå vet jeg at det er der, så noe må nok gjøres. Får sikkert mareritt om det.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

Hva er galt med motorfestet?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

webmaster wrote:Hva er galt med motorfestet?
Ser jo ut som noe laget for en lastebil...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by Shadow_iX »

jeg hadde mye av de samme problemene på min, men løste det med å ha en dynamo av bedre kvalitet.
Jeg slet ikke med tempen åp verken motor eller dynamo, og jeg hadde ikke slangeløsning på min.

Nå så har jeg ikke duvting til dynamo, men har testet oppsettet jeg har nå siden april 2009, uten noen hickups (så langt), ikke så mye som en misfire engang, så elisen har blitt nesten mekke fri, rett og slett litt kjedelig. (spes for en som er godt vant med rover av ymse typer.)

Og jeg bytta dynamo og starter på den bieln på under en time, hadde dreisen inne på raskt dynamobytte på slutten av rover-livet (det er mye værre å bytte nå, da dynbamo og starter er plassert under innsuget inn i mot torpedovegg)

Uansett, artig å se du har bilen enda, vanlgie folk orker Lotus livet i 2-3 år så kutter de den ut til no annet. (mx5/s2000, osv)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Shadow_iX wrote:Uansett, artig å se du har bilen enda, vanlgie folk orker Lotus livet i 2-3 år så kutter de den ut til no annet. (mx5/s2000, osv)
Ingen umiddelbare planer om å selge. Faktisk så er det slik at kona (kommende) synes det er mer fornuftig å bruke noen kroner på å oppgradere denne, enn å ta opp et nytt lån på en ny sportsbil. Ferrari står ikke så høyt i kurs, og selv har jeg kommet til at en Cayman blir for kjedelig/sterilt - både med og uten S. Så er spørsmålet om det er K-motoren som skal oppgraderes. Tenkte ikke å dra det så langt som deg Shadow_ix, så da holder det kanskje...

Jeg venter egentlig bare på anledningen. Kan ikke den ["#R%"] toppakningen se til å dø?! :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply