01 Lotus Elise S2
Du skulle ha hørt støynivået på min med racing motor og racing girkasse + åpene rør som eksosanlegg du... hehe
Ble litt sliten i skallen etter 5-6 timer med kjøring i strekk må jeg si, mens en orginal elise kunne man kjøre til man enten gikk tom for penger eller bensin, hva som intraff først. (litt motorlyd, men ikke overdrevet mye)
Uansett, håper du får en bra sommer med go'bilen i år.
Ble litt sliten i skallen etter 5-6 timer med kjøring i strekk må jeg si, mens en orginal elise kunne man kjøre til man enten gikk tom for penger eller bensin, hva som intraff først. (litt motorlyd, men ikke overdrevet mye)
Uansett, håper du får en bra sommer med go'bilen i år.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Vi får nå se på det... Gratulerer med å ha fått den hjem!hmhaga wrote:Da har jeg vært i Bergen og hentet Elise. Bilen så veldig pen ut, i motorrommet så det ut som om den nettopp hadde rullet av samlebåndet. Nå er det bare å legge turen til favorittveiene
Det eneste er at jeg ba om å få den levert med Lotus sportseksos montert, lydnivået var nok en del høyere enn jeg kunne ønsket. Blir i hvert fall ikke montert noe innsug i tillegg, for mer lyd enn dette orker jeg garantert ikke
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
- Lille Trille
- Posts: 316
- Joined: 19 Feb 2005 10:50
- Location: Oslo
- Contact:
Her kommer en liten oppsummering etter 2 bensintanker
Støyproblemet ble bedre med solskinn og taket av, ble ikke så mye ekko fra kupeen. Støynivået "utenfor" bilen er faktisk helt ok, har ikke sansen for å plage folk som ikke er interessert i bil med unødvendig støy. Fikk sjekket dette ved å kjøre bak i annen bil, så da er den saken grei. Det er jo ikke akkurat vakker sang fra en sekser eller noe sånt dette her, så greit at det ikke blir for mye.
Har testet Elise litt på favorittveiene her på vestlandet, jæren-egersund-sokndal-flekkefjord. Her får man alt serveret på et fat, krappe svinger, lange slake svinger, bakketopper, herlige S-kombinasjoner og serpentiner.
Understyring virker å være et fremmedord for Elise på landeveien i hvert fall, så det blir ikke noen endringer med det første. Var egentlig det jeg forventet av Lotus også, så kanskje dette må tilskrives kontoen feil kjøreteknikk? Styrefølelsen har jeg ingenting å sammenlikne med, den er i kategorien digg = telepatisk. I de første svingene med litt gasspådrag ble det til at jeg styrte alt for mye, så jeg havnet på innersving. Elise må kjøres veldig mykt med kontrollerte bevegelser, ellers spretter den over hele veibanen. Impreza er ikke akkurat bilen å lære silkemyk kjøring i, for der er det jo bare å gi gass og styre - så går automagisk bilen dit man vil.
Ikke minst er Elise førerkort-vennlig. Ble stadig vekk overrasket over at speedometernåla lå i trygg sone, til tross for at jeg selv satt med et stort glis og hadde det kjempegøy. Sannsynligvis pga alle tilbakemeldingene fra chassis/understell, i motsetning til andre biler som har flere lag "isolasjon" - for å si det sånn.
Girkassen er også god, jeg var litt skeptisk til at 3000 rpm i 100 km/t virkelig skulle oppfattes som "close ratio" som den beskrives som i reklamen, men det viste seg å holde ord. Kort avstand fra ratt til girkule, korte sjaltebevegelser og en motor som er på hugget ved hvert girskift - selv uten å dra motoren høyt på turtall.
Det som gir sånn kjøreglede må være responsen på alle kontroller. Ratt, gir, bremser, gasspedal. Det er rett og slett gøy å fyke opp og ned i fart, benytte hver eneste lille kortside til å gi gass - bare for å kunne glede seg over hvor morsomt det er å bremse, gire ned, mellomgasse, clutche og styre inn i svingene. Kan trekke paralleller til MC-kjøring; Suzuki lager verdens beste girkasser, det er så herlig/gøy å skifte gir at man gjør det HELE tiden - i motsetning til f.eks. Honda som lager fæle "klunkeverk".
Eneste problemet jeg har med bilen er at 4. og 5. gir går veldig tregt, selvsentreringen til girspaken fungerer heller ikke. Regner med at det skyldes korrosjon/manglende smøring av girmekanismen på girkassen?
Angrer ikke på dette kjøpet foreløpig i hvert fall. At dørene hadde skrudd seg løse ble bare til latter, ikke irritasjon
Støyproblemet ble bedre med solskinn og taket av, ble ikke så mye ekko fra kupeen. Støynivået "utenfor" bilen er faktisk helt ok, har ikke sansen for å plage folk som ikke er interessert i bil med unødvendig støy. Fikk sjekket dette ved å kjøre bak i annen bil, så da er den saken grei. Det er jo ikke akkurat vakker sang fra en sekser eller noe sånt dette her, så greit at det ikke blir for mye.
Har testet Elise litt på favorittveiene her på vestlandet, jæren-egersund-sokndal-flekkefjord. Her får man alt serveret på et fat, krappe svinger, lange slake svinger, bakketopper, herlige S-kombinasjoner og serpentiner.
Understyring virker å være et fremmedord for Elise på landeveien i hvert fall, så det blir ikke noen endringer med det første. Var egentlig det jeg forventet av Lotus også, så kanskje dette må tilskrives kontoen feil kjøreteknikk? Styrefølelsen har jeg ingenting å sammenlikne med, den er i kategorien digg = telepatisk. I de første svingene med litt gasspådrag ble det til at jeg styrte alt for mye, så jeg havnet på innersving. Elise må kjøres veldig mykt med kontrollerte bevegelser, ellers spretter den over hele veibanen. Impreza er ikke akkurat bilen å lære silkemyk kjøring i, for der er det jo bare å gi gass og styre - så går automagisk bilen dit man vil.
Ikke minst er Elise førerkort-vennlig. Ble stadig vekk overrasket over at speedometernåla lå i trygg sone, til tross for at jeg selv satt med et stort glis og hadde det kjempegøy. Sannsynligvis pga alle tilbakemeldingene fra chassis/understell, i motsetning til andre biler som har flere lag "isolasjon" - for å si det sånn.
Girkassen er også god, jeg var litt skeptisk til at 3000 rpm i 100 km/t virkelig skulle oppfattes som "close ratio" som den beskrives som i reklamen, men det viste seg å holde ord. Kort avstand fra ratt til girkule, korte sjaltebevegelser og en motor som er på hugget ved hvert girskift - selv uten å dra motoren høyt på turtall.
Det som gir sånn kjøreglede må være responsen på alle kontroller. Ratt, gir, bremser, gasspedal. Det er rett og slett gøy å fyke opp og ned i fart, benytte hver eneste lille kortside til å gi gass - bare for å kunne glede seg over hvor morsomt det er å bremse, gire ned, mellomgasse, clutche og styre inn i svingene. Kan trekke paralleller til MC-kjøring; Suzuki lager verdens beste girkasser, det er så herlig/gøy å skifte gir at man gjør det HELE tiden - i motsetning til f.eks. Honda som lager fæle "klunkeverk".
Eneste problemet jeg har med bilen er at 4. og 5. gir går veldig tregt, selvsentreringen til girspaken fungerer heller ikke. Regner med at det skyldes korrosjon/manglende smøring av girmekanismen på girkassen?
Angrer ikke på dette kjøpet foreløpig i hvert fall. At dørene hadde skrudd seg løse ble bare til latter, ikke irritasjon
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Det er nok ikke det siste som løsner...
Men godt å høre at du har det moro med den, det er hovedsaken!
Men godt å høre at du har det moro med den, det er hovedsaken!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Jepp. Når man er ferdig med å diskutere ventiler, hvor den trekker, understyring, motorlyd, lakkfarge, avgifter, hjuloppheng, demperjusteringer, støvkorn på lakken og softwareoppgraderinger på ECU, så er det jo faktisk morofaktoren i en sving i nærheten av Flekkefjord som gjelderwebmaster wrote:Men godt å høre at du har det moro med den, det er hovedsaken!
Når det gjelder støy og kjøreopplevelse kan jeg jo bare nevne da jeg var på ringen og kjørte en godt brukt Alfa 75 uten noe som helst lydisolasjon. Jeg fikk etterhvert forsiktig beskjed fra instruktøren at man godt kunne ta den litt lengre på girene enn 2500 rpm Man blir litt feil vant i de daglige "stillerommene" man kjører i
Det er godt å lese andre brukeres intrykk av bilen, og se at de mener det samme som en selv.
Håper virkerlig du får kjørt så mye som mulig i sommer, og at du får ikke mist hatt det kjempegøy med bilen din.
Jeg mener du kan ikke få morsommere sportsbil for pengene enn Elise.
Håper virkerlig du får kjørt så mye som mulig i sommer, og at du får ikke mist hatt det kjempegøy med bilen din.
Jeg mener du kan ikke få morsommere sportsbil for pengene enn Elise.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Stort mer moro pr. krone enn dette får man vel ikke?
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
<-TL->
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
Fant årsaken til at girspaken gikk tregt, selve kulen i bunnen av girspaken var strammet til alt for mye. Sannsynligvis har det vært sånn siden bilen var ny, det løste seg ved å legge på noen distanseskiver. Smurte opp alle bevegelige deler her, i tillegg til at jeg demonterte litt bak på girkassen og fikk smurt opp der også. Nå går i hvert fall girspaken lett i alle gir
Har sett en del bilder av undersiden av Elise fra SELOC o.l., og der har det vært mye korrosjon på hjuloppheng og girmekanisme osv. På undersiden av min bil så alt ut som nytt, så det var kjekt. Sannsynligvis er det fordi folk bruker bilene i saltlake på vinteren, men det slipper jo min uansett.
Har sett en del bilder av undersiden av Elise fra SELOC o.l., og der har det vært mye korrosjon på hjuloppheng og girmekanisme osv. På undersiden av min bil så alt ut som nytt, så det var kjekt. Sannsynligvis er det fordi folk bruker bilene i saltlake på vinteren, men det slipper jo min uansett.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Da var original eksos montert. Ganske stor forskjell i lydnivå, ingen merkbar forskjell i effekt. Nå slipper jeg å kjøre Elise med ørepropper.
Tror jeg trenger sett stoffmatter og muligens ekstra isolering av bakveggen i tillegg, for lydnivået er fortsatt litt høyere enn jeg finner komfortabelt. Jeg har ikke ødelagt hørselen med Walkman og konsertlokaler, i motsetning til dere andre
Hvis noen vil ha et originalt Lotus Sport anlegg til sin S2, så er mitt til salgs. Godt som nytt.
Tror jeg trenger sett stoffmatter og muligens ekstra isolering av bakveggen i tillegg, for lydnivået er fortsatt litt høyere enn jeg finner komfortabelt. Jeg har ikke ødelagt hørselen med Walkman og konsertlokaler, i motsetning til dere andre
Hvis noen vil ha et originalt Lotus Sport anlegg til sin S2, så er mitt til salgs. Godt som nytt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Foreløpig ikke, filteret gjør jo ikke så mye vesen av seg før man gir full gass.T.Lund wrote:Har du tatt av hurricane filteret også?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Noen som vet hva slags overflatebehandling som er brukt på aluplatene i bilen (interiøret) i Elise? Ser ut til å være vanskelig å finne aluplater som er like melkehvite? Tenkte å fjerne CD-spilleren og sette inn en nøyaktig tilpasset plate istedet, men vil helst ikke ha fargeforskjell.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3