01 Lotus Elise S2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Du skulle ha hørt støynivået på min med racing motor og racing girkasse + åpene rør som eksosanlegg du... hehe

Ble litt sliten i skallen etter 5-6 timer med kjøring i strekk må jeg si, mens en orginal elise kunne man kjøre til man enten gikk tom for penger eller bensin, hva som intraff først. :) (litt motorlyd, men ikke overdrevet mye)

Uansett, håper du får en bra sommer med go'bilen i år. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

hmhaga wrote:Da har jeg vært i Bergen og hentet Elise. Bilen så veldig pen ut, i motorrommet så det ut som om den nettopp hadde rullet av samlebåndet. Nå er det bare å legge turen til favorittveiene :D

Det eneste er at jeg ba om å få den levert med Lotus sportseksos montert, lydnivået var nok en del høyere enn jeg kunne ønsket. Blir i hvert fall ikke montert noe innsug i tillegg, for mer lyd enn dette orker jeg garantert ikke :wink:
Vi får nå se på det...:-) Gratulerer med å ha fått den hjem! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Må hive meg på gratulasjonene jeg også. Årsmodell og i Racetech utgaven er jo perfekt 8) , kun fargen som burde være sølvgrå :wink:
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Her kommer en liten oppsummering etter 2 bensintanker

Støyproblemet ble bedre med solskinn og taket av, ble ikke så mye ekko fra kupeen. Støynivået "utenfor" bilen er faktisk helt ok, har ikke sansen for å plage folk som ikke er interessert i bil med unødvendig støy. Fikk sjekket dette ved å kjøre bak i annen bil, så da er den saken grei. Det er jo ikke akkurat vakker sang fra en sekser eller noe sånt dette her, så greit at det ikke blir for mye.

Har testet Elise litt på favorittveiene her på vestlandet, jæren-egersund-sokndal-flekkefjord. Her får man alt serveret på et fat, krappe svinger, lange slake svinger, bakketopper, herlige S-kombinasjoner og serpentiner.

Understyring virker å være et fremmedord for Elise på landeveien i hvert fall, så det blir ikke noen endringer med det første. Var egentlig det jeg forventet av Lotus også, så kanskje dette må tilskrives kontoen feil kjøreteknikk? Styrefølelsen har jeg ingenting å sammenlikne med, den er i kategorien digg = telepatisk. I de første svingene med litt gasspådrag ble det til at jeg styrte alt for mye, så jeg havnet på innersving. Elise må kjøres veldig mykt med kontrollerte bevegelser, ellers spretter den over hele veibanen. Impreza er ikke akkurat bilen å lære silkemyk kjøring i, for der er det jo bare å gi gass og styre - så går automagisk bilen dit man vil.

Ikke minst er Elise førerkort-vennlig. Ble stadig vekk overrasket over at speedometernåla lå i trygg sone, til tross for at jeg selv satt med et stort glis og hadde det kjempegøy. Sannsynligvis pga alle tilbakemeldingene fra chassis/understell, i motsetning til andre biler som har flere lag "isolasjon" - for å si det sånn.

Girkassen er også god, jeg var litt skeptisk til at 3000 rpm i 100 km/t virkelig skulle oppfattes som "close ratio" som den beskrives som i reklamen, men det viste seg å holde ord. Kort avstand fra ratt til girkule, korte sjaltebevegelser og en motor som er på hugget ved hvert girskift - selv uten å dra motoren høyt på turtall.

Det som gir sånn kjøreglede må være responsen på alle kontroller. Ratt, gir, bremser, gasspedal. Det er rett og slett gøy å fyke opp og ned i fart, benytte hver eneste lille kortside til å gi gass - bare for å kunne glede seg over hvor morsomt det er å bremse, gire ned, mellomgasse, clutche og styre inn i svingene. Kan trekke paralleller til MC-kjøring; Suzuki lager verdens beste girkasser, det er så herlig/gøy å skifte gir at man gjør det HELE tiden - i motsetning til f.eks. Honda som lager fæle "klunkeverk".

Eneste problemet jeg har med bilen er at 4. og 5. gir går veldig tregt, selvsentreringen til girspaken fungerer heller ikke. Regner med at det skyldes korrosjon/manglende smøring av girmekanismen på girkassen?

Angrer ikke på dette kjøpet foreløpig i hvert fall. At dørene hadde skrudd seg løse ble bare til latter, ikke irritasjon :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Det er nok ikke det siste som løsner... :twisted:

Men godt å høre at du har det moro med den, det er hovedsaken! :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

webmaster wrote:Men godt å høre at du har det moro med den, det er hovedsaken! :-)
Jepp. Når man er ferdig med å diskutere ventiler, hvor den trekker, understyring, motorlyd, lakkfarge, avgifter, hjuloppheng, demperjusteringer, støvkorn på lakken og softwareoppgraderinger på ECU, så er det jo faktisk morofaktoren i en sving i nærheten av Flekkefjord som gjelder ;)

Når det gjelder støy og kjøreopplevelse kan jeg jo bare nevne da jeg var på ringen og kjørte en godt brukt Alfa 75 uten noe som helst lydisolasjon. Jeg fikk etterhvert forsiktig beskjed fra instruktøren at man godt kunne ta den litt lengre på girene enn 2500 rpm :lol: Man blir litt feil vant i de daglige "stillerommene" man kjører i ;)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Det er godt å lese andre brukeres intrykk av bilen, og se at de mener det samme som en selv.

Håper virkerlig du får kjørt så mye som mulig i sommer, og at du får ikke mist hatt det kjempegøy med bilen din.

Jeg mener du kan ikke få morsommere sportsbil for pengene enn Elise.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Stort mer moro pr. krone enn dette får man vel ikke?

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Fant årsaken til at girspaken gikk tregt, selve kulen i bunnen av girspaken var strammet til alt for mye. Sannsynligvis har det vært sånn siden bilen var ny, det løste seg ved å legge på noen distanseskiver. Smurte opp alle bevegelige deler her, i tillegg til at jeg demonterte litt bak på girkassen og fikk smurt opp der også. Nå går i hvert fall girspaken lett i alle gir :)

Har sett en del bilder av undersiden av Elise fra SELOC o.l., og der har det vært mye korrosjon på hjuloppheng og girmekanisme osv. På undersiden av min bil så alt ut som nytt, så det var kjekt. Sannsynligvis er det fordi folk bruker bilene i saltlake på vinteren, men det slipper jo min uansett.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Da var original eksos montert. Ganske stor forskjell i lydnivå, ingen merkbar forskjell i effekt. Nå slipper jeg å kjøre Elise med ørepropper.
Tror jeg trenger sett stoffmatter og muligens ekstra isolering av bakveggen i tillegg, for lydnivået er fortsatt litt høyere enn jeg finner komfortabelt. Jeg har ikke ødelagt hørselen med Walkman og konsertlokaler, i motsetning til dere andre :wink:

Hvis noen vil ha et originalt Lotus Sport anlegg til sin S2, så er mitt til salgs. Godt som nytt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Har du tatt av hurricane filteret også? det bråker jo mye mere en sportseksosen.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

T.Lund wrote:Har du tatt av hurricane filteret også?
Foreløpig ikke, filteret gjør jo ikke så mye vesen av seg før man gir full gass.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Noen som vet hva slags overflatebehandling som er brukt på aluplatene i bilen (interiøret) i Elise? Ser ut til å være vanskelig å finne aluplater som er like melkehvite? Tenkte å fjerne CD-spilleren og sette inn en nøyaktig tilpasset plate istedet, men vil helst ikke ha fargeforskjell.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

På min så er det børstet aluminium, samme farge & finish som alle mine PC kablinetter har :D
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply