01 Lotus Elise S2

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Image
Image

Plutselig var det gått enda et år med Elise. Hadde egentlig ikke sett for meg at jeg kom til å beholde denne så lenge, men så ble jo Impreza spist opp av saltvesenet. Og sannsynligvis kommer jeg ikke til å kjøpe enda en "entusiastbil" som skal brukes på vinteren, alt for deprimerende å se at hobbyen blir ødelagt. Dermed blir entusiastbilen framover en bil som kan stå i garasjen om vintereren...

Det fine med Elise er at jeg ikke blir ruinert før/etter hver banekjøring, og får maks utbytte av banekjøringsdagene. Kan jo sirkulere rundt på banen hele dagen om man vil :mrgreen:
Kanskje kjøper jeg et sett banehjul til den, men jeg har faktisk ikke behov for at det skal gå så mye fortere - jeg har jo 2x morro med kostnader/4. Bedre dekk utløser jo behov for andre oppgraderinger, og den sirkelen har jeg fått litt nok av.

Vinteren (eller rettere sagt våren, ettersom Elise står vinterlagret 60 mil hjemmefra) skal benyttes til å fjerne alle spor av stereo og alarm/startsperre. Tenkte å få en blikkenslager til å lage en aluboks som skal fylle hullet etter CD-spilleren, så får jeg et sted å oppbevare lommebok og mobil, som ellers fyker rundt som prosjektiler i cockpit når Elise og jeg er ute på taktisk lavtflyging.

Ellers får jeg fortsatt øresus av Elise, spesielt med taket på. Får faktisk VONDT i ørene, så det kan ikke være bra for helsa. Har liggende en rull med FatMat, så jeg vurderer å legge det under setene og mot bakveggen. Tynt belegg, så det burde ikke utgjøre mange grammene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Image

...og der var visst enda et år gått.

Var en tur på trackday.no sitt treff på Rudskogen på Søndag. Det ble over 30 mil (!), og imponerende nok forsvant det vel knapt 1 mm dekkmønster. Bremseklossene holder vel 10 år til :lol:

Stod tidlig opp på morgenen før treffet og fjernet camber-shims i forstillingen (og luftet litt bremser), i håp om å få noe bedre grep på vei ut av svingene. Var 4 stk shims på venstre side og 2 stk på høyre side originalt, så da fikk jeg fjernet 2 stk a 1 mm på hver side. Vet ikke hvor mye det utgjør i grader, da jeg manglet flatt gulv. Men det ble i hvert fall forskjell. Den ble tyngre på rattet, men det oppveies av at grepet foran ble bedre - nå kunne jeg gi på tidligere ut av sjikanen etter start/mål, uten at Elise forsvant over til venstre side av banen.

Image

Neste mål er å begynne å stole på veigrepet som faktisk er i Elise. Kan jo kjøre div kurver i skremmende høy hastighet, selv med vanlige Bridgestone RE050. Dermed tror jeg at planer om R-dekk blir lagt på hylla denne sommeren også. -Jammen er det billig å kjøre på bane med Elise! :D
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hagenisse »

Så ut som den fungerte fint. Betydelig mindre understyring enn mange andre.

Dog overrasket over at du trivdes på trackday. Jeg satt bare på med folk, samt tok endel bilder, men så mye rart ute på banen er det lenge siden jeg har sett. NM i kreative spor, enorme hastighetsforskjeller (var jo folk som kjørte på 1.35 som kjørte samtidig med folk som kjører på 2.15..) og enkelte som tok jo forbikjøringer som ville fått svartflagg og poengtrekk i racing.. Jeg liker ideen de har ute på banen rundt forbikjøringer og kjøringen generelt (ikke dette vik til høyre-greiene NSK driver med), men det blir virkelig fullstendig texas når så mange forskjellige nivåer av sjåfører kjører samtidig. Skummelt synes jeg.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

hagenisse wrote:Dog overrasket over at du trivdes på trackday
For å være ærlig, så reiste jeg til dette treffet med forventninger om at det kunne bli texas. Det ble det jo sett og vis også, men det virker som om det er slik de vil ha det - trackday.no virker ikke å være rette fora for slike diskusjoner. Jeg identifiserte etterhvert de verste bilene/sjåførene, så jeg visste hva som ville skje når de dukket opp.

På mange måter mye hyggeligere å kjøre med NSK...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Image

Hvis det er noe jeg har irritert meg over ved min Lotus Elise, så er det startsperren. Knappen i nøkkelen har et håpløst design (null feedback, reagerer tregt), så det å starte bilen har faktisk vært et irritasjonsmoment. Nå er alt faenskapet borte vekk og bilen starter bare ved å vri om nøkkelen - yahooo! :D

Benyttet samtidig anledning til å legge lyddemping (FatMat) på baksiden av bakplaten i kupeen. Hjalp ikke så mye på støy fra motorromet, men det reduserte blikkbokslyden i kupeen en god del, spesielt ved kjøring på dårlig asfalt (som det jo er nok av).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Argh, det er slitt hull i innerskjermen foran. Det må ha skjedd på Rudskogen...og jeg mistenker hvor - i angsten. Hvis man holder god fart gjennom der så kneler jo bilen i ujevnhetene midt i svingen. Er det ikke meningen at de skal rette opp de ujevnhetene? :roll:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

Du må har ordentlige fjærer og dempere vet du...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hagenisse »

Eller bare endre sporet og kjøre på innsiden hele veien.. :)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by rayb »

hmhaga wrote:Argh, det er slitt hull i innerskjermen foran. Det må ha skjedd på Rudskogen
TADS (They All Do That, Sir)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

webmaster wrote:Du må har ordentlige fjærer og dempere vet du...:-)
Hehe. Synes de originale Bilstein-demperne fungerer bra jeg, er jo bare i denne ene svingen på Rudskogen at det er et problem. Får kjøre rundt de humpene i stedet...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Dagens oppgradering var å montere tilbake original luftfilterboks! Jeg hadde dette settet fra Eliseparts, men kom etterhvert til den konklusjonen at det bare ga meg øresus og hodeverk - og ikke noe mer fart.
Lotus har av en aller annen grunn lagt tilførselsslangen til luftfilterboksen slik at den suger varm luft fra motorrommet (!), men ved å stjele slange og duct fra dette settet, får nå luftfilterboksen kald luft i stedet :D
Image

Elise blir bedre og bedre for hver originale del jeg skrur tilbake! :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

01 Lotus Elise S2

Post by webmaster »

Det er da ikke noe spennende vel! ;)


Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by Shadow_iX »

hmhaga wrote:Image
...Var 4 stk shims på venstre side og 2 stk på høyre side originalt, så da fikk jeg fjernet 2 stk a 1 mm på hver side. Vet ikke hvor mye det utgjør i grader, da jeg manglet flatt gulv....
Tar du bort 1mm cambershimm så får du 0.25 grader mer negativ camber.

Edit: Rettet verdi av camber ved 1mm cambershim endring. (muggent tastatur på tlf)
Last edited by Shadow_iX on 16 Jun 2013 07:00, edited 2 times in total.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Shadow_iX wrote:Tar du bort 1mm cambershimm så får du 0.5 grader mer negativ camber.
Takk for info.

Forøvrig er dette en enkel "oppgradering" som flere Elise-eiere bør vurdere. Nå har jeg kjørt en del på landeveien også, og denne justeringen har gjort underverker. Jeg syntes fronten lå litt "oppå" før, der det var vanskelig å lese om det var ordentlig grep eller ikke.
Nå kjenner jeg på et vis at fordekkene limer seg fast i asfalten i det jeg snur på rattet, og det er også bedre med tilbakemeldinger. Kan på en måte kjenne asfaltkornene i rattet :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: 01 Lotus Elise S2

Post by hmhaga »

Elise Parts Quick Shifter/Gear Linkage kit
Elise Parts Quick Shifter/Gear Linkage kit
IMG_2755.JPG (190.38 KiB) Viewed 6887 times
Giroverføringen i Elise S2, i hvert fall med K-motor, er ikke akkurat noe å skryte over. For mye slark, upresist og jeg har et problem med at girspaken blir "trå" når bilen er driftsvarm. Har derfor kjøpt et kit som jeg håper løser dette problemet, med ordentlige foringer og uniball koblinger til girmekanismen. Presis girspak er faktisk en viktig del av kjøregleden (noe som f.eks. Honda var flinke til...mmmm...)

Et annet tåpelig problem er gulvmattene som vandrer rundt. Det blir dessverre for lang avstand fra gulvet og opp til pedalene uten matter, så nå skal de skrus fast i gulvet. Eliseparts sine blå tekstilmatter er forøvrig søppel...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply