Nissan 200SX S14A 1999mod.

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

kommer du på våler på lørdag? er meldt strøkent vær og rom på haslemoen asylmottak er bestillt...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Det skar seg

Post by Tiger »

Det skar seg pga booking med akroflyet vårt, skal til Kjevik på lørdag og fly noen pax litt ugne... :?

Drar til Våler i morgen, har nettopp montert de største kalippere jeg har mekket på... måtte pusse litt av kantene på kalipperen + 5 mm spacere for å få 17" felgene. Har nettopp vært ute og beddet inn ferrodo klossene også. I morgen må jeg skifte noen bremseslanger siden dem som fulgte med var feil, jeg måtte bruke noen av de "gamle" slangene + noen av rørene for å få dette til i kveld.

Det var ikke noe problem å låse opp hjulene, får se når klossene er skikkelig herdet + må nok lufte litt mere på kalipperene.

Har egentlig mest lyst til å kjøre på Våler på Lørdag, men den flybookingen må jeg nok ta....

Blir det dårlig vær, lavt skydekke så blir den turen kansellert, da er Våler et alternativ alikevel.

Mvh TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Feedback

Post by Tiger »

Da fikk jeg testet ut de nye bremsene. Måtte innom Kollevold å kjøpe bremseslanger med rørdeler etc og montere dette på Våler, lufte bremser og teset ut Dunlop Direzza 02G dekkene.

Bremsene var utrolig bra, god følelse på bremsepedal, stopper noe helt rått, dekkene var jo fantastisk bra dem også. Kunne ikke se noe slitasje på Ferrodo 2500 klossene heller.

Bremsebias er bra, skiftet bremsesylinder til 17/16 fordeling mot 16/16.

Balansen i bilen er også meget bra. Skiftet samtlige foringer bak på bilen og har kun to stk igjen på fronten.

Svakt overstyrt og små korreksjoner på grensen er alt som skal til for å holde den under kontroll.

Bilen er ikke noe særlig komfortabel lenger, dem er originalt dårlig lydisolert og med de nye foringene før jeg veistøy tvers igjennom bilen.

Er dog bekymret for motor, og håper den holder ut sesongen, har fått noe julig. Har flushet motor, kjørt inn QMI i et par uker nå og skal skifte til Royal Purple 5W30 olje imorgen.

Kjørte med ca 275 WHp på Våler, men kommer til å ta ut noe mere på Nurburgring i neste uke. Boostcontroller er en fin liten sak ;-)

Mvh TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Turbo

Post by Tiger »

Slet med problemer med wastegate etter bytte til "6boost" manifold, som er laget av steamrør og keramisk emaljert innvendig. Det viste seg at selve wastegate klaffen tok borti litt av godset på selve turboen og lukket ikke skikkelig.

Fikset dette og strammet opp aktuator. Hadde 1,9 bar på turbo etter dette, så finjustering på boostcontroller ble dette justert ned til 1,5 bar og wastegate åpner pent når riktig trykk er der.

Sperrer effekt via ECU, turtallsperre. Bilen er sperret ved 4000 RPM på veien for å være på omtrent original effekt. Gjort med noen tastetrykk på en mini computer.

Har ordnet eksos annlegget, det var litt lavt under bilen og skal sette inn en fleksibel skjøt senere.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Bremser

Post by Tiger »

Lenge siden jeg har gjort noe mods. på bilen nå. Bremsene bak er konvertert til 300ZX / R33 med nye bremseskjold og ny håndbrekk mekanisme, har endelig fått tak i delene til håndbrekket.

Har planer om å selge bilen nå, men må kanskje sette originalbremsene tilbake, og selge APRacing & 300ZX bremsene separat, det samme gjelder banedekk og felger. Har Toyo R888 på Volk CE28N felgene nå.

Må bygge om luftinntaket med tynne stålrør hele veien, har noen silikon slanger som sprekker under hard kjøring som er montert rett før inntak på turbo. Luftinntak gjennom radiator må også forbedres, må flytte oljekjøler og få bedre luftstrøm gjennom radiatoren.


TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Re: Bremser

Post by ThomasB »

Tiger wrote:Lenge siden jeg har gjort noe mods. på bilen nå. Bremsene bak er konvertert til 300ZX / R33 med nye bremseskjold og ny håndbrekk mekanisme, har endelig fått tak i delene til håndbrekket.

Har planer om å selge bilen nå, men må kanskje sette originalbremsene tilbake, og selge APRacing & 300ZX bremsene separat, det samme gjelder banedekk og felger. Har Toyo R888 på Volk CE28N felgene nå.

Må bygge om luftinntaket med tynne stålrør hele veien, har noen silikon slanger som sprekker under hard kjøring som er montert rett før inntak på turbo. Luftinntak gjennom radiator må også forbedres, må flytte oljekjøler og få bedre luftstrøm gjennom radiatoren.


TH
skal du bli svensk å kjøpe porsche?
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Bil

Post by Tiger »

Nissan GT-R R35 på svenske skilt er planen, men GT3RS er også et bra alternativ. GT-R'n er raskere :twisted: , er råere i design :P , billigere i Sverige :shock: og litt mer praktisk :lol: , så jeg satser på det.

En eldre 996 GT3 på norske skilt er et alternativ også, men da ender jeg opp med en 2000 - 2001 modell.

TH :D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Post Reply