Page 2 of 3

Posted: 31 Jan 2009 13:46
by arildh
Hvilken Turbo går du for ?

Turbo

Posted: 31 Jan 2009 13:53
by Tiger
Garrett GT2860RS med glidelager, eventuelt Pulsar T28. Gir meg rundt 330 -340 WHP som er rundt 360 -380 BHP.

TH

Posted: 08 Feb 2009 09:48
by HF-mx5turbo
noen endring i oljekjøling? har inntrykk av at disse bilene har lite kapasitet på olje, og enhver trimmet turbobil, sliter fort med varm olje på banebruk..

hvorfor ikke enda et hakk "værre" turbo når du først skal oppgradere? eller kommer man til et punkt der innmaten osv ikke vil være med lenger og alt blir brådyrt?

Olje mm

Posted: 17 Feb 2009 00:15
by Tiger
Jeg har montert større bunnpanne på motorn. I tillegg er det en ekstern oljekjøler. Så oljevolumet er øket med ca 2 liter, fra 3.8 til ca 6 liter.

Fikk min nye Koyo radiator og 300ZX kalippere til bremsene bak levert på døra idag ;-)

Eller så venter jeg på AP Racing 343 MM skiver og 6 pot kalippere til fronten. Rotora 297 MM 300ZX skiver bak. I tillegg må jeg bytte håndbrekk wire på begge sider til R33 GTS-T og nye bremseskjold og ny bremskraft sylinder for å få riktig bias.

Det er nok effekt med drøyt 350 BHP på original innmat. Bilen er jo ganske lett originalt også, 1260 KG, så det bør sparke godt ifra.

Gasspjeld blir portet og eksosmanifolden blir polert av karen som jeg kjøper turbo av. Ny turbo har forsterket thrust lager også.


TH

Toyo dekk

Posted: 22 Mar 2009 00:21
by Tiger
Fant på FINN, pent brukte VOLK CE28N som er superlette felger i 4 X 18"X8,5" til 15 lapper. :-) Skal kjøpe Toyo R888 til disse felgene. Dem skal kun brukes på bane.

Biligste forhandler av Toyo jeg fant er Oljeskiftspesialisten i Oslo, 2650,- for 245/40/18 og 2750,- for 255/40/18

TH

Posted: 22 Mar 2009 15:08
by webmaster
De har gode priser, ja. Men så digre hjul koster jo uansett. Er det de minste felgene du kan ha på bilen?

Felger

Posted: 22 Mar 2009 17:41
by Tiger
Tror originalfelgene på 17" skal akkurat gå klar de nye APRacing kalipperene, men satset på 18" for å være sikker. Det er ikke mye forskjell i vekt mellom 17" og 18" VOLK CE28N felgene, men alle monner drar...

TH

Posted: 01 Apr 2009 12:09
by webmaster
Vekt på felger er en ting, pris på dekk noe annet. :-)

Snart klar for N'ring

Posted: 09 Apr 2009 19:08
by Tiger
Da har bilen fått ny radiator fra KOYO, den gamle var tynn som et aspeløv i forhold. Temp er dønn 80 C. nå. Nytt åpent luftfilter med 3" rør rett ned til inntaket på ny turbo. Bremset til 305 BHP på bakhjula og 422NM. Skal jeg over det så blir det ny innmat og tykkere toppakning.
Gasspjeld er portet, bedre respons. Effektøkningen er rå fra 3500 - 4500 RPM, så det sparker bra :-)

Trykket er justert ned til nesten original effekt når jeg har den på veien, sparer motor og drivverk samt at det er nå på et lovlig effekt uttak. Bilen går bra nok dog, og det er på bane den kommer til sin rett nå, men den er ganske ukomfortabel å kjøre nå...

Har begynt med 300ZX / R33 konverteringen på bakbremsene, der blir det 2 pot kalippere fra bilmerkene ovenfor, 297MM ventilerte skiver
og nye bremseskjold. For å beholde håndbrekket ble bremser fra R33/300ZX alternativet, ellers ombygging til hydr. håndbrekk.

Nye bremsesylinder for riktig bias 17/16 F/R.

APRacing bremsene ligger lagret på Alnabru i tollen der, får hente dem over påske. Det er 343 MM skiver med 6 pot kalippere. Bolt on, så dem skulle være grei å montere så snart jeg har dem.

Har en S15 bakvinge som gir mer marktrykk, som jeg skal se om jeg rekker å montere og lakke før jeg drar til Tyskland om 2 uker.
Volk felgene med banedekk er lette så det monner også.

Nå drar jeg med meg banedekk på felg og bremseklosser til banekjøring og skifter dette lokalt.

Neste planer: HKS 6 trinn kasse, S15 girkasse som er forsterket av HKS, tettsteget etter 1 gir, som har svært lav utveklsling som dreper aksen 0-100, men etter tettsteget oppover etter det, men sluttutveksling på denne kan gi meg en toppfart på ca 280. Toppfart med original kasse er 250 KM/T, har hatt 243 på GPS'n, men da sa madammen stopp.

Ny mellomaksling i alu / karbon.

Nismo 1,5 way ProTT diff, denne er justerbar. Den originale er svak (VSLD)

Har planer å bytte karoserideler til karbon, men får ta understellet først.

PS: Hadde jeg visst at jeg hadde begynt med dette for 3 år siden så hadde jeg kjøpt en Porsche 993 eller Exige, det hadde ikke kostet så mye mere enn hva "eventyret" med 200SX har blitt, men lærerikt har prosessen hittil vært. :shock:

TH

Posted: 09 Apr 2009 21:36
by ThomasB
moro!

grattis med bra effekt da...305 på hjula er ikke gæærnt...

Rekker du turen til ringen med autofil?

Jepp

Posted: 09 Apr 2009 22:18
by Tiger
Jeg er initativtaker til turen så bør bli ferdig til da. Bare jeg får tak i delene som ligger hos tollen på Alnabru. Vi er jo 9 eller 10 biler som kjører i flokk nedover. Autofil drar med fly og leier bil lokalt.

Sliter med å få løs hjulhub /hjullager bak, bør vel ikke hamre og slamre i nabolaget sent på helligdagene... Får fortsette litt imorgen på dagen.

Hadde vært artig å fått på S15 Aero Spec-R vingen også, må lage nye hull i lokket + lakkering og koble til et bremselys som står i den midterste foten på vingen.

S15: Er nok den bilen fra Nissan som er mest elegant med fine linjer uten å bli for vulgær etter mine øyne.


TH
Image

Posted: 10 Apr 2009 09:06
by Shadow_iX
Gromt resultat, stå på.

Blir morro å se den i aksjon i løpet av sommeren.

Motor

Posted: 10 Apr 2009 18:46
by Tiger
Får håpe at motor holder gjennom sesongen, har original innmat enda.

Plages med å få dratt av hjullageret bak, skal bytte bremseskjold, skiver og kalippere. Toh en pause med det, demonterte alle lenkearmer bak og skiftet resterende foringer på bakhjulsopphenget. Brente dem av og splittet noen av dem, noen kan man lett terse av.

De nye polyforingene er greie å presse inn.

Første test av bilen blir på volvotreff på Våler den 18.04, såfremt at alt er på plass til da. Er spent på Dunlop dekkene og om den reduserte vekten på felgene har mye å si.
EDIT: Veide de gamle felgene som er 17" X 8" med 235 dekk på: 20 KG
De nye felgene er 18" X 8,5" med 235 dekk : 18 kg
Vekten blir vel egentlig noe større fremme pga de oppgraderte bremsene, bak tror jeg det samlet blir omtrent som før.

TH :)

Posted: 10 Apr 2009 21:04
by ThomasB
det går nok fint ... du kjører da pent du?

jeg skal også opp påtreffet på våler. kun med kamera da...

Re: Snart klar for N'ring

Posted: 11 Apr 2009 19:47
by webmaster
Tiger wrote:PS: Hadde jeg visst at jeg hadde begynt med dette for 3 år siden så hadde jeg kjøpt en Porsche 993 eller Exige, det hadde ikke kostet så mye mere enn hva "eventyret" med 200SX har blitt, men lærerikt har prosessen hittil vært. :shock:
Det der er vel heller regelen enn unntaket...;-) Men du verden så mye moro en har det underveis mens man bruker pengene...:-)