Nissan 200SX S14A 1999mod.

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Nissan 200SX S14A 1999mod.

Post by Tiger »

Har vært medlem et år her nå, så på tide med litt info om bilen som ble et prosjekt etterhvert.

Bakgrunn: Valget av bil er litt tilfeldig, da jeg var yngre likte jeg amcars, stor V8'r mm. Deretter ble drømmebilen Aston M. Vantage 86 - 89 X-pack engine, disse bilene er unik og laget for hånd ned til den minste detalj og er fortsatt nr 1 på lista. I slutten av 80 årene var det heller ikke mange som kjente til Aston her til lands heller...

AMV er "noe" over mitt budsjett så kriteriene var RWD, man gir, AC og sterk motor og sportslig preg. Det måtte bli japansk bil og valgene sto om Skyline, 300ZX, 200SX, Mitsubishi 3000GT VR4, Scooby og Lancer Evo.

200SX S13 modelllen husker jeg da disse var ny i norge på 90 tallet og likte linjene og utseendet. S14A var jeg ikke kjent med, men da jeg kom over min til 219000 og 56000Km på telleren, en eier før meg, og strøken bil var valget enkelt og liker formen på denne bilen enda bedre.

Deretter begynte snøballen å rulle med innmelding i Nissan200SX OGN, banekjøring og fikk se noen av de andre medlemmenes biler. (Var faktisk på Nurburgring, første gang på banekjøring, sommeren 2006.) Medlem her noen mnd etter pga banekjøring.

Bitt av basillen og rett i fella! Nå har jeg to tidkrevende hobbyer, luftsport og bilsport, hvor sitnevnte er den dyreste.

200SX har som Nissan Skyline temmelig bra trimmings potensiale i bil og motor. Bra understell, VLSD, orginalt gode bremser og god veiholding dog med mye overstyring involvert, morsom bil å kjøre.

Merket har et enormt ettermarkeds utvalg på deler som er typisk for japanske sportsbiler. I tillegg er det mange varianter av samme årsmodell avhengig av hvilket land dem ble solgt i.
I Europa var det tre forskjellige modeller, Sportline, Z-edition og Racing Edition, sistnevnte den mykeste og racing er fargen på bilen, British Racing Green. De to første var orginalt senket på Eibach fjærer og er noe stivere orginalt.

Orginalt er dem litt motorsvake sett i forhold til vanlige biler pr idag, men dem er lette i vekt, 1260 kg, 0-100 er ca 6,4 sek og toppfart 235. Vektbalansen er 52/48 foran/ bak. Bremsene er orginalt 280 mm ventilerte skiver på 4 pots kalippere i front og 2 pot bak på enkel bremseskive.

Jeg har moddet min "litt" siden jeg kjøpte den i 2006, for å få den stivere, bremser som tåler varme og sprekere motor.

Listen er som følger:
EBC bremseskiver og EBC Yellow klosser, stålomspunnede bremse slanger og DOT 5.1 som hadde kokepunkt 234 sist jeg sjekket den.

Whiteline krengning stag som er justerbare foran og bak, disse er massive, og setter du disse for hardt ender du opp med mye understyring på turn in med påfølgende "snap oversteer" i enkelte tilfeller.

Alle foringer er skiftet til poly foringer, samt at bakaksel er låst slik at gummiforingene mot karosseri er satt ut av spill. Dette for å stive av bilen ytterligere og bedre akselerasjon fra stillstående.

Cusco caster stag front, og Cusco camber og toe stag bak, for å få bedre justeringsmuligheter på alle hjulvinklene etter senking. Caster er 5,54 og camber er ca 1,25 fremme og bak. 0 toe front og litt toe in bak. Skal øke camber litt ytterligere.

Bilen er senket på godkjente Eibach fjærer, dempere ble etterhvert KYB AGX, Eibach og Bilstein har ikke dempere til dette merket noe jeg helst hadde foretrukket. Erfaring i år vil hvise om KYB demperne som kan justeres holder mål. Ellers så blir det coilovere etterhvert.

Clutch er fra Exedy som holder til 400BHP med lettvekts svinghjul

Motor har ARC bunnpanne og Mocal oljekjøler med termostat, bunnpanne er større for mer sikkerhet for motor, orginalt er det lite olje mengde i motor.
Nismo 740CC dyser
Walbro 255L/H bensinpumpe
PowerFC og FC Commander ECU
Turbosmart boostcontroller
Greddy M-spec FMIC, front mounted inter cooler.
Powerflex luftfilter i orginal luftfilterboks.

Original innmat i motor holder til ca 350BHP, det samme gjør turbo.
Boostcontrolleren lar meg begrense effekten til vanlig som er "litt" over orginalt.

Tomei ExPreme eksosmanifold med tomei downpipe, race katalysator på 3" rett rakt rør til eksosannlegg, en kombinasjon mellom 3" og 4" og 3" enderør som begrenser støyen til oppunder 90 dB / 4000RPM.

Greddy stab stag front og bak.

Batteri er flyttet bak som er montert i egen stålboks, med sikring på kretsen. Dette pga luftkjøleren. Bedre vektfordeling i bilen også.

Neste step: 330 skiver foran og bak, 6 / 8 pot kalippere og blir å prøve Pagid eller Ferodo klosser neste gang.
Volk CE28 felger, 17" X 8,5 og 17" X 9, 245 dekk front og 255 / 265 bak.
Felgene veier litt over 6 kg / stk.
Nismo 1.5 way LSD, disse er justebare om man gidder å ta av lokket på diffen.
Defi overvåking på motor; oljetrykk, oljetemp, eksostemp. vanntemp, boost, og bensintrykk.
Sterkere motorfester og avstivere på innerskjermene nede.
Lettvekts wishbone armer nede bak.
Sterkere Pillow ball mount til front og bak.

Girkassen holder til 250km/t (revlimit på 7000RPM) og tåler trimming opp til 350BHP, men over det må denne forsterkes også.

Når motor etterhvert overhales blir det sterkere innmat også og større turbo.

Jeg gjør allt arbeid selv bortsett mapping av luft / bensin og hjulvinkler.

Hittil har det kostet meg 82000,- i mods, så er vel nesten nødt til å mekke selv for å holde kostnadene nede...

Mvh TH

Bilder, klikk på dem for større bilde:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Tiger on 18 Mar 2008 23:09, edited 3 times in total.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Hei TH,

Interesant lesing :D Hold oss informert om vidre justeringer. Spesielt de erfaringene du får med hjulvinkler synes jeg er interesante.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Enig.
Har du noen større bilder enn avataren å vise oss ?
'11 sDrive 35is
---------------------
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Hjulvinkler

Post by Tiger »

Egentlig ville jeg spørre dere pm hjulvinklene. De hjulvinklene jeg har justert bilen til er en anbefaling fra Whiteline sine hjemmesider, men disse var på usenket bil. Caster var opprinnelig noe over 7 grader, og skulle ned til litt under 4 grader og 0 toe. Det gikk ikke så det endte på 5.54. Camber ble jo ekstremt mye etter jeg senket den, dermed måtte jeg kjøpe inn nye armer. Bilservice i Tønsberg med Tore Hem som er spesialist på dette gjorde jobben. Har ikke nøyaktige datene på hjulvinklene her, er bortreist på jobb. Tror jeg skal øke camber til 1,5 -2 grader etterhvert.

Har ikke fått testet ut oppsettet skikkelig på bane, så den første testen blir 29 april. Skal en tur til Nurburgring 12-14 april, men tar det nok med ro der.

Mvh Torgeir

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Post by Tiger »

Hjulvinkler:
Mine mål for 30 mm senket bil ble:
5,54 grader caster
-1.06 grader camber på venstre fremhjul
-1,30 grader camber på høyre fremhjul
0 grader toe, (spissing)

-1,12 grader camber på begge bakhjul
0.9 spissing bak

SAI er 14,32 grader høyre
SAI er 14,55 grader venstre

Camber skal justeres lik på begge fremhjul og minst opp til 1,5 grader, og mer camber bak også.
Er usikker på hvor mye, vil gjerne ha dette optimalt for best mulig veigrep i sving. Skal prøve ut det oppsettet jeg har nå og se hvordan det fungerer.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Hjulvinkler er et interessant tema!

Her kan jeg anbefale endel forskning, men ikke forandre på for mye hver gang for da veit du aldri om hva som gjorde ting bedre eller værre.

På Impreza'n kjører jeg med:

4,5 grader caster (skulle gjerne vært mer, men må lage litt andre justeringer for å få til det.)
-3,3 i camber foran
-2,5 bak
0 mm toe in foran
1 mm toe in bak

Dette er et oppsett som jeg er ganske fornøyd med, men som skal utvikles videre gjennom sesongen.
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Hjulvinkler

Post by Tiger »

Da regner jeg med at du skal ned til lavere verdi på caster, jeg ønsket opprinnelig ned mot 3,5 grader. Orginalt var det 7,4.

Camber er alt for lite på bilen min.

Toe front / bak ser det ut som vi har det samme. Og bør være slik.

Styreresponsen er fin nå, men man merker sporing på dårlige norske veier.

TH :D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Hjulvinkler

Post by Tiger »

Caster har jeg justert feil vei, det skal tilbake til +7,5 eller mer.

Camber front blir nok ca 1,5 på begge hjul og 0 Toe som før

Camber bak blir ca 1,2. Toe som før, dvs litt inn.

Siden bilen er senket og mye stivere så er det ikke nødvendig med mye camber. Jeg justerte caster ned for lettere styrerespons, men det understyrer deretter. Høy caster hjelper på grep i kurve sammen med korrekt camber. Liten camber bak for å få kraften i hjula i bakken.

Da blir det 1800,- i benk på nytt før jeg drar nedover til Ringen i april.

Mvh TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Oppdatering

Post by Tiger »

Hjulvinkler er nå justert til:
Caster til 7,25
Camber front ble 1,3 skulle helst vært 1,5, men "Bilservice" fyren klarte ikke å justere det til mer en 1,3. LittToe in i front, det samme bak.

Camber bak er ,1,3.

Det kjennes riktig ut og bilen sitter som støpt på banen, med moderat overstyring.

Har installert 740 CC Nismo dyser og Power FC med håndholt Commander, bilen skal i Dyno og mappes 05.06. Regner med rundt 300 WHP på bakhjula. Tomei ëksosmanifolden min har sprukket og blitt sveist igjen, men jeg bestilte en ny som monteres før jeg skal i Dyno. Exedy Clutch ligger hjemme og skal monteres inn også.

Bremseskivene er for små og kjører dem for varme på bane, dvs jeg kjører alt for lenge og hardt og dette holder ikke i lengden. 330 skiver må på plass. Kjører forøvrig på Ferodo 2500 klosser og disse bør beddes inn til tross for at dem kan brukes direkte. Brukte opp et par på siste sportvogn treffet på Rudskogen som endte med bremse svikt og måtte legge bilen i skrens for å få stoppet opp.

Så neste step er overvåking instrumenter, større bremse skiver og en siste understells arm i front for bedre styre respons (rosejoint) samt muligheter til å justere camber bedre.

Dekk og felger bør helst være i 255 / 265, Volk CE 28N felger er svært lette og Advan / Proxes dekk er på innkjøpslista.

Komfort: Fins ikke lenger, desverre, litt slitsomt å kjøre til Ringen, så Dynamat er også på ønskelista. Skal nedover 27.06. Misser desverre VLN som Inge M. skal kjøre, synd for har planer om å delta etterhvert selv også.

Mvh Tiger'n
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Bra lesing det her. All go less show er tingen.
Jeg får mine AFCO coilovers en gang denne måneden og har tittet litt på hjulvinkler.
Går vel for rundt -2 camber rundt om og standard toe men usikker på caster.
Må også tenke litt på ringen tur og kjøring på vanlig vei så helt race blir det nok ikke.

Angående demping av støy skal jeg prøve å kjøre med slike når jeg skal på lengre turer:
http://www.amazon.com/Audio-Technica-AT ... pd_ys_iyr2
- 06 MX-5
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Tullet på seg

Post by Tiger »

All go var vel ikke meningen til å begynne med, men det har vært lærerikt på mange måter, hvis bilen holder og jeg kommer i mål med modifikasjonene, så skal jeg se om ny lakk og rette ut de småskadene jeg har rundtforbi også.

Vær obs på for mye camber bak på senket bil vil føre til lite veigrep ut av sving og dårligere kontaktflate på rett vei, + skeiv dekkslitasje.

På senket 200SX er vel 1,5 camber front og 1,2 camber bak riktig med hensyn på grep. Har surfet igjennom en del forum på nettet om akkurat dette for denne biltypen. Høy caster er en fordel når man drifter, hjulene retter seg lett opp med å slippe rattet. Liten caster og lett styrerespons på turn in, men er usikker å hva som er best med hensyn på optimalt veigrep kombinert med riktig camber.

Kona maser fælt om ny bil: liten engelsk cab / alfa spider noe i det segmentet, eller no nytt med 4 dører...

Uansett så skal det være bakhjulstrekk eller 4wd, og SUV er bare tull å kjøpe.

Skal det være terrengbil så skal det være fullblods. :-) Nissan King Cab / Landcruiser eller US Izusu.

Mvh TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hadde de peiling på det stedet du fikk justert hjulvinklene dine? Tror MR2'en skulle hatt en runde med justering også. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Bilservice Tønsberg

Post by Tiger »

Hei Jørn, Bilservice i Tønsberg tok min bil, Tore Hem er spesialisten, men han er delvis pensjonert og jobber der kun tirsdag og torsdag. Han kan dette og det er derfor de ikke ville gi slipp på ham. Du bør helst vite selv hvilke hjulvinkler du ønsker på bilen for best mulig grep, dem sitter kun på maks og min verdier for alle hjulvinklene til din bil.

Dem justerer etter ditt ønske så langt det kan justeres på bilen din.

Jeg har justerbare armer som ikke er orginale på min bil, Cusco, som jeg er fornøyd med.

Mvh Torgeir
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Mappet motor

Post by Tiger »

Da har jeg montert Nismo 740cc dyser, PoerFC & Commander, oil catch tk og Z32 LMM. Tok turen innom Autokvikk hvor Christer Halvoresn benket bilen i "Rototest". Kjører med original turbo med tilhørende wastegate solenoid. Sistnevnte slet med å holde stengt når trykket passerte 1 bar. Hadde en plan om å se hvor mye vi klarte å presse ut av motoren og deretter sette trykket til maks 1,15 - 1,2. Kjører med 1 bar nå og dro til 256 WHP og 372 NM på bakhjula. Skal kjøre med dette oppsettet ut sesongen. Skal stramme opp WG solenoiden med ekstra fjær slik at jeg skviser ut litt mer effekt. Erfaring med andre biler er ca 285 -290 WHP med 1,15 - 1,2 bar med mitt oppsett.

MEN det hoooolder i massesvis, bilen er lett og solid dreiemoment i bunn, turbolag er borte og tidlig respons nå. Omregnet er effekten ca 281 BHP / 409NM i motor. Driemomentet merkes.

Får se hvordan det går den 20.06, må teste bilen får jeg drar ned til Ringen den 26.06 :-)

Mvh TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Tar opp denne igjen

Post by Tiger »

Tar opp denne igjen.

Bremsene er overmoden for utskifting og det blir AP racing 343 MM skiver med 6 stempels kalippere i front, 297 mm skiver og 300ZX kalippere bak.
Det er lite å velge i hvis man skal beholde originalt håndbrekk, så 300ZX løsningen går, med håndbrekk wirer fra R33 GTS-T, bremseskjold fra S13. Ny bremse sylinder fra 300Zx må til også for å forandre bias fra 16/16 til 17/16. Bedre modulasjon og unngår at bakbremsene låser opp før fremhjulene.

Det er fullt mulig å kjøpe BBK fra Brembo, AP, Stoptech med TUV, men alle ender opp med hydraulisk håndbrekk, MYE arbeid om dette skal se noelunde ut inne i kupeen.

Ny større turbo og luftinntak med åpent luftfilter, som blir skjermet i eget scoop.

Større radiator, denne er "bolt on", mulig ny termostat også.

Nye instrumenter til motor og føner'n.

Deretter i benk for å mappes med ny turbo. Skal mappe og begrense effekten til omtrent 10 % over original effekt.

På bane får overksuddet av effekt og dreiemoment få fritt utløp ;-)

Har en del arbeid frem til 23.04 mao.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Post Reply