Nissan 200SX S14A 1999mod.

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Hvilken Turbo går du for ?
- 06 MX-5
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Turbo

Post by Tiger »

Garrett GT2860RS med glidelager, eventuelt Pulsar T28. Gir meg rundt 330 -340 WHP som er rundt 360 -380 BHP.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

noen endring i oljekjøling? har inntrykk av at disse bilene har lite kapasitet på olje, og enhver trimmet turbobil, sliter fort med varm olje på banebruk..

hvorfor ikke enda et hakk "værre" turbo når du først skal oppgradere? eller kommer man til et punkt der innmaten osv ikke vil være med lenger og alt blir brådyrt?
07' 325d coupe
92' MX5
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Olje mm

Post by Tiger »

Jeg har montert større bunnpanne på motorn. I tillegg er det en ekstern oljekjøler. Så oljevolumet er øket med ca 2 liter, fra 3.8 til ca 6 liter.

Fikk min nye Koyo radiator og 300ZX kalippere til bremsene bak levert på døra idag ;-)

Eller så venter jeg på AP Racing 343 MM skiver og 6 pot kalippere til fronten. Rotora 297 MM 300ZX skiver bak. I tillegg må jeg bytte håndbrekk wire på begge sider til R33 GTS-T og nye bremseskjold og ny bremskraft sylinder for å få riktig bias.

Det er nok effekt med drøyt 350 BHP på original innmat. Bilen er jo ganske lett originalt også, 1260 KG, så det bør sparke godt ifra.

Gasspjeld blir portet og eksosmanifolden blir polert av karen som jeg kjøper turbo av. Ny turbo har forsterket thrust lager også.


TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Toyo dekk

Post by Tiger »

Fant på FINN, pent brukte VOLK CE28N som er superlette felger i 4 X 18"X8,5" til 15 lapper. :-) Skal kjøpe Toyo R888 til disse felgene. Dem skal kun brukes på bane.

Biligste forhandler av Toyo jeg fant er Oljeskiftspesialisten i Oslo, 2650,- for 245/40/18 og 2750,- for 255/40/18

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

De har gode priser, ja. Men så digre hjul koster jo uansett. Er det de minste felgene du kan ha på bilen?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Felger

Post by Tiger »

Tror originalfelgene på 17" skal akkurat gå klar de nye APRacing kalipperene, men satset på 18" for å være sikker. Det er ikke mye forskjell i vekt mellom 17" og 18" VOLK CE28N felgene, men alle monner drar...

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Vekt på felger er en ting, pris på dekk noe annet. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Snart klar for N'ring

Post by Tiger »

Da har bilen fått ny radiator fra KOYO, den gamle var tynn som et aspeløv i forhold. Temp er dønn 80 C. nå. Nytt åpent luftfilter med 3" rør rett ned til inntaket på ny turbo. Bremset til 305 BHP på bakhjula og 422NM. Skal jeg over det så blir det ny innmat og tykkere toppakning.
Gasspjeld er portet, bedre respons. Effektøkningen er rå fra 3500 - 4500 RPM, så det sparker bra :-)

Trykket er justert ned til nesten original effekt når jeg har den på veien, sparer motor og drivverk samt at det er nå på et lovlig effekt uttak. Bilen går bra nok dog, og det er på bane den kommer til sin rett nå, men den er ganske ukomfortabel å kjøre nå...

Har begynt med 300ZX / R33 konverteringen på bakbremsene, der blir det 2 pot kalippere fra bilmerkene ovenfor, 297MM ventilerte skiver
og nye bremseskjold. For å beholde håndbrekket ble bremser fra R33/300ZX alternativet, ellers ombygging til hydr. håndbrekk.

Nye bremsesylinder for riktig bias 17/16 F/R.

APRacing bremsene ligger lagret på Alnabru i tollen der, får hente dem over påske. Det er 343 MM skiver med 6 pot kalippere. Bolt on, så dem skulle være grei å montere så snart jeg har dem.

Har en S15 bakvinge som gir mer marktrykk, som jeg skal se om jeg rekker å montere og lakke før jeg drar til Tyskland om 2 uker.
Volk felgene med banedekk er lette så det monner også.

Nå drar jeg med meg banedekk på felg og bremseklosser til banekjøring og skifter dette lokalt.

Neste planer: HKS 6 trinn kasse, S15 girkasse som er forsterket av HKS, tettsteget etter 1 gir, som har svært lav utveklsling som dreper aksen 0-100, men etter tettsteget oppover etter det, men sluttutveksling på denne kan gi meg en toppfart på ca 280. Toppfart med original kasse er 250 KM/T, har hatt 243 på GPS'n, men da sa madammen stopp.

Ny mellomaksling i alu / karbon.

Nismo 1,5 way ProTT diff, denne er justerbar. Den originale er svak (VSLD)

Har planer å bytte karoserideler til karbon, men får ta understellet først.

PS: Hadde jeg visst at jeg hadde begynt med dette for 3 år siden så hadde jeg kjøpt en Porsche 993 eller Exige, det hadde ikke kostet så mye mere enn hva "eventyret" med 200SX har blitt, men lærerikt har prosessen hittil vært. :shock:

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

moro!

grattis med bra effekt da...305 på hjula er ikke gæærnt...

Rekker du turen til ringen med autofil?
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Jepp

Post by Tiger »

Jeg er initativtaker til turen så bør bli ferdig til da. Bare jeg får tak i delene som ligger hos tollen på Alnabru. Vi er jo 9 eller 10 biler som kjører i flokk nedover. Autofil drar med fly og leier bil lokalt.

Sliter med å få løs hjulhub /hjullager bak, bør vel ikke hamre og slamre i nabolaget sent på helligdagene... Får fortsette litt imorgen på dagen.

Hadde vært artig å fått på S15 Aero Spec-R vingen også, må lage nye hull i lokket + lakkering og koble til et bremselys som står i den midterste foten på vingen.

S15: Er nok den bilen fra Nissan som er mest elegant med fine linjer uten å bli for vulgær etter mine øyne.


TH
Image
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Gromt resultat, stå på.

Blir morro å se den i aksjon i løpet av sommeren.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Motor

Post by Tiger »

Får håpe at motor holder gjennom sesongen, har original innmat enda.

Plages med å få dratt av hjullageret bak, skal bytte bremseskjold, skiver og kalippere. Toh en pause med det, demonterte alle lenkearmer bak og skiftet resterende foringer på bakhjulsopphenget. Brente dem av og splittet noen av dem, noen kan man lett terse av.

De nye polyforingene er greie å presse inn.

Første test av bilen blir på volvotreff på Våler den 18.04, såfremt at alt er på plass til da. Er spent på Dunlop dekkene og om den reduserte vekten på felgene har mye å si.
EDIT: Veide de gamle felgene som er 17" X 8" med 235 dekk på: 20 KG
De nye felgene er 18" X 8,5" med 235 dekk : 18 kg
Vekten blir vel egentlig noe større fremme pga de oppgraderte bremsene, bak tror jeg det samlet blir omtrent som før.

TH :)
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

det går nok fint ... du kjører da pent du?

jeg skal også opp påtreffet på våler. kun med kamera da...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Snart klar for N'ring

Post by webmaster »

Tiger wrote:PS: Hadde jeg visst at jeg hadde begynt med dette for 3 år siden så hadde jeg kjøpt en Porsche 993 eller Exige, det hadde ikke kostet så mye mere enn hva "eventyret" med 200SX har blitt, men lærerikt har prosessen hittil vært. :shock:
Det der er vel heller regelen enn unntaket...;-) Men du verden så mye moro en har det underveis mens man bruker pengene...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply