Plukket frem Elan'en fra vinterdvalen i dag.
Den døde jo kvelden før EU-kontroll i oktober, og ingen mulighet fantes for å få liv i den da... Jeg gav opp hele prosjektet, og dyttet den inn i carporten.
Sist uke ble den dyttet inn i garasjen igjen, og i dag skred jeg til verks.
Sjekket om det var gnist på pluggene (positivt), og at den fikk bensin.
Da jeg hadde plugg nr 4 ute for gnist-test, startet fa**skapet (sjekket selvfølgelig olje og vann før jeg begynte)
Den gikk noe uryddig, men litt fikling med forgasserene etter at motoren var varm, gav noe roligere gange.
Kjørte noen kilometer, og dro hjem igjen.
Fortsatt med samme hvite 'tåke' bak meg som i fjor.
Sjekket oljepåfyllingslokket, og der var det noe kremaktige greier, gitt .
Spørsmålrunde:
Kan dette være kondens etter en fuktig vinter i en carport? Eller er det mest sannsynlig at det er en gåen toppakning?
Finnes det noen i Norges landstrakte land som leverer komplette pakningsset til Big Valve Lotus TwinCam?
Eller er Burton Power en grei leverandør?
Hva slags toppakning anbefales kjøpt? Det finnes jo så mange forskjellige typer...
Finnes det noen måte å sjekke sylinderborringen på uten å ta av toppen?
Ser at Burton opererer med 83,3mm, 84mm og 87,5 mm pakninger. Motoren er 1558 ccm.
Bør både toppen og blokka planes før ny pakning monteres???
Og; når motoren alikevel må delvis demonteres; hadde det da vært smart å gått for en full overhaling (snufs, dyrt...) ?
Har noen anbefalinger hvor dette kan/bør gjøres - og et omtrentlig prisoverslag på en slik handling?
Jeg bare undres...
Gåen TC-toppakning??
Gåen TC-toppakning??
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Et par svar: Ja, guffa i oljepåfyllingslokket kan absolutt være pga 'vinterdvalen' den har vært i, men den hvite tåka du refererer til vitner vel om noe annet...
Om blokka bør planes er lite trolig, relativt uvanlig. Derimot bør toppen planes hvis den er utenfor spec, men det måler du deg frem til.
Ta en trykktest på kjølesystemet, så finner du ut om det lekker inn i motoren (eller ut av motoren, som min Elise gjorde). Du har ikke olje i kjølevæska?
Om blokka bør planes er lite trolig, relativt uvanlig. Derimot bør toppen planes hvis den er utenfor spec, men det måler du deg frem til.
Ta en trykktest på kjølesystemet, så finner du ut om det lekker inn i motoren (eller ut av motoren, som min Elise gjorde). Du har ikke olje i kjølevæska?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Nei, kjølevæsken virker 'normal.
Men; det minker litt vann mener jeg å huske fra i fjor, og det er jo ikke noe godt tegn
Jaja, da vet jeg jo hvor årets feriepenger havner...
Men; det minker litt vann mener jeg å huske fra i fjor, og det er jo ikke noe godt tegn
Jaja, da vet jeg jo hvor årets feriepenger havner...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Tja, det minker vann i Elise'n også, men det ser ut til å være noe annet (varmeapparatregisteret), det er jo lov å håpe for andre også...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Kan jo kjøre den noen dager for å teste; antar at hvis jeg holder et lite øye med både olje- og vannivå, er det ikke helt utrygt å bruke den.
Må bare få den gjennom den utestående EU-kontrollen fra oktober først (.....), og det er vel ikke lett slik den ryker akkurat nå...
Dag Henning; hva tror du????
Må bare få den gjennom den utestående EU-kontrollen fra oktober først (.....), og det er vel ikke lett slik den ryker akkurat nå...
Dag Henning; hva tror du????
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Hei, beklager har vært på ski noen dager....Jeg har pakninger hvis du trenger, og gåen toppakning på TC har jo hendt før.....Noen ganger er man litt "uforsiktig" og kjører litt varmt, og da kan toppen fort slå seg. Jeg har std. kopperpakning, eller Ajusa i "kunststoff"....Toppen må av, dersom du skal sjekke boring. Std. kobber går til 83mm, Ajusaen jeg bruker går til 84.
Har litt dårlig med tid til overs om dagen, da jeg har "ræserbilen" å preparere + to TC-motorer som skal være klare til sesongen. Haster det ikke såååå mye, kan jeg sikkert hjelpe deg etterhvert. Pakningsbytte klarer du selv ! ( ??)
Slå meg et signal event. på 922 66 321
DH
Har litt dårlig med tid til overs om dagen, da jeg har "ræserbilen" å preparere + to TC-motorer som skal være klare til sesongen. Haster det ikke såååå mye, kan jeg sikkert hjelpe deg etterhvert. Pakningsbytte klarer du selv ! ( ??)
Slå meg et signal event. på 922 66 321
DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Jeg har ikke sett deg på Ski....Dag-Henning Nielsen wrote:Hei, beklager har vært på ski noen dager....
Skal nok ordne dette selv; leverer toppen til Tom på Ski Motorverksted over helgen, for planing.
Kommer tilbake mtp pakning; må kikke litt på hvordan motoren ser ut når toppen er av.
Slår på tråden hvis jeg lurer på noe
Hørt Tom har hatt motoren til på besøk også
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo