Marcos eiere; foren eder

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Marcos eiere; foren eder

Post by b-havers »

Det hadde vært artig å finne ut hvor mange Marcos eiere det finnes i Norge. Jeg vet så langt om i overkant av 10 biler - av forskjellige typer.

Dersom du eiere - eller vet om - en Marcos i Norge; jan du sende meg en mail på super7(at)online(dot)no, og oppgi navn/mailadresse/tlf/biltype og årsmodell? Og kanskje skrive litt om bilen også...?

Henning; neste år blir det egen Marcos stand på Øvrevoll!!!
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hvor mange er du oppe i nå?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Jeg har 10 navn og 9 biler; ett av navnene og en av bilene er ubekreftede...

Det artige er at selv om GT og MiniMarcos er i flertall, finnes det også en Mantara har til lands - riktignok brannskadd.

Det virker som om dette med Marcos og brann er noe som følges ad - kanskje jeg må bygge separat garasje til V6'en?????
To av bilene på listen min har lidd samme varme skjebne - hvem er den neste :?:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Brannproblemene i Marcos skyldes ikke Marcos, men Ford. Forgasserne som ble brukt på disse bilene hadde en messingstuss til å tre bensinslangen inn på. Denne messingstussen sitter presset inn i gasseren og har en lei tendens til å vibrere løs. Dette førte ofte til store mengder bensin ut over varme motordeler etc. med katastrofalt resultat. Løsningen er å bytte til en nyere forgasser, hvor messingstussen ble montert på en annen måte.

Dette problemet var det samme for Marcos, Gilbern og Reliant som brukte Ford Essex 3.0-motoren.

Resultatene av en slik lekkasje med påfølgende brann var ikke pene ettersom alle disse bilene var laget i glassfiber...
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Eller, som jeg opplevde for en ukes tid siden; lekkasje i aksellereasjkonspumpen, med påfølgende kjempeflamme fra motorrommet...

Heldigvis lot den seg slokke raskt. Nå er forgasseren plukket ut for overhaling, og alle bensinslanger skal byttes.

Heldigvis berget jeg min Marcos...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Dersom det er en toports-gasser på den (mener å huske det var Weber-forgasserne som hadde problemer) kan det være verdt å sjekke at tilkoblingsrøret inn på gasseren sitter godt fast med det samme så du slipper flere overraskelser :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Det er en to ports 40 Weber.

Regner med (håper...) at ForgasserService, som har biten til gjennomgang, sjekker alt dette....

Får vel ringe en dag, og sjekke ståa; regner med å bruke Marcos'en når våre engelske venner skal møtes lørdag 20 september.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply