Tips om å bytte poppede alu-plater på en Caterham ?

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Tips om å bytte poppede alu-plater på en Caterham ?

Post by Are »

Hei
De to alu-platene under setene på Caterham'n må byttes, og jeg må få borret ut pop-naglene.
= Er det noen som har gode tips om spesialverktøy eller lignende som kan gjøre jobben enklere og/ eller sikre at jeg ikke borrer for langt inn i rammen ???
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Post by Sjobing »

Hvis du kommer til med vanlig bor så kan du bare tape noen runder på boret med elektrotape så langt opp på boret du vil bore.

f.eks. vil du bore 5 mm dypt hull, så bare taper du noen runder med tape 5 mm inn på boret og du har en billig og grei "dybdemåler"
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

HM, pleier bare å bruke et stort bor og borre bort kun hode på pop naglene. Da slipper du å tenke på dybden.

Ellers får du jo slike dybde annslag som du kan skru på boret
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Takk for gode svar,
så da blir det å ta frem drillen.

Ekstra-spørsmål:
Når jeg borer av hodet på naglen, blir den da liggende igjen den andre enden av naglen inne i rammen ? Er det ok ? Andre måter å gjøre det på for å hindre dette ??

Hilsen

Are den undrende
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Are wrote: Ekstra-spørsmål:
Når jeg borer av hodet på naglen, blir den da liggende igjen den andre enden av naglen inne i rammen ? Er det ok ? Andre måter å gjøre det på for å hindre dette ??
Are-den-bolde-som-kjører-caterham-klokken-0530 !

Min ringe erfaring med fjerning av popnagler, er at når de borres ut, vil 'den andre siden' av naglen falle ut - nettopp - på 'den andre siden'.
I ditt tilfelle er dette inne i rør rammen. I en stillere bil enn Caterham vil du muligens høre noe skramling, men jeg tror ikke at det er noe problem i bilen din.

Kan et alternativ være å skjære et lite hull i 'bunnen av rammen' og 'riste' ut naglene - for så å sveise tilbake det stykket som ble skåret ut?
Det må da finnes mer skånsomme metoder å få ut disse på...?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

b-havers wrote:
Are wrote: Ekstra-spørsmål:
Når jeg borer av hodet på naglen, blir den da liggende igjen den andre enden av naglen inne i rammen ? Er det ok ? Andre måter å gjøre det på for å hindre dette ??
Are-den-bolde-som-kjører-caterham-klokken-0530 !
Ikke nå. Jeg ventet faktisk helt til kl 06:00. Må jo tenke litt på naboen som har soveromsvindu rett på andre siden av veien ved garasjen min. For etter at jeg fikk den tilbake fra reparasjon av motoren så har jeg ikke fått den finjustert nok, så det bråker, smeller og ettertenner ved kald motor, og det kan kanskje være litt for mye for nabolaget slik en tidlig morgen ...
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Are wrote:
b-havers wrote:
Are wrote: Ekstra-spørsmål:
Når jeg borer av hodet på naglen, blir den da liggende igjen den andre enden av naglen inne i rammen ? Er det ok ? Andre måter å gjøre det på for å hindre dette ??
Are-den-bolde-som-kjører-caterham-klokken-0530 !
Ikke nå. Jeg ventet faktisk helt til kl 06:00. Må jo tenke litt på naboen som har soveromsvindu rett på andre siden av veien ved garasjen min. For etter at jeg fikk den tilbake fra reparasjon av motoren så har jeg ikke fått den finjustert nok, så det bråker, smeller og ettertenner ved kald motor, og det kan kanskje være litt for mye for nabolaget slik en tidlig morgen ...
Neida :D
Fin måte å finne ut hvor tolerante og ikke minst sportsvognsinteresserte naboene dine er.
'11 sDrive 35is
---------------------
Post Reply