Opel Speedster SC
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
Opel Speedster SC
Etter mye om og men har jeg endelig bestemt meg for hva som skal skje med bilen min.
Lotus Exige dempere/fjærer:
I utgangspunktet er jeg godt fornøyd med oppsettet på Speedster'en. Spessielt etter å ha brukt Lotus 340R roadsetting som basis for hjulstillingen.
Målet mitt var å beholde bilens gode funksjon på ujevne landeveier, samtidig som baneegenskapene ble forbedret. Etter mye lesing fant jeg ut at Exige-setup'et er en god del mykere enn hva f.eks Nitron bruker på sine justerbare komponenter.
Fikk tak i et helt ubrukt sett med komponenter fra en Lotus Exige S2. Disse delene passer rett på Speedster uten modifikasjoner. De skal være bedre avstemt enn de originale delene, og burde passe bra ettersom Exige og Speedster har ganske lik vekt og vektfordeling.
Suspension rates:
Lotus Exige: 261 / 358 lbs/inch
std Speedster: 234 / 268
Nitrons: 375 /450
Hitec sc kit
Ønsket om mer krefter er nok ikke helt ukjent for de aller fleste Det finnes etterhvert en del muligheter med 2.2-literen til Opel. Skal man ha betydelig effektøkning er det 3 alternativer:
- supercharger
- turbo
- throttle bodies (hva heter det på Norsk? )
Det beste alternativet for meg er kompressor-kit'et utviklet av Hitec og Courtenay. Dette gir mellom 200hk og 255hk avhengig av eksos, chargecooler etc. Kit'et er TÜV-godkjent slik at det oppfyller avgasskrav o.l. Kit'et er bra dokumentert med tanke på driftssikkerhet.
Bilen skal være ferdig i mars, og har da minst 240hk
Bremsene blir oppgradert med nye klosser og skiver fra VXR. I tillegg skal det et sett med Toyo R888 på.
Jeg gleder meg som en liten unge.
Lotus Exige dempere/fjærer:
I utgangspunktet er jeg godt fornøyd med oppsettet på Speedster'en. Spessielt etter å ha brukt Lotus 340R roadsetting som basis for hjulstillingen.
Målet mitt var å beholde bilens gode funksjon på ujevne landeveier, samtidig som baneegenskapene ble forbedret. Etter mye lesing fant jeg ut at Exige-setup'et er en god del mykere enn hva f.eks Nitron bruker på sine justerbare komponenter.
Fikk tak i et helt ubrukt sett med komponenter fra en Lotus Exige S2. Disse delene passer rett på Speedster uten modifikasjoner. De skal være bedre avstemt enn de originale delene, og burde passe bra ettersom Exige og Speedster har ganske lik vekt og vektfordeling.
Suspension rates:
Lotus Exige: 261 / 358 lbs/inch
std Speedster: 234 / 268
Nitrons: 375 /450
Hitec sc kit
Ønsket om mer krefter er nok ikke helt ukjent for de aller fleste Det finnes etterhvert en del muligheter med 2.2-literen til Opel. Skal man ha betydelig effektøkning er det 3 alternativer:
- supercharger
- turbo
- throttle bodies (hva heter det på Norsk? )
Det beste alternativet for meg er kompressor-kit'et utviklet av Hitec og Courtenay. Dette gir mellom 200hk og 255hk avhengig av eksos, chargecooler etc. Kit'et er TÜV-godkjent slik at det oppfyller avgasskrav o.l. Kit'et er bra dokumentert med tanke på driftssikkerhet.
Bilen skal være ferdig i mars, og har da minst 240hk
Bremsene blir oppgradert med nye klosser og skiver fra VXR. I tillegg skal det et sett med Toyo R888 på.
Jeg gleder meg som en liten unge.
mvh Eddie
01' Opel Speedster
01' Opel Speedster
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
Nå er Lotus Exige delene ankommet fra Australia. De kommer fra en bil som skal brukes i en australsk Exige-cup, og er helt ubrukte
Montering skal være ganske ukomplisert og kommer forhhåpentligvis til å skje i løpet av neste uke. Hjulstilling er bestilt hos Steve Guglielmi i UK den 23.2. Han har ord på seg for å være dyktig.
Link: http://www.scaredstifff.com/index.htm
Her er et bilde av delene:
Montering skal være ganske ukomplisert og kommer forhhåpentligvis til å skje i løpet av neste uke. Hjulstilling er bestilt hos Steve Guglielmi i UK den 23.2. Han har ord på seg for å være dyktig.
Link: http://www.scaredstifff.com/index.htm
Her er et bilde av delene:
mvh Eddie
01' Opel Speedster
01' Opel Speedster
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
-
- Posts: 141
- Joined: 09 May 2005 21:10
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
- Lille Trille
- Posts: 316
- Joined: 19 Feb 2005 10:50
- Location: Oslo
- Contact:
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
Tar det på engelsk da det også er postet på et annet forum
I finally got to fit the Exige suspension to my NA. I found a the set on sale on ebay. It was taken off a brand new Exige that was treated with Ohlins. Total price including postage to Norway was 180£ + 80£ =260£.
Fitting was very easy and straight forward.
Rideheight is appr. 5mm higher than before. That means it still looks a bit like an offroader I knew this from other threads on this fantastic forum, so no suprises there.
I was more concerned how it would actually feel on the road. I drove the car to a very punishing backroad (50 kmh limit or appr. 30 mph) with a lot of bumps and crests. From experience I know that very stiff cars on lowered suspension feels very twitchy here. The Speedster on it's original suspension was very good here, keeping all 4 tires on the road at all times.
Doing this stretch at about 100 km/h on the Exige suspension proved how good it is. At no time did it feel crashy. It was as good as the original, but with better damping characteristics. Car feels more alert and responsive to every input.
Comfort is as good as before. The spring rates are increased by 13% and 35% front and rear respectively. In reality it doesn't feel like a lot, but very good for road driving.
As the conditions was wet and greasy I couldn't lean on the suspension as much as would like to. Final conclusions will have to wait until Scared Stiff has done the geo and warmer weather arrives
I finally got to fit the Exige suspension to my NA. I found a the set on sale on ebay. It was taken off a brand new Exige that was treated with Ohlins. Total price including postage to Norway was 180£ + 80£ =260£.
Fitting was very easy and straight forward.
Rideheight is appr. 5mm higher than before. That means it still looks a bit like an offroader I knew this from other threads on this fantastic forum, so no suprises there.
I was more concerned how it would actually feel on the road. I drove the car to a very punishing backroad (50 kmh limit or appr. 30 mph) with a lot of bumps and crests. From experience I know that very stiff cars on lowered suspension feels very twitchy here. The Speedster on it's original suspension was very good here, keeping all 4 tires on the road at all times.
Doing this stretch at about 100 km/h on the Exige suspension proved how good it is. At no time did it feel crashy. It was as good as the original, but with better damping characteristics. Car feels more alert and responsive to every input.
Comfort is as good as before. The spring rates are increased by 13% and 35% front and rear respectively. In reality it doesn't feel like a lot, but very good for road driving.
As the conditions was wet and greasy I couldn't lean on the suspension as much as would like to. Final conclusions will have to wait until Scared Stiff has done the geo and warmer weather arrives
mvh Eddie
01' Opel Speedster
01' Opel Speedster
- Lille Trille
- Posts: 316
- Joined: 19 Feb 2005 10:50
- Location: Oslo
- Contact:
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23
-
- Posts: 27
- Joined: 15 Jan 2007 14:23