Opel Speedster SC

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Opel Speedster SC

Post by SpeedsterSC »

Etter mye om og men har jeg endelig bestemt meg for hva som skal skje med bilen min.

Lotus Exige dempere/fjærer:

I utgangspunktet er jeg godt fornøyd med oppsettet på Speedster'en. Spessielt etter å ha brukt Lotus 340R roadsetting som basis for hjulstillingen.

Målet mitt var å beholde bilens gode funksjon på ujevne landeveier, samtidig som baneegenskapene ble forbedret. Etter mye lesing fant jeg ut at Exige-setup'et er en god del mykere enn hva f.eks Nitron bruker på sine justerbare komponenter.

Fikk tak i et helt ubrukt sett med komponenter fra en Lotus Exige S2. Disse delene passer rett på Speedster uten modifikasjoner. De skal være bedre avstemt enn de originale delene, og burde passe bra ettersom Exige og Speedster har ganske lik vekt og vektfordeling.

Suspension rates:
Lotus Exige: 261 / 358 lbs/inch
std Speedster: 234 / 268
Nitrons: 375 /450


Hitec sc kit

Ønsket om mer krefter er nok ikke helt ukjent for de aller fleste :) Det finnes etterhvert en del muligheter med 2.2-literen til Opel. Skal man ha betydelig effektøkning er det 3 alternativer:

- supercharger
- turbo
- throttle bodies (hva heter det på Norsk? :) )

Det beste alternativet for meg er kompressor-kit'et utviklet av Hitec og Courtenay. Dette gir mellom 200hk og 255hk avhengig av eksos, chargecooler etc. Kit'et er TÜV-godkjent slik at det oppfyller avgasskrav o.l. Kit'et er bra dokumentert med tanke på driftssikkerhet.

Bilen skal være ferdig i mars, og har da minst 240hk :D

Bremsene blir oppgradert med nye klosser og skiver fra VXR. I tillegg skal det et sett med Toyo R888 på.

Jeg gleder meg som en liten unge.
mvh Eddie

01' Opel Speedster
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

hørest morsomt ut...men ikke glem å legge ut bilder her
97`Lotus Elise
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Nå er Lotus Exige delene ankommet fra Australia. De kommer fra en bil som skal brukes i en australsk Exige-cup, og er helt ubrukte :)

Montering skal være ganske ukomplisert og kommer forhhåpentligvis til å skje i løpet av neste uke. Hjulstilling er bestilt hos Steve Guglielmi i UK den 23.2. Han har ord på seg for å være dyktig.
Link: http://www.scaredstifff.com/index.htm

Her er et bilde av delene:
Image
mvh Eddie

01' Opel Speedster
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

Det er veldig hyggelig med flere Speedstere her !
Men skal bilen fraktes til UK bare for justering eller er det kompressor på gang der også ?
Legg ut noen bilder da av bilen så vi får se hva dette er.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

QuaTTro wrote:Det er veldig hyggelig med flere Speedstere her !
Men skal bilen fraktes til UK bare for justering eller er det kompressor på gang der også ?
Legg ut noen bilder da av bilen så vi får se hva dette er.
Kompressor også :)

Bilder kommer etterhvert.
mvh Eddie

01' Opel Speedster
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Har bestilt en rear diffusor for å miske løftet på bakbarten. Ankommer i slutten av februar.

Image
mvh Eddie

01' Opel Speedster
petterhval
Posts: 141
Joined: 09 May 2005 21:10

Post by petterhval »

Eddi
Husk at diffuseren kun virker dersom du bare har noen få cm.
bakkeklaring, med andre ord kun ved banekjørin hvor du kan
slippe bunnen nesten ned mot dekket. Forøvrig lykke til
med flott bil.
Petter
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Her er en kompressor matet Speedster i aksjon på Spa.

http://www.youtube.com/watch?v=x9Gzgcx2CUc
mvh Eddie

01' Opel Speedster
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

SpeedsterSC wrote:Nå er Lotus Exige delene ankommet fra Australia. De kommer fra en bil som skal brukes i en australsk Exige-cup, og er helt ubrukte :)
Hvor mye måtte du ut med for for delene?
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Tar det på engelsk da det også er postet på et annet forum :)

I finally got to fit the Exige suspension to my NA. I found a the set on sale on ebay. It was taken off a brand new Exige that was treated with Ohlins. Total price including postage to Norway was 180£ + 80£ =260£.

Fitting was very easy and straight forward.

Rideheight is appr. 5mm higher than before. That means it still looks a bit like an offroader :) I knew this from other threads on this fantastic forum, so no suprises there.

I was more concerned how it would actually feel on the road. I drove the car to a very punishing backroad (50 kmh limit or appr. 30 mph) with a lot of bumps and crests. From experience I know that very stiff cars on lowered suspension feels very twitchy here. The Speedster on it's original suspension was very good here, keeping all 4 tires on the road at all times.

Doing this stretch at about 100 km/h on the Exige suspension proved how good it is. At no time did it feel crashy. It was as good as the original, but with better damping characteristics. Car feels more alert and responsive to every input.

Comfort is as good as before. The spring rates are increased by 13% and 35% front and rear respectively. In reality it doesn't feel like a lot, but very good for road driving.

As the conditions was wet and greasy I couldn't lean on the suspension as much as would like to. Final conclusions will have to wait until Scared Stiff has done the geo and warmer weather arrives :)

Image
Image
Image
mvh Eddie

01' Opel Speedster
User avatar
Lille Trille
Posts: 316
Joined: 19 Feb 2005 10:50
Location: Oslo
Contact:

Post by Lille Trille »

Dette ser spenstig ut! Gleder meg til å høre dine erfaringer med dette. 8)

Jeg planlegger å skaffe Öhlins til min lille Elise, gjerne iløpet av året, samt lette bilen for noe mer vekt iform av titanium potte/Lettere rear diffuser/motordeksel.
Roy Solheim
Registerfører og Webmaster Lotus Car Club of Norway - LCCN
http://www.lccn.no
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Nå er arbeidet med motoren ferdig. Utrolig fornøyd med resultatet. Her er dyno grafen som viser effekten på bakhjulene :D

Image
mvh Eddie

01' Opel Speedster
ferg
Posts: 69
Joined: 13 Jan 2006 23:18
Location: Asker

Post by ferg »

..så kanskje på tide å fjerne annonsen fra finn.no? :D


-David.
2.2l Speedster
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Spenstig.
Må være bortimot 250 hk i motor ?
Vi gleder oss til å se lynet på Rudskogen 24. april :D
'11 sDrive 35is
---------------------
SpeedsterSC
Posts: 27
Joined: 15 Jan 2007 14:23

Post by SpeedsterSC »

Bilen er definitivt ikke til salgs :D

Om det blir noe 24. april er usikkert, men dukker nok opp i løpet av sommeren.
mvh Eddie

01' Opel Speedster
Post Reply