Triumph Spitfire mk3 69 mod 2340cc Turbo

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Grattis! Og nå har du snart hele vinteren på deg... :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

webmaster wrote:Grattis! Og nå har du snart hele vinteren på deg... :twisted:
...og den vintern blir kortere for hvert år som går
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Skrotnisse wrote:
webmaster wrote:Grattis! Og nå har du snart hele vinteren på deg... :twisted:
...og den vintern blir kortere for hvert år som går
Og siste 3 mnd har ikke jeg fått gjort en døyt :(
Så man får vel se hvor dette bærer hen til 2008 :?
Mangler stempel, råder, svinghjul og litt til.
Men lysere tider i møte nå :D
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Har det vært vintersolverv allerede? ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Kjøpt 6 trinnskasse fra 740 BMV (4,0 V8 med 286hk og 400N)
Hentet den i Sverige på lørdag.
Skal nok få inn girkassen men dette blir trangt :shock: en positiv ting er at den er kortere enn den gamle kassen men ellers HJÆLP så diger den er.
Det blir bare å lage ny rammedel rundt girkassen.
Passet rett inn i veivlageret gjorde den men clutchhuset er for bredt til å få plass inn i girtunnellen, men hvis jeg skal lage en adapterplate mellom clutchhus og motor så blir det litt lite anlegg for veivlageret + at jeg må ha girkassen så langt frem som mulig pga at rammen smaler av i midten.
Mye tankevirksomhet fremover nå blir det og mye måling :D
Men positiv for det jeg.
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

moro med 6 gir. men hvorfor ikke kjøpe en tremec t-56 isteden? er jo litt mindre og lettere og montere..
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Skrotnisse wrote:moro med 6 gir. men hvorfor ikke kjøpe en tremec t-56 isteden? er jo litt mindre og lettere og montere..
Hvor mye må man gi for en slik, hva veier den?
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

spitfire 2,4 wrote:
Skrotnisse wrote:moro med 6 gir. men hvorfor ikke kjøpe en tremec t-56 isteden? er jo litt mindre og lettere og montere..
Hvor mye må man gi for en slik, hva veier den?
Ketil
koster ca 2000 dollar på andre siden av dammen. med frakt og skatte-drit kommer den sikkert på 15 000kr. dette er en girkasse med 3 måneders fabrikksgaranti på opptil 600nm. fåes i veldig mange forskjellige utvekslinger. jeg har en tremec 5 trinns. den veier 50 kg
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Skrotnisse wrote:
spitfire 2,4 wrote:
Skrotnisse wrote:moro med 6 gir. men hvorfor ikke kjøpe en tremec t-56 isteden? er jo litt mindre og lettere og montere..
Hvor mye må man gi for en slik, hva veier den?
Ketil
koster ca 2000 dollar på andre siden av dammen. med frakt og skatte-drit kommer den sikkert på 15 000kr. dette er en girkasse med 3 måneders fabrikksgaranti på opptil 600nm. fåes i veldig mange forskjellige utvekslinger. jeg har en tremec 5 trinns. den veier 50 kg
Både dyrere og tyngre med andre ord.
Girkassen min kommer fra en BMW med 286HK og 400N så jeg regner med at det skal gå greit styrkemessig.
Også med tanke på at min bil veier ca et tonn mindre enn Bimmern.
Grunnen til at jeg valgte denne kassen er at den er ca lik i utvekslingene som den gamle 5 trinnskassen hvis man starter i 2 gir på 6 trinnern men den har et veldig fint 1 gir å ta igang/parkere med + at prisen var fin :roll: 1 gir 6 trinns 4,23 . 2 gir 6 trinns 2,53 og 1 i 5 trinnskassen er 2,39
Sistegiret på 5 trinns er 0,87 og 6 trinns er 0,83.

Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

det høres jo bra ut. fin utveksling også...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Skrotnisse wrote:det høres jo bra ut. fin utveksling også...
Og med 2,88 utveksling i bakakselen forhåpentligvis bra topphastighetsmuligheter :)
Selv om jeg har ganske lave hjul, 235-45x13"
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

spitfire 2,4 wrote:
Skrotnisse wrote:det høres jo bra ut. fin utveksling også...
Og med 2,88 utveksling i bakakselen forhåpentligvis bra topphastighetsmuligheter :)
Selv om jeg har ganske lave hjul, 235-45x13"
Ketil
ja det er vel nesten så foten går av pedalen før bilen ikke vil mer da
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Gamlemotoren min og nye 6 trinnskassen prøvemontert :D
Image
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Kult! Det går jo fremover, jo! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

webmaster wrote:Kult! Det går jo fremover, jo! ;-)
Sakte men det skjer da noe :D
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Post Reply