Triumph Spitfire mk3 69 mod 2340cc Turbo

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

ImageImageImage
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

ImageImage
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Sykt rå bil!
Kult at den har litt pulver også, ikke bare utseendet!
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Hei Ketil,
Artig å se bilen din. Så den forøvrig også på Gatebil-messen.
Begynner den endelig å bli ferdig, eller blir den kanskje aldri helt ferdig ?
Håper vi får se deg og bilen mer i år. Både på treff, mønstringer og på banen.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

henning wrote:Hei Ketil,
Artig å se bilen din. Så den forøvrig også på Gatebil-messen.
Begynner den endelig å bli ferdig, eller blir den kanskje aldri helt ferdig ?
Håper vi får se deg og bilen mer i år. Både på treff, mønstringer og på banen.
Den begynner vel å bli litt ferdig, men helt ferdig blir den vel aldri.
Sesongen her går vel før den er klar, det tok litt av(igjen) :roll:
Ny motor pågang og den koster desverre mye å få ferdig.
Hadde vel vært nok krefter med den gamle motoren. men men :?
Hadde vært fint å få vist frem bilen kjørende snart ja :roll:
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- oi, den var rå ! Blir spennende å se på banen !! - jeg skal legge meg pent til venstre når du kommer i speilet.... !! :lol:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Meget kult prosjekt.

Men på dette bildet ser det jo ut som om det sitter i en biturbo V8 sak:
Image
Hva fikk deg til å gå over til en mindre SOHC motor ?
Hva blir det nye motorprosjektet ?
- 06 MX-5
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

arildh wrote:Meget kult prosjekt.

Men på dette bildet ser det jo ut som om det sitter i en biturbo V8 sak:
Image
Hva fikk deg til å gå over til en mindre SOHC motor ?
Hva blir det nye motorprosjektet ?
Sitter SOCH motor der og på alle bildene, hadde Rover v8 i den engang men ville ha noe uten støtstenger 8)
Nye motoren er Cosworth 200 blokk med 92mm boring og Farndon 88 mm slag veiv Billet. Lange råder og stempel med 28mm i komphøyde.
Med Fullportet Pinto topp som har sentralsmurt kam fra holbay, aluminiumsretainers, store rustfri ventiler(husker ikke målene)
Billet svinghjul som er utborret ytterst for å passe til 184mm 2 plateclutchen min.
Kulelagret turbo med separat wastegate.
Hva slags oljepumpe, våt eller tørrsump vet jeg ikke enda.
Pengeboken bestemmer jo litt av sluttresultatet.
Er en grov oppskrift på nye motoren.
Den gamle ytet litt over 300 på bakhjulene, men utviklet en stygg bankelyd :( så da ble det begrenset med kjøring med den.
Fikk lyst til å bygge en holdbar og sterk 8 ventillertmotor, og håper på at jeg får det nå
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Ford 200 blokk ? Er det det samme som sitter i Sierra/Escort Cosworth, YB eller hva de kaller det ? I så fall hvorfor ikke 16v toppen ?
- 06 MX-5
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

arildh wrote:Ford 200 blokk ? Er det det samme som sitter i Sierra/Escort Cosworth, YB eller hva de kaller det ? I så fall hvorfor ikke 16v toppen ?
205 blokk er i de første Cosworthene, meg kjent så er 200 blokken levert i 4x4 sierra og escorth + 500 cosworthen hadde en variant av denne også tror den hadde mindre støpe/frostplugger enn 200 blokken.
Wrc bilene tror jeg hadde disse også, ihvertfall en jeg vet om som har 2 stk "wrc" focus har 200 blokk.Er tykkere gods og mere stabil for høye effektuttak i 200 blokken kontra 205 blokken(som strever litt etter 400HK)
Min blokk er helt ny. Grunnen til 8 ventillert topp er at 16v toppen er ikke "så" bra + at jeg med 16v topp ikke har en mulighet til å evt satse på roadsport-klassen slik jeg har forstått klassereglene.
Min bil blir hvis jeg vil kjøre der er helt på grensen med en 8v topp.
HK messig vil jeg ikke tjene noe særlig på å bruke 16v topp.
Heller ikke i vekt, endel bredere er jo også 16v toppen og plass er det lite med her :roll:
Pga at min motor står så langt tilbake så er det lite plass igjen til meg styring og bremsepumper.
Se litt på bildene så ser du dette.
Hyggelig å få litt spørsmål om hvorfor/hvorfor ikke synes jeg.
Viser at andre har litt interesse for ombygde biler også.
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Har fått tak i en liten søt alubolt høykvalitetsbolt på lette 28 KG :D
Må vel gå an å få til noen lette nav/hubbs til bilen av den etter å dreie og frese vekk det som ikke ligner på et nav/hubb :roll:
Og skal skaffe tilveie litt verktøystål å få laget nye spindler med MB E.klasse lager og lagerjusteringsmutter (har settskrue så man slipper splint)
Tar og fjerner filt-tetting i fordel for pakkboks også i samme slengen.

Har handlet 2 stk 9"x13" Revolutionfelger med slicks fra Sverige har vært brukt på en asfaltreser på tidlig 70 tall (ferske slicks er med da )
Blir bærearmer i rør også i forstillingen.

En liten oppdatering bare, fra Gjøvik.
Mvh Ketil
8)
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- lager du hubber som er identiske med orinalene ?? - vurderte å kjøpe slike til Elanen, ( - som jo er fra Spitfire .... ) , men de var ikke direkte billige......Når du først lager to, så kan du kanskje lage.... :lol:
Det er lov å prøve seg.... :wink:
Mutter med settskrue ; - samme som på VW boble....- som passer på Escort / Cortina........?
DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Dag-Henning Nielsen wrote:- lager du hubber som er identiske med orinalene ?? - vurderte å kjøpe slike til Elanen, ( - som jo er fra Spitfire .... ) , men de var ikke direkte billige......Når du først lager to, så kan du kanskje lage.... :lol:
Det er lov å prøve seg.... :wink:
Mutter med settskrue ; - samme som på VW boble....- som passer på Escort / Cortina........?
DH


Hubber lik original får man kjøpt både med spitfire og gt6 lagerbaner.
Men jeg ønsker sterkere lager og større bremser.
Er 280mm x 26mm skiver i bestilling :)
Så mine spindler blir også laget nye i bedre stålkvalitet, er jo løse spindler på disse uprights.
Mine hubber blir laget slik at jeg kan bolte på bremseskiver som er beregnet til å monteres på "alu-bells" direkte istedetfor med "bells".
Hvis du vil ha alu hubber som passer rett på kan jeg finne ut firmanavnet til der du får de.

OPPPS EDIT :roll: så nå at du hadde sjekket med et firma som har alu-hubber, hva var prisen der da? så kan jeg finne ut av om de er billigere fra en som selger Triumphdeler kontra Lotusdeler :wink:
Mine hubber koster mere å lage enn å kjøpe i original dimensjoner(alubolt med masse silisium koster endel pr kilo min var på ca 28KG + å stå endel timer å dreie og frese)Blir mange kilo spon som ligger på gulvet etter en slik jobb.

Mvh Ketil 8)
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- mener prisen på "std. aluhubber" lå på ca. £250 / stk. helt bare........Blir jo fort k10 for to levert på døra i kongeriket......+ lager og hjulbolter ++ :shock:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

hos www.canleyclassics.com med delenr 145007a GT6 og vitesse aluminium hubs koster de 60 pund pr stk, var litt bedre pris det :D
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Post Reply