Caterham HPC med ventil-klapring = Verksted å anbefale ?

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Caterham HPC med ventil-klapring = Verksted å anbefale ?

Post by Are »

Hei
Motoren i min Caterham har fått kraftig ventil-klapring, og vi hadde den oppe nå forrige kvelden. Det SER UT til å være behov for oppstramming (shimming) av ventilene på eksos-siden på nr 2 og 3.
Motoren jeg har er en 2 liter Opel med blant annet justerbare kammer, på 247 hk, og jeg har ikke lyst til å la hvemsomhelst skru på den (inkluderende meg selv!). Jeg har fått et meget godt tips om en kar litt nord for Kongsvinger, men det blir litt langt fra Drammen slik som bilen er nå.

Kort spørsmål:
Er det noen som har EGNE gode ERFARINGER med verksted/ personer i nærheten av Drammen som virkelig kan anbefales til en jobb som dette ?
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Jeg skal til Botne Bil i Holmestrand med Caterham'n nå til onsdag. Er det noen her som har benyttet de/ erfaringer ???
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
JayJay
Posts: 6
Joined: 29 Mar 2006 23:17

Post by JayJay »

Hei Are,

Jeg kan virkelig anbefale Botne Bil. Øyvind der har superpeiling på både racing og rallymotorer. Øyvind og gutta byttet clutch på min 7 i sommer. Utrolig god service! De skal få ta vårsjekken på min 7.

Ellers finnes jo også RacingService i Holmestrand. Der har spesialisert seg på Morgan, Lotus pluss andre klassiske biler til gatebruk og historisk racing.

Men med din Vauxhall motor er du i gode hender hos Botne Bil, uten tvil! :-)

Lykke til!
JayJay
---------------------------
Caterham SuperSprint 1700 (1993)
Triumph TR4A (1967)
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Fortell mer om RacingService...
Har de en web.side, elelr har du et tlf.nr/mailadresse til dem?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Har erfaring med Racing Service.
Vil ikke utdype her, men ta gjerne kontakt for min oppfatning.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- har ikke den hydrauliske løftere...????? :shock:

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Hør på gamle Dr. Nielsen nå.
Han kan en ting eller to om motorer...
'11 sDrive 35is
---------------------
JayJay
Posts: 6
Joined: 29 Mar 2006 23:17

Post by JayJay »

Hei,

Jeg har ingen erfaringer med RacingService. Men webadresse har de i allefall: www.racingservice.no
JayJay
---------------------------
Caterham SuperSprint 1700 (1993)
Triumph TR4A (1967)
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

henning wrote:Hør på gamle Dr. Nielsen nå.
Han kan en ting eller to om motorer...
- ikke så mye om denne motoren kanskje, men jeg fikk inntrykk av at klapringen var noe som hadde kommet relativt plutselig..( ?? ), og det hører med til sjeldenhetene hvis du har mekaniske løftere/ shims. Med hydrauliske løftere, derimot ,kan det jo oppstå "instantly" ........
Verksted nær Drammen; - prøv Auto Consult på Skotselv, 32 75 64 91 / 90957884.

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Dag-Henning Nielsen wrote:
henning wrote:Hør på gamle Dr. Nielsen nå.
Han kan en ting eller to om motorer...
- ikke så mye om denne motoren kanskje, men jeg fikk inntrykk av at klapringen var noe som hadde kommet relativt plutselig..( ?? ), og det hører med til sjeldenhetene hvis du har mekaniske løftere/ shims. Med hydrauliske løftere, derimot ,kan det jo oppstå "instantly" ........
Verksted nær Drammen; - prøv Auto Consult på Skotselv, 32 75 64 91 / 90957884.

DH
Hei
Jeg ringte faktisk Auto Consult også, hyggelige som bare det, men var full-booket til langt inn på nyåret.

Så jeg fikk lastet opp 7'n på henger og lurte meg ut på glattisen og i saltlaken ned til Holmestrand. Meget godt mottatt der på Botne Bil, og nå står bilen der foreløpig. Øyvind skulle først ta av kammene/ toppen i dag for å finne ut hva slags type ventilløftere som sitter i motoren (høyst trolig ombygget fra hydrauliske), og så ringe meg tilbake imorgen. Er spent!
Førsteinntrykket er meget godt med rent og ryddig verksted. Sto en del andre artige biler der også: Volvo-rallybiler + Ferrari 348 + Ferrari 328 (sistnevnte en ombygget Fiero)
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Toppen er av

Post by Are »

Hei

Oppdatering fra Drammen/ Holmestrand:
Jeg var nede og besøkte Botne bil igjen nå på mandag
- Toppen er av og er blitt inspisert. Funnet ok.
- Men utrolig nok så er det hydrauliske ventilløftere på denne motoren. Den engelskmannen som har trimmet denne har nok tatt en liten snarvei her ...
- Så svaret blir å bygge om til mer solide løftere

Men dette tar tiiiiiiiiiiid.
Jeg er utrolig glad for at det er godt med saltlake der ute på veien, og ikke +20 grader, sol og tørr fin asfalt ....
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- hydraulisk løftere er jo i utgangspunktet greit nok, men med litt "friske" kamprofiler kan levetiden bli begrenset.........Du har jo svaret selv ; - bytt til mekaniske!

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

Har verkstedet målt høyde ned til ventiltopp ? Dersom denne tikkingen oppsto plutselig, v/f.eks bomgiring "over-rusing" osv, kan det være at du har bøyd ventilene. Lite sannsynlig at du får plutselig tikking i flere hyd løfter ellers. Kan også være at du har fått redusert oljetilførsel til toppen. Dette kan måles ved å ta ut en galleriplugg, og montere et manometer.
It ain't over before the fat lady sings!
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Solide løftere er på plass

Post by Are »

Oppdatering:
Da er Caterham'n tilbake på plass i egen garasje.
Jeg var nede og hentet den i Holmestrand nå på fredag. Tok det for gitt at været skulle være sol og pent og et flertall varmegrader slik at jeg enkelt kunne kjøre bilen hjem til Drammen. Det ble kaldt det gitt !!!
Og R-dekk er virkelig glatte ved +2 grader og småregn.

Øyvind fra Botne Bil har skiftet ventilløfterne, samt tunet opp motoren. Han hadde bilen også på rullen for å få målt effekten, men den bare spant løs ved mellom 5 og 6 tusen omtreininger. Vi får si det er nok i den, det holder det :-)
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
Post Reply