1997 Lotus Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

Da er bilen stuet bort i garasjen for vinteren.
Med ny isolert garasje og en 5kW vifte så skal det nok bli noen fine kvelder med bilen alikevel.. Før våren kommer så har jeg forhåpentlig vis montert 4 punkt belter, gear linkage+quick shifter, power boost valve, lokk foran lyktene, nytt lager på clutchpedalen og en grundig rengjøring/polering der det er mulig å komme til...

Skal også se om jeg får skiftet fjøra som holder døra i åpen posisjon, Må vel antagelig ta av døra for å få gjort dette så jeg er litt skeptisk..
http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... cts_id=452
97`Lotus Elise
Lanber

Power boost?

Post by Lanber »

Sjekket på EP om dette.
Usikker på om det er verdt å sette inn i det hele tatt. ECU`en gir deg uansett mer bensin når du drar på for så å tynne ut blandingen når du holder konstant pådrag.

Men skjiit på, mer bensin er aldri feil. Om det fører til noe er en annen sak. Ikke som det skader motoren heller.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Errrmmm....hva svarer du egentlig på her?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Lanber

svarer på.....

Post by Lanber »

power boost valve.
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

Nytt lager på clutchpedalen er nå montert:
Hadde ikke noe tegn til at denne skulle være slitt men ville skifte den for å være sikker. Bildene viser at det faktisk var på høy tid.


Image


Image


Har også montert Quick shifter kit. Skal også montere Gear linkage kittet i løpet av vinteren... Bildet viser forskjellen på girspakene...

Image
97`Lotus Elise
Lanber

Gear

Post by Lanber »

Du vil merke god forskjell på giringen når du får på både nye stanga og gir settet på kassen.
Det blir ikke Honda S2000 kasse men ikke langt unna heller.
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

Noen som vet om disse foringene også passer på bremsepedalen?
Ser veldig likt ut så problemet vil vel komme der også før eller siden...


Image


Image
97`Lotus Elise
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Si det...har ikke sett at det har vært et problem på bremsepedalen egentlig...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

Ikke alltid like lett å få med meg jentungen i barnehagen når vi skal kjøre Opel.....
Lisa (3år) har utviklet noen gode vaner som kan bli vanskelig å snu...

Snurr film..
http://www.youtube.com/watch?v=zFWM0CCMTyw
97`Lotus Elise
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

DET må kalles vellykket barneoppdragelse !
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

skhaheim wrote:Ikke alltid like lett å få med meg jentungen i barnehagen når vi skal kjøre Opel.....
http://www.youtube.com/watch?v=zFWM0CCMTyw
Da har du gal Opel da.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Dette må jo bli en klassiker! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Lufting av bremser?

Post by skhaheim »

Holder på å skifte bremseveske på elisen...
Etter to runder med easy-bleed kit fra eliseparts hvor en bruker lufttrykket i dekket til å sette trykk på systemet så går fortsatt pedalen i bånn. Regner med at det fortsatt er luft i systemet...

Noen som har tips om hva som kan være feil fortsatt?
Har lufta framme først og bak etterpå, samt clutchen til slutt på siste runden.. fortsatt ikkeno bremsekraft...
97`Lotus Elise
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

"God lufteteknikk" tilsier at en skal lufte det mest fjerntliggende dekket først, altså det som har lengst bremserør fra reservoaret,

Jeg har aldri brukt slik easy bleed system; har en følelse av at lufttrykket som presses inn kan bli for hard.
Anbefaler å prøve gamlemåten, hvor en ligger under og åpner/stenger luftenippelen, mens en annen sitter og koser seg inne i bilen og trykker på bremsepedalen fra tid til annen.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Begynn med høyre bak, så venstre bak, så høyre foran, så venstre foran og til slutt clutchen. Skal være enkelt nok...(skal gjøre det samme til helga, så håper du får det til!) :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply