Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
alfheim
Posts: 634
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim » 04 Sep 2019 16:57

Så bra. Er ventillekasje vanlig? Kan ikke huske å ha hørt om det.
Går ut fra at prisen på dette er omtrent dom toppakningsbytte?

Uansett. Fint at bilen er frisk.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 977
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 04 Sep 2019 18:01

Nei, det er ikke vanlig og det er min egen skyld ettersom jeg valgte å kjøre bilen hjem når den åpenbart ikke gikk som den skulle.

De 4 milene eller så fra Rudskogen og hjem på alt for mager blanding var nok til å ødelegge disse.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
rayb
Posts: 977
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 28 May 2020 20:00

Så da er girkassa tilbake fra rep for... jeg har mistet tellingen på antallet ganger jeg har hatt denne ute av bilen nå. Men tilbake er den i alle fall.

Anyways, jeg har ikke noen løftebukk og kan ikke benytte meg av en vanlig girkassejekk. Tidligere har vi, med 2 mann og mye banning, løftet/jekket kassa inn i bilen på et vis, men denne løsningen er ikke akkurat iddell.

Jeg har tenkt litt på en måte å få til dette alene på, og jeg endte med å lage et adapter til garasjejekken..

(Sveisingen ble ikke helt som beregnet her, men den er utført under ikke hellt ideelle forhold, med et MIG-apparat som gikk tomt for gass. Jeg har fått forsterket viktige punkter i ettertid.)

Man tar:

Firkantrør, eller i mitt tilfelle 2 vinkeljern som man sveiser sammen fordi det var det jeg hadde
1 stk 25mm kamstål (1.5mm tykkelsen på Biltemas 25mm stålrør er litt spedt
3 stk M12muttere
3 stk M12x100 helgjengede bolter
1 stk garasjejekk

Bor hull i kamstålet, slip vekk kammene:

Image

Image

Sveis en T av firkantprofilene

Borr hull og sveis muttere inn (enklere enn å gjenge godset)

Sveis kamstålet fast i T-en.

Ta ut splintene i traversen, fjern den originale plata man jekker på

Image

Monter adapter på jekk:

Image

Image

Image

Hele greia kosta et par hundrelapper, pluss et par øl.

Og ja, denne skulle ha vært penere, men jeg synes fotsatt ideen min er ganske god.
Last edited by rayb on 29 May 2020 08:26, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

slampen
Posts: 27
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Raymonds Exige S240

Post by slampen » 29 May 2020 07:32

Nice...
-95 Mx5 1.8 BRG.

User avatar
rayb
Posts: 977
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb » 14 Jun 2020 18:48

Etter litt prøving og feiling har ser den endelig versjonen sånn ut:

Image
Image
Image

Den opprinnelige prototypen fle litt tung på høyresiden, så det var greitt å forsterke litt og sånt:

Image

Men nå har jeg løtfet kassa inn i bilen 2 ganger uten hjelp.

DISCLAIMER: Det ER lettere å være 2 om denne jobben alstå, men det er MULIG å gjøre det selv med denne til hjelp.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply