Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hagenisse »

Liten snutt fra en sølv Z3.



Image

Ellers tok jeg stort sett bilder av min egen bil, men bildene ligger nå her:
https://plus.google.com/photos/10135740 ... banner=pwa
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

Noen bilder fra min flaggpost også .....

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Da haglbygene kom var det min tur til å kjøre :roll:
Men det var moro med nye slicks på vått føre.
De satt slett ikke så verst.

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
Ørnbjørn
Posts: 45
Joined: 20 Apr 2012 08:27

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by Ørnbjørn »

Har forståelse for at folk ikkje gadd å stå ute i gusjeværet, men om nokon har bilder av Puggefar, så del gjerne med meg!
Last edited by Ørnbjørn on 30 Apr 2013 16:57, edited 1 time in total.
' 9 3 M X - 5
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by vids »

Er det ikke et bilde av en porsche med røde prøveskilt der?
Trodde ikke det var tillatt?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by NoBrain »

NSK har startet en forsøkningsordning med prøveskilt for årets banesesong. Dog er det en del forutsetninger som skal være oppfylt:
  • 1. Man melder seg på på forhånd, forteller om bilen og legger ved bilder (minimum av kupé, motorrom, bagasjerom, samt utvendige bilder fra alle sider) av den på epost til styret@sportsvogn.no senest 1 uke før arrangementet slik at NSK kan forhåndsgodkjenne/-underkjenne. NB: Bilder skal være av bilen slik den vil fremstå på banetreffet, dvs at f.eks. felger, dekk etc skal være de som skal brukes på banen, og bildene skal være tatt nylig.
  • 2. På banen skal man legge frem kjøreseddel som viser at man har fått godkjent kjøring på hovedbanen på Vålerbanen den angitte dato (og den ordlyden skal ikke kunne misforstås), ordet 'flytting' skal f.eks. ikke være det operative, men 'testing' eller 'prøvekjøring' er OK. Dette gjelder også forhandlerkjennemerker.
  • 3. Kun den påmeldte føreren kan kjøre bilen, og passasjerer tillates ikke.
  • 4. Husk at fra myndighetenes side gjelder de samme krav til en bil med prøveskilt som en bil med vanlige skilter.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by vids »

Ok kanskje ikke så dumt det?


Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint :-)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Liten snutt fra en sølv Z3.



Ellers tok jeg stort sett bilder av min egen bil, men bildene ligger nå her:
https://plus.google.com/photos/10135740 ... banner=pwa
Veldig bra kjørt, men har du prøvd å ta "angsten" på andre måter.
Hvorfor ligger du på høyre siden ned mot angsten ?
sporet rundt der går jo fra venstrecurbs ved flaggpost, til høyrecurbs.
Da får du en mye lengre sving, som ikke er så krapp noe som gjør at hastigheten er mye høyere.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hagenisse »

Ideen er å holde farta fra strekka lengst mulig samtidig som man kjører kortest mulig. Ser ikke noe stort poeng med å dra med meg fart ut av angsten ettersom neste sving er krappere. Ideelt sett skulle jeg bremset omtrent der jeg stopper bremse nå, og så bremse helt ut til utsiden før man knekker opp igjen til høyre. Det tør jeg ikke.. :lol:

Kjører man Angsten som en tradisjonell ut-inn-ut-sving er man nødt til å bremse mye lengre opp i bakken, og selv om man får høyere fart i svingen tror jeg ikke det går raskere totalt sett. Samme greia gjelder på våler når man kjører hele banen (1+2+3). Venstresvingen etter strekka blir helt annerledes enn når man kun kjører 1+2. Der kom tipset fra Stian Sørlie.

Ikke prøv det her uten ABS dog...

Men svaret på første spørsmålet er vel egentlig nei.. :mrgreen: :wink:
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hmhaga »

hagenisse wrote:Samme greia gjelder på våler når man kjører hele banen (1+2+3). Venstresvingen etter strekka blir helt annerledes enn når man kun kjører 1+2. Der kom tipset fra Stian Sørlie. Ikke prøv det her uten ABS dog...
Vennligst forklar! :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by PeR4 »

når man kjører 1+2 så er det fordelaktig å få med mest mulig fart ut av høyresvingen etter vestresvingen, derfor er det gunstig å bremse tidlig og komme seg på venstresida av banen like etter venstresvingen.
når bandenedelene 1+2+3 kjøres så synes jeg det er fordelaktig å oppfatte de to venstresvingene som en lang sving med to bremsestrekker(pga at jeg kjører steialderbil uten abs), en før og litt inn i svingen og en ute på høyre banesidede før siste knekken inn mot venstre og inn å del 3. Hastigheten inn i venstresvingen er endel større når jeg kjører dette sporet.

Hagenisse har abs og en godt balansert bil(den slipper aldri.. bak, og styrer inn alt for kjapt :shock: selv med mye brems), så dette er annerledes for ham. mye enklere 8)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hagenisse »

Jepp, ideen er å tenke det som en stor sving på en måte. Med ABS kan man bremse rundt hele svingen. Dermed flytter man bremsepunktet på strekka kanskje 50 meter, og tar enormt innpå biler som kjører den svingen på tradisjonelt vis. Jeg tenker litt sånn i alle svinger som går fra veldig fort til veldig sakte...

Ellers legger jeg merke til at PeR4 begynner bli gammel og misunnelig på at jeg nesten kan holde følge med ham mens jeg spiser burger og oppdaterer facebook-statusen på telefonen. Abs ftw!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by Iceman »

Jeg bremser meg nesten aldri inn i sving, da dette kan gjøre at bilen blir ustabil.
Jo færre krefter som påvirker bilen på en gang, jo bedre er det for festet.
Bremser og svinger du på en gang, så utsetter du bilen din for unødvendig stress. :-) Svinger du og holder gassen nøytralt gjennom svingen sitter den bedre.
Dette lærte jeg av en i Porsche super Cup, men hva vet vel han.

Kjører jeg hardt og bremser inn i en sving, så stepper bilen min ut.
Dette gjør den fordi den er nøytralt satt opp, men andre biler kan overstyre eller understyre.


Hagenisse: Syns du burde prøve venstresporet ned angsten noen ganger, ta tiden :shock: :roll: om det ikke hjelper for deg, så er det jo bare å hoppe tilbake.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hagenisse »

Teknikken fungerer nok dårligst på baktunge biler (Porsche), som vel helst liker at svingene åpner seg og ikke motsatt. Men "trailbraking" er jo ikke noe nytt. Det kan derimot bli tatt til et nytt nivå når man har ABS.

Ikke bremse og svinge på engang høres ut som god gammeldags kjøreteknikk fra en tid med mye motor, forholdsvis lite grep og ikke noe elektronikk. Jeg stresser nok bilen min bra forøvrig. Angsten, slakteren, vendingen på bane 3 på våler, flere svinger på knutstorp, første sving på reve m.m er svinger hvor jeg bremser omtrent frem til jeg tangerer.

Men jeg kan alltids forsøke! Det kan jo bli kreativt å ikke kjøre på gammel vane! :mrgreen:
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by PeR4 »

Teorien før og inn i sving er vel hard bremsing i rett linje, lette på bremsen og styre inn mens det fortsatt er mye vekt på forhjulene fra bremsingen. og deretter holde jevn fart til tangeringen for så å gasse ut. . .
dette er det de fleste instruktører prøver å få oss til å gjøre.
men dette er ikke nødvendigvis kjappest :mrgreen:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13

Post by hagenisse »

Mm, dette med jevn fart frem til tangeringen høres jo veldig unødvendig ut synes jeg. :mrgreen:
Post Reply