Hvordan knekke en veiv
Hvordan knekke en veiv
Etter en god stund med lettet svinghjul, fete Hoosiers og for romslige veivlager på en gatebil. Bruddet skjedde under max pedal, og lyden var visst spektakulær
Re: Hvordan knekke en veiv
Må være sjelden at veiva gir seg før girkasse, råder, rådelager, clutch eller akslinger? Vel, han fant i hvert fall ut hvor det svake leddet i kjeden var!
Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint
Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Hvordan knekke en veiv
Noen mener at dette kan komme av feilgiring, typisk ned- i steden for oppgiring under akselerasjon. Det gir ikke brudd der og da(men kanskje et registerras). Men veiva får en minimal sprekk som så utvides over tid.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Hvordan knekke en veiv
Låter plausibelt det, all den tid veiva er laget for å ikke flekse, så vil den vanligvis være en anelse sårbar for plutselige slag...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Hvordan knekke en veiv
I følge "synderen" har veiva antageligvis fått en mikroskopisk sprekk, og så fulgte han opp med å dessverre bruke for store oversize-lager og sette på et lettet svinghjul. Dermed har veiva begynt å logre bittelitt, uten at det (veldig) lettede svinghjulet har hatt like god anledning til å dempe effekten av dette som det tyngre originale.
Når bilen i tillegg ble brukt til vanlig kjøring holdt det ikke, det vil si veldig mange igangsettinger ift til en racer, og så sa det poff under en hard aksellerasjon.
Det er i hvert fall teorien. Praksisen ser vi på bildet
Når bilen i tillegg ble brukt til vanlig kjøring holdt det ikke, det vil si veldig mange igangsettinger ift til en racer, og så sa det poff under en hard aksellerasjon.
Det er i hvert fall teorien. Praksisen ser vi på bildet
Re: Hvordan knekke en veiv
Årsaken er nok ikke så lett å finne, man kan finne ut når omtrent sprekken har blitt initiert i en metallurgisk undersøkelse, men ikke nødvendigvis hvorfor. Jeg tok veiven på en 2 liter Alfa Nord motor på Karlskoga for en 20 års tid siden. Motoren gikk fortsatt selv om veiva var tvers av, men det var ikke noen pen lyd. Har prøvd nedgiringsmetoden også, skulle geare fra 5. til 3. for å kjøre forbi en lasebil. 1. gear og full gass i 80 km /t med en Ritmo 75 med 5 stykker i bilen. Botene til svinghjulet gikk tvers av. 6 nye bolter, dreid opp anleggsflaten på svinghjulet og bilen var god som ny. Motoren overlevde så vidt jeg kan huske to karrosserier etter dette.
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.