Lenge leve forbrenningsmotorer
Lenge leve forbrenningsmotorer
http://www.youtube.com/watch?v=JtGp8Sha_mA
brilliant
Tenk dere å krasje med en EL bil som think, da er det ikke mye igjen av de som sitter i thinken.
brilliant
Tenk dere å krasje med en EL bil som think, da er det ikke mye igjen av de som sitter i thinken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Morsomt klipp, men har ikke så mye med forbrenningsmotor å gjøre.
G-wiz/Reva/think/buddy er små enkle "biler" uten noen videre deformasjonssoner. Det samme gjelder til en hvis grad Smart. Dette skyldes egentlig ikke fremdriftsmetoden, men konstruksjonen.
G-wiz/Reva/think/buddy er små enkle "biler" uten noen videre deformasjonssoner. Det samme gjelder til en hvis grad Smart. Dette skyldes egentlig ikke fremdriftsmetoden, men konstruksjonen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Konstruksjonene er jo en direkte konsekvens av dårlig batteriteknologi og manglende infrastruktur for batteribytte. Spare vekt = spare energi.
Gleder meg til vi kan kjøre rundt i biler med elektriske motorer, forstår det slik at de konverterer energi uendelig mye mer effektivt enn interne forbrenningsmotorer. I tillegg kan man sikkert oppnå bedre vektfordeling og lavere tyngdepunkt på mange biler. Til syvende og sist tror jeg det er lyden folk flest sliter med. Og her vil det jo skje masse utvikling i løpet av svært få år. Skal ikke så veldig mye mer til enn å sette på noen høyttalere og en morsom synth som styres av en hel del sensorinputer. Tenk så dramatisk når du starter bilen med et kraftig smell som avrundes av en lyssabel-effekt.. good shit!
Gleder meg til vi kan kjøre rundt i biler med elektriske motorer, forstår det slik at de konverterer energi uendelig mye mer effektivt enn interne forbrenningsmotorer. I tillegg kan man sikkert oppnå bedre vektfordeling og lavere tyngdepunkt på mange biler. Til syvende og sist tror jeg det er lyden folk flest sliter med. Og her vil det jo skje masse utvikling i løpet av svært få år. Skal ikke så veldig mye mer til enn å sette på noen høyttalere og en morsom synth som styres av en hel del sensorinputer. Tenk så dramatisk når du starter bilen med et kraftig smell som avrundes av en lyssabel-effekt.. good shit!
SVX - VTD
Lenge leve forbrenningsmotorer
Ja, det er faktisk ikke så mye som skal til. Tenk om batteripakka kunne vært standardisert, så man kunne kjørt bytteordning, bare å svippe innom en stasjon og la en robot bytte batteri! Og lyden kan man velge etter humør og dagsform. Men det er nå noe eget med en pustende, levende motor da
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Håper jeg er dø, før EL bilen tar over.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Hvorfor det egentlig? Før du dør har de jo for lengst løst problematikken med batteripakker og vekt/ytelse/rekkevidde/ladetid, f.eks. IBM arbeider jo med spennende teknologi: http://www.motorauthority.com/news/1075 ... ectric-carIceman wrote:Håper jeg er dø, før EL bilen tar over.
...dagens elbilprodusenter har jo knapt våget seg videre fra NiCd-celler, som ble oppfunnet for over 100 år siden. F.eks. Think har slik stone-age teknologi (de forsøkte å kjøpe teknologi fra Tesla før de gikk konkurs), mens Tesla og flere andre har gått over til NiMH - og straks er jo rekkevidden mer enn fordoblet. Neste skritt er sikkert LiPo, og så skjer det sikkert en revolusjon etter det.
Motorlyden kommer til å bli et savn, men det kommer til å bli det eneste også. De nostalgiske kan sikkert få syntetisk Ferrari V12-lyd. Selv vil jeg også ha "Demolition Man" lydpakken
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Jeg ser deg, Iceman... men så ser jeg deg ikke likevel
Jeg HATER diesel. Jeg vil heller dø enn å kjøpe en dieselbil. Selv om den kommer fra frk Beckham (= posh = porsche) eller Bummer eller Landrøven elller hva som helst. Nox-kanon, elendig turtall og ufattelig kjip lyd. Ok da, så har den jo tross alt godt moment, spesielt med turbo... Ok da, så kan man sikkert kjapt jobbe seg frem til en katalysatorløsning for Noxen... Men.. lyden er bare for kjip.
Så nå har Becks, Bummer, Auda og røven kommet med løsninger der bilens egne høyttalere eller resonnerende elementer blir benyttet for å få godlyden. I kupèen i alle fall. Og det er liksom greit for alle, selv britiske motorjournalister... Men dette er jo forsåvidt juks, og det virker bare inni attpåtil.
Så lyden er visst primært til for brukeren, ikke for publikum. Samtidig synes vi alle det er kjekt å dra på litt og få litt turtall (med mindre du har diesel) og sette litt støkken i andre og håpe at i alle fall en dame snur seg. Og som fotgjengere er vi ganske avhengige av bilers lyd for å orientere oss. Det holder ikke bare med veistøy.
Og angående juks og "naturlige" lyder: Inntak, filter, manifolder, eksoser osv osv.. når jeg tenker meg over så kan du jo få nesten hvilken som helst lyd du vil på hvilken som helst bil. Sist jeg var på vestlandet, så hørte jeg noe helt ufattelig bra noe dra enormt på, virvlet rundt og så .. en gammel sliten 3-serie Bummer som knapt hadde kommet seg opp i 60 i løpet av de 7 sekundene denne enorme lydscenen varte. Så hvorfor i all verden skal vi ikke glede oss over nye måter å produsere lyd på for elbiler? For lyd blir det, banna bein.
Det tok IP-telefonifolkene maaaange år før de forstod at kvaliteten på samtalene var så god (pluss et par andre ting) at de måtte legge på "comfort noise" for at folk skulle skjønne at ingen hadde lagt på og/eller at apparatusen fungerte. Ja... så bra ble lydkvaliteten og overføringsoptimaliseringen at når noen sa noe.. så var det bare stemme, og når ingen sa noe så hørtes virkelig ingenting (ingen poeng i å overføre "stillhet"). Og da kom det innebyggede suset på plass
Her er det bare å få noen batteristandarder (vi kan ha flere side om side) og noen robotgreier på bensinstasjonene (+ #¤"¤ store lagre under bensinstasjonene, enorme mengder kabler usw), så er vi i gang.
Jeg HATER diesel. Jeg vil heller dø enn å kjøpe en dieselbil. Selv om den kommer fra frk Beckham (= posh = porsche) eller Bummer eller Landrøven elller hva som helst. Nox-kanon, elendig turtall og ufattelig kjip lyd. Ok da, så har den jo tross alt godt moment, spesielt med turbo... Ok da, så kan man sikkert kjapt jobbe seg frem til en katalysatorløsning for Noxen... Men.. lyden er bare for kjip.
Så nå har Becks, Bummer, Auda og røven kommet med løsninger der bilens egne høyttalere eller resonnerende elementer blir benyttet for å få godlyden. I kupèen i alle fall. Og det er liksom greit for alle, selv britiske motorjournalister... Men dette er jo forsåvidt juks, og det virker bare inni attpåtil.
Så lyden er visst primært til for brukeren, ikke for publikum. Samtidig synes vi alle det er kjekt å dra på litt og få litt turtall (med mindre du har diesel) og sette litt støkken i andre og håpe at i alle fall en dame snur seg. Og som fotgjengere er vi ganske avhengige av bilers lyd for å orientere oss. Det holder ikke bare med veistøy.
Og angående juks og "naturlige" lyder: Inntak, filter, manifolder, eksoser osv osv.. når jeg tenker meg over så kan du jo få nesten hvilken som helst lyd du vil på hvilken som helst bil. Sist jeg var på vestlandet, så hørte jeg noe helt ufattelig bra noe dra enormt på, virvlet rundt og så .. en gammel sliten 3-serie Bummer som knapt hadde kommet seg opp i 60 i løpet av de 7 sekundene denne enorme lydscenen varte. Så hvorfor i all verden skal vi ikke glede oss over nye måter å produsere lyd på for elbiler? For lyd blir det, banna bein.
Det tok IP-telefonifolkene maaaange år før de forstod at kvaliteten på samtalene var så god (pluss et par andre ting) at de måtte legge på "comfort noise" for at folk skulle skjønne at ingen hadde lagt på og/eller at apparatusen fungerte. Ja... så bra ble lydkvaliteten og overføringsoptimaliseringen at når noen sa noe.. så var det bare stemme, og når ingen sa noe så hørtes virkelig ingenting (ingen poeng i å overføre "stillhet"). Og da kom det innebyggede suset på plass
Her er det bare å få noen batteristandarder (vi kan ha flere side om side) og noen robotgreier på bensinstasjonene (+ #¤"¤ store lagre under bensinstasjonene, enorme mengder kabler usw), så er vi i gang.
SVX - VTD
Re: Lenge leve bensin.
Jeg liker eksos, lyden og følelsen som en sekser/v8/v10/v12 og V16 gir meg.
Om Porschen min ikke hadde hatt lyd, sjel eller gitt meg noen annen form for Autofil-følelse, så kunne jeg like gjerne gitt fra meg sjelen og kjøpt en f ELbil.
Folk som ikke er Autofile kjøper gjerne en El-bil, og tror derfor at de redder verden.
Hvor tror du batteriene får strøm fra ? solen og vinden fra den grønne verden. ? dream on.
Jeg liker heller ikke traktor fuel, da diesel gir Astma og mye annen drit.
Når staten sa kjøp diesel, så hoppet folk høyt og kjøpte diesel. Idioter.
Publisert: 13.jun. 2012 20:25 Oppdatert: 14.jun. 2012 19:01
"Det vedtok bystyret onsdag kveld.
Regjeringen har som kjent tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi de trodde de var mindre forurensende enn bensinbiler.
Avgiftene på dieselbiler ble satt ned. Men så viste det seg at dieselbiler slett ikke var så gunstig for miljøet."
"Oslo sier ja til forbud mot dieselbiler
På årets mest forurensede dager blir det forbudt å kjøre dieselbiler i noen områder av byen."
Dette gjelder også et par andre storbyer.
Om Porschen min ikke hadde hatt lyd, sjel eller gitt meg noen annen form for Autofil-følelse, så kunne jeg like gjerne gitt fra meg sjelen og kjøpt en f ELbil.
Folk som ikke er Autofile kjøper gjerne en El-bil, og tror derfor at de redder verden.
Hvor tror du batteriene får strøm fra ? solen og vinden fra den grønne verden. ? dream on.
Jeg liker heller ikke traktor fuel, da diesel gir Astma og mye annen drit.
Når staten sa kjøp diesel, så hoppet folk høyt og kjøpte diesel. Idioter.
Publisert: 13.jun. 2012 20:25 Oppdatert: 14.jun. 2012 19:01
"Det vedtok bystyret onsdag kveld.
Regjeringen har som kjent tidligere oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler fordi de trodde de var mindre forurensende enn bensinbiler.
Avgiftene på dieselbiler ble satt ned. Men så viste det seg at dieselbiler slett ikke var så gunstig for miljøet."
"Oslo sier ja til forbud mot dieselbiler
På årets mest forurensede dager blir det forbudt å kjøre dieselbiler i noen områder av byen."
Dette gjelder også et par andre storbyer.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Var ikke stort å utsette på motoren når jeg prøvde Tesla. Ser ikke problemet når rekkevidde, vekt og slike ting er løst.
Lyd-biten er grei, men det kan som sagt skapes på andre måter. Eksos er da ikke noe ålreit..?
Lyd-biten er grei, men det kan som sagt skapes på andre måter. Eksos er da ikke noe ålreit..?
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Det verste med el-motor tror jeg blir at de ikke har noe karakter. Når en motor trekker jevnt hele tiden så kommer det aldri noe kick.
Syntetisk lyd og syntetisk momentkurve kommer bare til å irritere meg tror jeg...
Dog, jeg testet en Buddy på vinterføre. Og bedre, så dårlig den bilen var! Men jeg hadde det faktisk gøy, pga av den var så dårlig, og spesielt siden den hadde bakhjulstrekk, ekstremt kort akselavstand og at den var 100% usabil Drifting og snurring hele tiden, hehe!
Syntetisk lyd og syntetisk momentkurve kommer bare til å irritere meg tror jeg...
Dog, jeg testet en Buddy på vinterføre. Og bedre, så dårlig den bilen var! Men jeg hadde det faktisk gøy, pga av den var så dårlig, og spesielt siden den hadde bakhjulstrekk, ekstremt kort akselavstand og at den var 100% usabil Drifting og snurring hele tiden, hehe!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Jeg er enig i at lyden og vibrasjonene i en bensinmotor er trivelig.
Sikkerhetsmessig er det jo en fordel å unngå motoren foran da man kan komprimere større del av fronten.
Men som noen andre på forumet har vi også funnet at det er deilig med motoren bak setene, og da blir vel forskjellen mindre under bråstopp .
Sikkerhetsmessig er det jo en fordel å unngå motoren foran da man kan komprimere større del av fronten.
Men som noen andre på forumet har vi også funnet at det er deilig med motoren bak setene, og da blir vel forskjellen mindre under bråstopp .
Reidar Lode
1967 Lotus Europa
Mazda CX30
Less is more
1967 Lotus Europa
Mazda CX30
Less is more
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Dieseler faktisk ganske OK på bruksbilen når man kjører mye. Man sparer endel penger som kan brukes på bensinbilen.
Jeg kjører av og til en BMW 525d med 3 liters diesel på 207 hester og en bøtte med dreiemoment. Den har gått rundt skogen på 1.50, på standarddekk.... Hvilket i min verden er fort....
Jeg kjører av og til en BMW 525d med 3 liters diesel på 207 hester og en bøtte med dreiemoment. Den har gått rundt skogen på 1.50, på standarddekk.... Hvilket i min verden er fort....
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Godt at du sparer litt penger på å ha en diesel, da spiller det jo ingen rolle at samme bilen gir Astma til barn.ElViz wrote:Dieseler faktisk ganske OK på bruksbilen når man kjører mye. Man sparer endel penger som kan brukes på bensinbilen.
Jeg kjører av og til en BMW 525d med 3 liters diesel på 207 hester og en bøtte med dreiemoment. Den har gått rundt skogen på 1.50, på standarddekk.... Hvilket i min verden er fort....
Spiller sikkert ingen rolle at Dieselbiler forurenser så mye, at de faktisk utestenges fra storbyene i ny og ne.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Lenge leve forbrenningsmotorer
Det blir interessant å se at de sperrer byene for dieselbiler, hva med varetransporten? Ellers dror jeg hverken du eller jeg er de rette til å diskutere forurensning. De blir litt som å kaste stein i glasshus...
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Lenge leve forbrenningsmotorer
Ja, og fuglene detter fra himmelen når man kjører forbi.Iceman wrote: Godt at du sparer litt penger på å ha en diesel, da spiller det jo ingen rolle at samme bilen gir Astma til barn.
Spiller sikkert ingen rolle at Dieselbiler forurenser så mye, at de faktisk utestenges fra storbyene i ny og ne.
Hva er din plan for å redusere utslippene av klimagasser da..? Er det en Buddy på gang?
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally
X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally
X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..