En velutviklet el-bil er sikrere enn en forbrenningsbil fordi den står friere designmessig når den slipper å ha en tung motor framme. Teslas Model S har batteri i hele dørken som gir chassis uovertruffen stivhet i sidekollisjon som bidrar til at den er tidenes første Sedan med 5 stjerner i alle underkategorier i krasjtest. For ikke å snakke om et utrolig tyngdepunkt for en Sedan når mesteparten av bilens vekt er
under akslingene.
De som tror at en elbil ikke kan gi et kick har nok ikke prøvekjørt en Tesla Roadster med 400nm fra første omdreining. Savnet av gir og lyd er noe du tror vil finne sted helt til du prøver en god elbil. Etterpå vil du innse at et forbrenningsmotor er håpløst primitiv og bare er et forstyrrende element mellom hjulene og sjåføren.
Når Tesla slipper sin neste sportsbil med en motor per hjul uten mekanisk differensial tror jeg det vil bli utfordrende å forbli tvilende til teknologien.
Model X er et to-tonns monster med 7 seter. Med to motorerer gjør den likevel 0-100 på 4.5 sekunder. Og det er ikke i sportsversjon! Bare tenk hva slags effekt man kan oppnå med fire motorer i en bil på under 1500kg.
Model S er vel allerede verdens raskeste Sedan, med samme 0-60mph og quarter mile akselerasjon som en 2009 Ferrari 430.
Synes det er treffende at Iceman har seilbåt som sitt profilbilde. Forbrenningsmotorer er i ferd med å bli den nye seilbåten. Har helt klart sin egen sjarm, men er rett og slett irrelevant hvis man er interessert i ytelse og kjøreegenskaper
Når det gjelder utskiftbar batteripakke har Renault allerede det i sine nye Z.E. biler i enkelte markeder. Flere produsenter er også i gang med å utvikle trådløs lading. I første omgang for montering i garasjen, men teknologien kan også utvikles til å bli skinner som går langs motorveien. Da får man uendelig rekkevidde!
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora