Forhåpentligvis ikke en av våre

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

QuaTTro wrote:Det værste syns jeg når dem sykler over gangfelt. Feltet kan være tomt for fotgjengere og jeg kjører da over det men plutselig kommer det en syklist. Der det er lyskryss er det selvfølgelig ikke noe problem å sykle over men syklisten må passe på.
hentet fra http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg.
For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

Ja, ikke mange som følger disse reglene.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by QuaTTro »

Flott,da gir jeg bare flatt jern neste gang :wink:
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

QuaTTro wrote:Flott,da gir jeg bare flatt jern neste gang :wink:
Blir så mye skader på bilen, men det er vel dette hornet er bygd for.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by HF-mx5turbo »

må bare presisere at det ikke er min mx5 i videoen der :D
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by webmaster »

Lignet ikke så veldig nei...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by magnesmurf »

Generelt har jeg ganske stor respekt for syklister i trafikken, så lenge de følger trafikkregler og har respekt for biltrafikken.
Men jeg kan fort miste all respekt når et lite utvalg av de på sykkel har en bryter i ræva som skrur av hodet når de setter seg på sykkelsetet.

Et godt eksempel på en av idiotene på sykkel er det bilde av under.
Han sykler da på en stor hovedvei med mye møtende trafikk, og er såpass full av trass/respektløs at selv om det er en syklevei på høyresiden av veien, uten noen hindringer, hvor fotgjengere ikke har lov til å ferdes, og den sykleveien er tydelig oppmalt med sterker og sykkeltegn, så må han bare på trass sykle i veien.
Bare for å være vrang og holde på den rettigheten at han faktisk har lov til å sykle i veien. Selv om det er brukt masse penger på å legge til rette for at han skal få eget sted å sykle på, hvor han ikke hindrer trafikken.

Vedkommende lå i ca 20km/t og det var ingen andre sykler eller hindringer i veien.
Brukte flere minutter på å komme forbi vedkommende pga møtende trafikk.

Kjenner det begynner å koke godt i toppen når jeg ligger bak sånne :!:
Ikke ville han flytte seg for trafikk bak og ikke foretok han noe logisk som tilsa at plasseringen var logisk.

Vedkommende fortjener hvertfall å bli publisert. Egentlig burde man hatt lov å presse slike inn i sitt eget felt.
Blir akkurat det samme som billister som ligger i venstre fil og sinker på motorvei. :evil:

Image

En link til google maps om noen skulle være i tvil oppmerking av veien.
http://maps.google.no/maps?hl=no&ll=59. ... 68,,1,6.17
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Her er jeg absolutt enig med deg. Sykkelfeltet* på stedet ser dessuten ut tl å være godt sopt og asfalten ser ut til å være i god stand, så selv en med smale racerhjul burde vedkommende kunne ferdes der (når det kun er skilt fra veibanen med striper kalles det et sykkelfelt).

Enkelte steder kan imidlertid vedlikeholdet i sykkelfelt og sykkelbaner være så elendig at de kun egner seg for traktor, de er fulle av grus, glassbiter, skeive kumlokk og sprukken asfalt, og da har heldigvis syklister fortsatt lov å ferdes i veibanen. Det hender også at de som konstruerer gang- og sykkelbaner gjør det med et ondt smil rundt munnen, da er disse ferdselsårene ofte ekstra svingete og utstyrt med ekstra sterke stigninger. Det er f.eks ikke uvanlig at gangstien starter en halvmeter lavere enn veibanen i bunnen av bakker og ender på et nivå høyere enn veibanen på toppen. For trafikkanter som benytter egen muskelkraft for framdrift er slike ekstra snodige utfordringer en indirekte oppfordring til å benytte veibanen i stedet. Ved undergangene er det sjeldent at det finnes en gangvei som ikke går ned og opp igjen for de som skal rett fram. Noen underganger er endog så snodig konstruert at de har blinde svinger i endene (noe som gjør at man må bremse kraftig ned) og er som oftest fulle av glassbiter (fordi ungdommer i en viss alder elsker å knuse flasker mot de harde betongveggene).

Og ønsker man å krysse veibanen fra gang- og sykkelbane/vei, så har man som syklende syklist vikeplikt for alle andre. Dessverre tror mange bilister at dette også gjelder inn- og utkjøringer (f.eks til og fra bensinstasjoner og parkeringsplasser), men da er det bilistene som har vikeplikt. Vikepliktreglene for syklister er faktisk veldig forvirrende, unntatt hvis de ferdes i veibanen, derfor foretrekker mange syklister å ferdes i veibanen av hensyn til egen sikkerhet.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Olav »

En viktig årsak til at det er "krig" mellom syklister og bilister er den gruppen syklister som du henviser til i innlegget ditt.
Jeg har tatt meg friheten å klippe litt.
asfalten ser ut til å være i god stand, så selv en med smale racerhjul
ekstra svingete og utstyrt med ekstra sterke stigninger. Det er f.eks ikke uvanlig at gangstien starter en halvmeter lavere enn veibanen i bunnen av bakker og ender på et nivå høyere enn veibanen på toppen. For trafikkanter som benytter egen muskelkraft for framdrift er slike ekstra snodige utfordringer en indirekte oppfordring til å benytte veibanen i stedet. Ved undergangene er det sjeldent at det finnes en gangvei som ikke går ned og opp igjen for de som skal rett fram
Med smale hjul og liten vilje til å godta svinger og motbakker vitner dette om syklister som skal holde høy fart, som i et sykkelritt. Da er vi over i idrettens verden, og at man bruker veien som en treningsarena. Veinettet vårt er bygd for samferdselsformål, ikke idrettsaktivitet. De som driver med motorsport trener ikke på offentlig vei, men er henvist til dertil egnede baner. Hvorfor skal da syklister kunne trene på offentlig vei?
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

Syklister er og blir egoister, de tenker ikke på bilister men bare på seg selv.
Ja dere har sikkert rett til å sykle i veien, om det stakkas sykkelfeltet deres inneholder litt grus. (uff da)
Men om vi bilister stopper eller i det hele tatt nærmer oss deres sykkelfelt, så blir det ramaskrik og dere legger det ut på de mediene som finns.

Noen steder er det fantastisk store og flotte sykkelstier, men likevel så sykler dere midt i veien egoister.
Kjørte utover mot Vollen på Tirsdagen som var og da trodde jeg det var kø fordi det bare gikk i 10-15kmt, men så var det to idiotiske syklister som ikke slapp noen forbi.
De kunne stoppet et titalls steder for å ha sluppet forbi biler og busser, men ikke disse f idiotene og egoistene.
Det var flere bilister som tutet og tok stygge forbikjøringer, noe jeg syns er greit etter 10min med syk irritasjon av syklistene.

Sykkel mot bil, så vil alltid bilen vinne. 8) Litt mere usikkert på hvordan det går i retten, men der har man jo en 50/50 sjanse. :lol:

En evig debatt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Jeg har tatt meg friheten å klippe litt.
Olav wrote:Med (...) liten vilje til å godta svinger og motbakker vitner dette om syklister som skal holde høy fart (...)
Syklisten i videoen åpningsinlegget er jobbsyklist, og det er jeg også. Da handler det om samferdsel, ikke om å bruke lengst mulig tid eller mest mulig muskelkraft. Ekstra svinger og ekstra bakker gir muligens mer treningseffekt, men man blir også mer svett når man kommer på jobb.

Joda, det handler selvsagt litt om trening også, men ikke trening for treningens egen skyld. Jobbsyklister ønsker ikke et rebusløp med kart og kompass, men en effektiv og grei sykkelvei. Det blir som om bilister kjører sportsbilen til jobb, det er få som gidder å stå opp en time før for å kjøre lange omveier innom gokk for å komme seg på jobb, selv om bilen er morsom å kjøre. Man kjører raskeste vei, slik at man heller kan stå opp fem minutter senere.

Så ja, jobbsyklister liker å få litt fart på doningen, og færrest mulig hindringer, for det er tross en helt lovlig samferdsel man bedriver.

Å blande inn treningssyklister i alle debatter om syklister i veibanen er en avsporing etter min mening. Selvsagt finnes det irriterende treningssyklister, men det finnes sannelig mange irriterende hobbybilister også. Det finnes f.eks noen som kjører biler uten et formål å komme seg til en plass, de kjører bare for å kjøre (seg en tur). ;) Det finnes idioter i begge leire, vi behøver ikke å være noen av de.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
kasper
Posts: 34
Joined: 15 Mar 2010 16:05
Location: Svelvik
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by kasper »

Kunsten er vel å ikke irritere seg :)
Denne videoen har noen close calls! hoho
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

Det er flere som ikke liker syklister.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... OciwYnz2Rs
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Apropos syklister i veibanen:
New Yorks sykkelbud arrangerer av og til egne sykkelløp med start og mål, uten forhåndsvarsel og uten å ordne med å stoppe trafikken. Resultatet er et slags syklistenes Cannonball Run, fullstendig vanvittig.

ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Yukikaze »

Jeg bor på Nesodden og syklismen er en enorm plage i "begge ender". Tar vi båten blir vi så og si alltid offer for Tour de Finance på brygga, der mer eller mindre brunstige (og for det meste unge) menn kjører altfor fort på sykkel og utgjør en enorm fare for min aktive sønn.

Kjører vi buss eller bil sørover for å besøke bestemor eller komme seg til Oslo, så plages vi av vei-eiere. Her snakker vi om folk som gjerne lar en full buss kjøre bak seg i flere minutter. I tillegg er en av syklismens sakraler å kjøre i tussebakkene, også kaldt bunnebakkene. Her er det kraftig stigning og mye svinging, altså perfekt for å øve på det der Tutten-, Bukken- eller Kukkenløpet eller hva det heter.

Når jeg har bil i sistnevnte situasjon og de ikke trekker til siden, så legger jeg meg gjerne enda litt lenger bak rett før det er mulig å kjøre forbi. Da får jeg opp turtallet til godt over 6000 rett før jeg passerer og det må da skremme litt.

Hensyn i trafikken er en normalmodus for meg, men 80% av syklister i veien utviser jo ikke dette og får intet tilbake.
SVX - VTD
Post Reply