cv1515 wrote:Z modellene er verdens mest solgte sportsbil.
Verdens mest solgte sportsbil er Mazda MX-5. Verdens nest mest solgte sportsbil er MG MGB. Etter det er jeg litt mere usikker, men de forskjellige Z-modellene til Datsun og Nissan tror jeg kommer langt ned på sportsbillisten hva salg gjelder. Legendariske biler javisst, men utenfor miljøet av spesielt bilinteresserte tror jeg de er heller obskure.
Ikke glem det amerikanske markedet nå... Jeg ville nok sagt det samme som deg, men det ser faktisk ut til at cv1515 har rett:
In February 2011, Mazda sold its 900,000th MX-5, confirming it as the best-selling two-seater of all time.
Nissan's 'Z' series can lay claim to being the most successful sports car franchise of all time, with more than 1.6 million made from the 1969 240Z up to the current 370Z. However, we're excluding the 1978-83 280ZX (440,059 sales) and 1983-89 300ZX Z31 (329,900 sales) because we think they're too soft to be counted as true 'sports cars'.
Ifølge Wikipedia er det også solgt flere Porsche 911 (645.575 fram til 2006) enn MGB (514.852). Og det er solgt langt over dobbelt så mange Corvette som MGB (1.302.401 fram til 2003 og ca. 200.000 etter det)... Vil tro den nærmer seg toppen av lista etter hvert.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Kult! Takk for korreksjon og alternative synspunkter.
Jeg snakket strengt tatt om enkeltmodeller, men jeg ser jo at temaet er nokså tolkbart ... for å si det mildt. Imidlertid er MX-5 oppført i Guiness rekordbok som verdens mest solgte sportsbil, og hverken Z-rekka til Datsun/Nissan eller Porsche 911 er i nærheten av å være samme bil fra start til slutt.
Det koker vel ned til definisjoner som vanlig, og da trenger man strengt tatt en grill og en kasse øl for å komme videre
Litt på halv-siden: de to mest produserte personbilene etter sist fremsatte definisjon er i så fall VW-bobla og Fiat 125, med hhv. ca. 21 og 17 millioner eksemplarer i alle varianter produsert Hittil er forøvrig Fiatene Uno, Panda og Punto også produsert i ca. 21 millioner eksemplarer.
Sier litt om hvor lite sportsbilmarkedet egentlig er; MX-5 ble bygget i 750.000 eksemplarer mellom 1989 og 2005, mens det ble produsert dobbelt så mange Z-modeller på ca. 40 år.
He he,Ja her sku vi hatt grillkveld og øl for å komme videre,neida...
Bare gøy med synspunkter,men når jeg påstår noe så har jeg som regel
lest det tidligere og sjekket med nettet først.Så skal være hold i det jeg skriver,men selfølgelig...smaken er som baken.
MX5 er en artig bil,sportsbil....men rå bil,det er det langt fram til att den er.slik er det jo med div amerikanere også som egner seg best rett frem;)
Heldigvis har jeg forståelse for att noen liker amerikanere,noen liker tyske og noen japser.Jeg liker nok mest tysk og japansk samt italiensk.
Her er litt som Nissan 300zx har oppnådd...Z-serien til Nissan på 90 tallet.
1990: The 1990 300-ZX Turbo is named Motor Trend's "Import Car of the Year". Motor Trend also names it, "One of the Top Ten Performance Cars". Automobile Magazine honours the 300-ZX/300ZX Turbo as its "Design of the Year", and names the 300ZX Turbo to its "All Stars" list. Road & Track names the 300ZX Turbo "One of the Ten Best Cars in the World". Car and Driver names the 300ZX Turbo "One of the 10 Best Cars".
1991: The 300ZX Turbo is named to Car and Driver 's "10 Best" list, and is once again one of Automobile Magazine's "All-Stars".
1992: For the third straight year, Car and Driver names the 300ZX Turbo one of its "10 Best", and Automobile Magazine names it to its "All-Stars" list.
1993: For the fourth straight year, the 300ZX Turbo is named a Car and Driver "10 Best", and one of Automobile Magazine's "All-Stars".
1994: For the fifth straight year, the 300ZX Turbo is named to the "10 Best" and "All Stars" lists by Car and Driver and Automobile Magazine, respectively.
1995: For the sixth straight year the 300ZX Turbo is named to the "10 Best" list by Car and Driver.
1996: For the seventh straight year the 300ZX Turbo is named to the "10 Best" list by Car and Driver, this is also the final year of production in the US.
Even after production stopped magazines have continued to rave and award the 300ZX years later.
2004: Automobile lists the Z32 as one of the 100 greatest cars of all time.
2006: Automobile lists the Z32 on both the "20 Greatest Cars of the Past 20 years" and the "25 Most Beautiful Cars in History".
"once again beautiful, so sleek and tight and shimmering that it still looks great ten years after it went away" -Automobile, 2006
2010: GQ Magazine lists the Z32 as one of the most stylish cars over the past 50 years
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Er mazda mx-5 plutselig en sportsbil? Den har da ikke så mye zoom zoom
En Mazda MX5 er nok en sportsbil ja,den har alle de gamle gode ingrediensene,eneste er att det er synd Mazda aldri ga den den motoren den fortjener....les:200hk+++
cv1515 wrote:eneste er att det er synd Mazda aldri ga den den motoren den fortjener....les:200hk+++
Diger motor var ikke en del av tradisjonen Mazda gjenopplivet da MX-5 kom. 250 hk (eller hva som gjør trusene våte nå for tiden) hadde etter min mening ødelagt for den lille Mazdaen. Den hadde blitt enda en morsom men ikke særlig salgbar bil. Spør Ferrari hvor mange Mondial cabriolet de solgte ...
cv1515 wrote:eneste er att det er synd Mazda aldri ga den den motoren den fortjener....les:200hk+++
Diger motor var ikke en del av tradisjonen Mazda gjenopplivet da MX-5 kom. 250 hk (eller hva som gjør trusene våte nå for tiden) hadde etter min mening ødelagt for den lille Mazdaen. Den hadde blitt enda en morsom men ikke særlig salgbar bil. Spør Ferrari hvor mange Mondial cabriolet de solgte ...
Hei.
På siste NB, så lanserte de en Mazdaspeed versjon med Turbo originalt. 178 Hk er akkurat passe for den lille "rakker'n" og resten av bilen hadde understell, diffsperre, etc som stod i stil (de hadde tatt alt de hadde ned fra Mazdaspeed-hylla).
Og med turbo er det jo enkle muligheter å "bygge på" litt om man ønsker mer effekt..
Madamen har en slik og den er egentlig utrolig kul å kjøre.
Ellers så må jeg bare nevne at Mazda har vunnet 24 timers Le Mans. Har Datsun gjort det eller? (må jo bare pisse litt på bålet her )
Om cv blir litt aggressiv nå, så bruk energien å invitere meg på en Nissan GTR tur, så kan du forsøke å omvende meg