Finn én feil:
Noe er galt, men hva?
Det er forsåvidt ikke noe feil med Mazdaen, men det firkløvermerket er noget malplassert på den. Merket er det gamle "Quadrifoglio Verde" og ble første gang brukt på Alfa Romeos løpsbiler i 1923. Fabrikkføreren Ugo Sivocci fikk en grønn firkløver påmalt bilen sin før Targa Florio dette året, og mot alle odds vant han hele greia med Alfaer også på andre- og fjerdeplass. Etter dette begynte Alfas fabrikkteam å male symbolet på alle sine løpsbiler. Som i de fleste andre land i Europa er firkløveren et tegn på hell og lykke ogå i Italia.
Firkløveren var opprinnelig malt inne i en hvit firkant for å symbolisere de fire fabrikkførerne Ugo Sivocci, Giulo Masetti, Antonio Ascari og Enzo Ferrari. Da Sivocci omkom på Monza i september 1923 (i sjikanen som i dag heter Variante Ascari) ble firkanten gjort om til en trekant, og nummeret på hans Alfa Romeo P1 nr. 17 ble aldri senere benyttet på italienske løpsbiler.
Etter 2. verdenskrig ble merket benyttet til å merke toppmodellene til Alfa - de såkalte QV-modellene - og det brukes fortsatt på Alfas løpsbiler. En periode var kløveren også gullfarget etter at Alfa vant sportsvogns-VM i 1975 og 1977 med den famøse Tipo 33.
Så merket har fint lite på en Mazda MX-5 å gjøre, uansett om eieren er irsk eller har et dusin gamle Alfaer i garasjen. Det blir som å sette BMWs M-merke på bakluka på Puntoen min.
Sivoccis vinnerbil fra Targa Florio 1923: Alfa Romeo RLTF
Alfas fabrikkteam i 1923. Mulig noen gjenkjenner personen som står bakerst ved bil nr. 6. Det er 25 år gamle Enzo Ferrari.
155 V6 TI på Goodwood i 2010. Sjekk over blinklyset på forskjermen:
Tipo 33TT12 på Nürburgring i 1974:
Firkløveren var opprinnelig malt inne i en hvit firkant for å symbolisere de fire fabrikkførerne Ugo Sivocci, Giulo Masetti, Antonio Ascari og Enzo Ferrari. Da Sivocci omkom på Monza i september 1923 (i sjikanen som i dag heter Variante Ascari) ble firkanten gjort om til en trekant, og nummeret på hans Alfa Romeo P1 nr. 17 ble aldri senere benyttet på italienske løpsbiler.
Etter 2. verdenskrig ble merket benyttet til å merke toppmodellene til Alfa - de såkalte QV-modellene - og det brukes fortsatt på Alfas løpsbiler. En periode var kløveren også gullfarget etter at Alfa vant sportsvogns-VM i 1975 og 1977 med den famøse Tipo 33.
Så merket har fint lite på en Mazda MX-5 å gjøre, uansett om eieren er irsk eller har et dusin gamle Alfaer i garasjen. Det blir som å sette BMWs M-merke på bakluka på Puntoen min.
Sivoccis vinnerbil fra Targa Florio 1923: Alfa Romeo RLTF
Alfas fabrikkteam i 1923. Mulig noen gjenkjenner personen som står bakerst ved bil nr. 6. Det er 25 år gamle Enzo Ferrari.
155 V6 TI på Goodwood i 2010. Sjekk over blinklyset på forskjermen:
Tipo 33TT12 på Nürburgring i 1974:
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Ja, og neste gang du ser en M5 vet du hva eieren betalte for den: fem poser M.
Her er forresten en annen ytlending som er litt ute og sykler. Finner du feilen her?
http://houston.craigslist.org/cto/2055183772.html
Her er forresten en annen ytlending som er litt ute og sykler. Finner du feilen her?
http://houston.craigslist.org/cto/2055183772.html
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
syns det lignet på en MG....Luigi wrote:Ja, og neste gang du ser en M5 vet du hva eieren betalte for den: fem poser M.
Her er forresten en annen ytlending som er litt ute og sykler. Finner du feilen her?
http://houston.craigslist.org/cto/2055183772.html