stygg ulykke i GT BRNO. lamborghini brenner

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
lonestar
Posts: 32
Joined: 24 Mar 2009 12:10

Post by lonestar »

Hvordan gikk det med sjåføren?
KennethSK
1993 Honda NSX
x 1998 Honda Integra Type R
x 1992 Honda Civic Esi
X 1992 Honda Prelude 2.0i
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

Han ble sendt til sykehus med alvorlige skader....men har overlevd...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Synes ikke det så ut som det gikk så himla fort heller... mannen har vært av banen på andre siden, fått skrens, skrenset over hele banen og traff på verst tenkelig sted så det var sikkert en hard trøkk, men det gikk ikke veldig fort (tatt i betraktning at det er banekjøring vel og merke)

Så kommentar på websiden det var linket til om at de synes bilen ikke tålte kræsjen godt. Hadde vært interessant å visst hvordan 1 stk Toyota Aigo eller en Ford Mondieu for den saks skyld hadde tålt smellen i samme hastighet...

Håper sjåføren kommer seg på hesten(eller oksen da, var jo Lambo...) igjen så fort som mulig og med alle lemmer/funksjoner i behold.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

det jeg syns var betenkelig med ulykken er hvor lang tid det tok før rød flagg kom ut,
brannmannskap med skikkelig utstyr kom på stedet og at føreren tydeligvis nesten ble kastet ut av bilen.

skjønner ikke hvor dan det helt skulle gå an. må ha vært en kjempesmell som demonterte festene til bilbeltet
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Blir litt kvalm av hvor vanskelig det tydeligvis var å slukke. Hvor mange brannslukningsapparater ble brukt? Det er mye å lære av de videoene.
Det var flott at de som hadde litt peiling konsentrerte seg om å slokke rundt føreren, og komme frem til han. Men det var sannelig endel panikslagne folk der også. Legg merke til han som står utenfor banen og pisser med slukkeren, helt til det kommer en og tar apparatet fra han :roll:
Man bør tenke igjennom/forberede seg mentalt på slike situasjoner på forhånd. Man vet aldrig når det trengs......
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Slike ting som det her kan man aldri forberede seg godt nok på, men jeg syns innsatsen var god i forhold til at det faktisk ikke kan stå 3000 marshals med et dusin skumslukkere hver rundt den 5,4 km lange Masaryk-banen.

Sjekk klokka: det går ca. halvannet minutt fra bilen treffer betongveggen til brannen er slukket! Da er sjåføren forlengst hentet ut av bilen. Sammenlign dette med marerittfilmen der Roger Williamson dør på Zandvoort i 1973 (du finner den på YouTube). Panikken er den samme og sikkert varmen også.

Syns forøvrig det er litt merkelig at Gallardoen treffer et brannslukningsapparat i smellen. Sjekk den røde gjenstanden til høyre i bilde nummer 4. Litt slapt av brannfolkene å sette en tung gjenstand ute på banen ...
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

tror ikke brann slukkeren sto i banen. tror den sto der brannposten egentlig skulle vært. idekning bak den grønne delen av dekk stabelen. heldigvis var det ingen der.

bilen har rydeligvis fått en sinnsyk sladd som har endt inn i rommet der slukkerene sto

Image
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- den slukkeren tror jeg nok satt montert i snuta på Lamboen.......Exit snute - exit slukker. :?
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
kasper
Posts: 34
Joined: 15 Mar 2010 16:05
Location: Svelvik
Contact:

Post by kasper »

Veldig ekkelt, Ser ut som det bare er flaks at han overlevde. Må ha vært en syk smell da beltene ryker tvert?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Tenkte kanskje han prøvde å ta av seg beltene og komme ut?
Men begynner i hvert fall å skjønne poenget med flammesikker kjøredress!

Nesten utrolig at det skal begynne å brenne slik av en kræsj? Kan være at servo-olje traff noe varmt, så tok det fyr, og så kanskje bensinpumpa fortsatte å gå mens bensinslanger løsnet?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

puhh,, nasty greier. Enig når det gjelder kjøredress.

Jeg ser det er en del diskusjon på nettet om sikkerhet på Time Attack biler da de i USA slipper å forholde seg til like strenge krav som "vanlige" racing klasser.
Her er et bilde av bensinsystemet til en RX7 som er ~ top 5 i verden:
Image
Tenk å smelle med 50 liter race fuel og 4 stk Boch 044 pumper i passasjerstolen. Røyking forbudt.
- 06 MX-5
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Post by Linder »

Hadde aldri trodd det der va lov i noen klasse som helst. Selv bilcross har strengere krav. Helt ufattelig.....
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
sandman
Posts: 23
Joined: 16 Aug 2005 17:26

Post by sandman »

Dette får jeg faktisk vondt inni meg av å se på.

Om man ser på noen av videoene på tuben så ser det ut som om beltefestene røk tvert av..... mannen dingler jo løst allerede da bilen spinner rundt første gangen etter sammenstøtet.

Ironisk nok så tror jeg faktisk dette var hans redning. Hadde vært mye vanskeligere å få han ut av bilen om han hadde sittet stroppet fast fremdeles. Overkrop og hode ville også vært mye nærmere flammene og all varmen.
Post Reply