stygg ulykke i GT BRNO. lamborghini brenner
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
Synes ikke det så ut som det gikk så himla fort heller... mannen har vært av banen på andre siden, fått skrens, skrenset over hele banen og traff på verst tenkelig sted så det var sikkert en hard trøkk, men det gikk ikke veldig fort (tatt i betraktning at det er banekjøring vel og merke)
Så kommentar på websiden det var linket til om at de synes bilen ikke tålte kræsjen godt. Hadde vært interessant å visst hvordan 1 stk Toyota Aigo eller en Ford Mondieu for den saks skyld hadde tålt smellen i samme hastighet...
Håper sjåføren kommer seg på hesten(eller oksen da, var jo Lambo...) igjen så fort som mulig og med alle lemmer/funksjoner i behold.
Så kommentar på websiden det var linket til om at de synes bilen ikke tålte kræsjen godt. Hadde vært interessant å visst hvordan 1 stk Toyota Aigo eller en Ford Mondieu for den saks skyld hadde tålt smellen i samme hastighet...
Håper sjåføren kommer seg på hesten(eller oksen da, var jo Lambo...) igjen så fort som mulig og med alle lemmer/funksjoner i behold.
Mvh,
Alf Torp
- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
det jeg syns var betenkelig med ulykken er hvor lang tid det tok før rød flagg kom ut,
brannmannskap med skikkelig utstyr kom på stedet og at føreren tydeligvis nesten ble kastet ut av bilen.
skjønner ikke hvor dan det helt skulle gå an. må ha vært en kjempesmell som demonterte festene til bilbeltet
brannmannskap med skikkelig utstyr kom på stedet og at føreren tydeligvis nesten ble kastet ut av bilen.
skjønner ikke hvor dan det helt skulle gå an. må ha vært en kjempesmell som demonterte festene til bilbeltet
Blir litt kvalm av hvor vanskelig det tydeligvis var å slukke. Hvor mange brannslukningsapparater ble brukt? Det er mye å lære av de videoene.
Det var flott at de som hadde litt peiling konsentrerte seg om å slokke rundt føreren, og komme frem til han. Men det var sannelig endel panikslagne folk der også. Legg merke til han som står utenfor banen og pisser med slukkeren, helt til det kommer en og tar apparatet fra han
Man bør tenke igjennom/forberede seg mentalt på slike situasjoner på forhånd. Man vet aldrig når det trengs......
Det var flott at de som hadde litt peiling konsentrerte seg om å slokke rundt føreren, og komme frem til han. Men det var sannelig endel panikslagne folk der også. Legg merke til han som står utenfor banen og pisser med slukkeren, helt til det kommer en og tar apparatet fra han
Man bør tenke igjennom/forberede seg mentalt på slike situasjoner på forhånd. Man vet aldrig når det trengs......
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Slike ting som det her kan man aldri forberede seg godt nok på, men jeg syns innsatsen var god i forhold til at det faktisk ikke kan stå 3000 marshals med et dusin skumslukkere hver rundt den 5,4 km lange Masaryk-banen.
Sjekk klokka: det går ca. halvannet minutt fra bilen treffer betongveggen til brannen er slukket! Da er sjåføren forlengst hentet ut av bilen. Sammenlign dette med marerittfilmen der Roger Williamson dør på Zandvoort i 1973 (du finner den på YouTube). Panikken er den samme og sikkert varmen også.
Syns forøvrig det er litt merkelig at Gallardoen treffer et brannslukningsapparat i smellen. Sjekk den røde gjenstanden til høyre i bilde nummer 4. Litt slapt av brannfolkene å sette en tung gjenstand ute på banen ...
Sjekk klokka: det går ca. halvannet minutt fra bilen treffer betongveggen til brannen er slukket! Da er sjåføren forlengst hentet ut av bilen. Sammenlign dette med marerittfilmen der Roger Williamson dør på Zandvoort i 1973 (du finner den på YouTube). Panikken er den samme og sikkert varmen også.
Syns forøvrig det er litt merkelig at Gallardoen treffer et brannslukningsapparat i smellen. Sjekk den røde gjenstanden til høyre i bilde nummer 4. Litt slapt av brannfolkene å sette en tung gjenstand ute på banen ...
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Veldig ekkelt, Ser ut som det bare er flaks at han overlevde. Må ha vært en syk smell da beltene ryker tvert?
Bilfotograf - http://www.bilfotografen.no
Tenkte kanskje han prøvde å ta av seg beltene og komme ut?
Men begynner i hvert fall å skjønne poenget med flammesikker kjøredress!
Nesten utrolig at det skal begynne å brenne slik av en kræsj? Kan være at servo-olje traff noe varmt, så tok det fyr, og så kanskje bensinpumpa fortsatte å gå mens bensinslanger løsnet?
Men begynner i hvert fall å skjønne poenget med flammesikker kjøredress!
Nesten utrolig at det skal begynne å brenne slik av en kræsj? Kan være at servo-olje traff noe varmt, så tok det fyr, og så kanskje bensinpumpa fortsatte å gå mens bensinslanger løsnet?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
puhh,, nasty greier. Enig når det gjelder kjøredress.
Jeg ser det er en del diskusjon på nettet om sikkerhet på Time Attack biler da de i USA slipper å forholde seg til like strenge krav som "vanlige" racing klasser.
Her er et bilde av bensinsystemet til en RX7 som er ~ top 5 i verden:
Tenk å smelle med 50 liter race fuel og 4 stk Boch 044 pumper i passasjerstolen. Røyking forbudt.
Jeg ser det er en del diskusjon på nettet om sikkerhet på Time Attack biler da de i USA slipper å forholde seg til like strenge krav som "vanlige" racing klasser.
Her er et bilde av bensinsystemet til en RX7 som er ~ top 5 i verden:
Tenk å smelle med 50 liter race fuel og 4 stk Boch 044 pumper i passasjerstolen. Røyking forbudt.
- 06 MX-5
Dette får jeg faktisk vondt inni meg av å se på.
Om man ser på noen av videoene på tuben så ser det ut som om beltefestene røk tvert av..... mannen dingler jo løst allerede da bilen spinner rundt første gangen etter sammenstøtet.
Ironisk nok så tror jeg faktisk dette var hans redning. Hadde vært mye vanskeligere å få han ut av bilen om han hadde sittet stroppet fast fremdeles. Overkrop og hode ville også vært mye nærmere flammene og all varmen.
Om man ser på noen av videoene på tuben så ser det ut som om beltefestene røk tvert av..... mannen dingler jo løst allerede da bilen spinner rundt første gangen etter sammenstøtet.
Ironisk nok så tror jeg faktisk dette var hans redning. Hadde vært mye vanskeligere å få han ut av bilen om han hadde sittet stroppet fast fremdeles. Overkrop og hode ville også vært mye nærmere flammene og all varmen.