Formelbil - bruksområder?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Formelbil - bruksområder?

Post by hmhaga »

Har planer om å selge Elise til fordel kit car (amatørbygg), alternativt uregistrert banebil (type avdanket cup-bil, corsa italiana eller shortcar). Så dukker plutselig en slik annonse opp:
Image
Lotus Lotus Formel 3 - MK2 fra Schübel Motorsport 1997, kr 49 000
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=56551157

Dette er jo ikke noen u-pris, og lav vekt gjør jo at forbruk/slitasje blir ganske minimalt - om man holder seg på asfalten.
Så er spårsmålet - hvor ofte får man brukt noe slik? Kan jeg ta hastighetslisens og kjøre trening, sammen med regulære biler? Eller må en formelbil kjøre sammen med andre formelbiler?

Jeg har ikke noe behov for å kjøre løp, jeg har derimot et behov for å kose meg på bane - til en kostnad som også er spiselig også for kona.
Last edited by hmhaga on 19 Mar 2015 14:39, edited 1 time in total.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by jonr »

hmhaga wrote:Dette er jo ikke noen u-pris
Nå er det jo en auksjon så er ikke sikkert prisen havner der, det er vel mer en startpris/utropspris.
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by rayb »

Tror ikke du får brukt denne noe særlig her i Norge....

Den kvaler, såvidt jeg kan forstå, ikke inn i noen gjeldende NM-klasse. det beyr i sin tur at du ikke kan delta på RacingNMs treninger heller.

Trackday Cup er, for all overskuelig framtid, en saga blott og de vil ikke tilby kjøring for lisensierte (formel)biler heller slike det ser ut p.t.

Da sitter du igjen med NSKs banedager i den grad det kommer et minsteantall biler. (Det har tidligere blitt satt av banetid til en enkelt bil, men jeg minnes det ble en slutt på dette i fjor?)

Mulig det er andre som vil tillate kjøring med formelbil, men jeg kommer ikke på noen....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by alfheim »

Vi drkver å ser på et opplegg for formelbiler der vi arrangerer et løp og trening for disse uansett type, men det blir ikke før neste år tidligst. På våre banetreff gjetter jeg på at det blir vanskelig på generelg grunnlag ettersom vi ikke kan kjøre formel og andre lisensierte sammen. Men vi skal prøve om vi får til noe. Elers foreslår jeg at du tar kontakt med petter huse han har ganke god kontroll på dette
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by vids »

For et fantastisk kjøretøy for den prisen!

Hva med å kjøre sammen med Formula Basic? De har vel løp og trening ganske ofte?
http://www.racingnm.no/formula-basic/

Short-car kanskje også? Vet ikke hvordan lisensene er, men dette er jo også åpne karter?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by rayb »

vids wrote:Short-car kanskje også? Vet ikke hvordan lisensene er, men dette er jo også åpne karter?
Short Car ser hysterisk moro ut....
Jeg tar stadig vekk meg selv i å vurdere å kvitte meg med Lotusen og kjøpe en sånn i stedet.

Problemet er imidlertid at Norge er eneste sted i verden hvor man kan kjøre en sånn i organiserte former. Jeg er litt usikker hva f. eks svenskene vil si hvos man dukker opp med en sånn kontrapsjon på en banedag e.l.
Det betyr i sin tid at man er underlagt NBF (vel, formelt sett RacingNM, men de eies 100% av NBF) og deres påfunn om hva som til envher tid er godkjente racing-klasser. Det betyr i sin tur at man kan brenne inne med en ganske dyr bil man aldri får brukt. På en annen side så gjelder dette (nesten) alle lisensierte biler i større eller mindre grad.
alfheim wrote:På våre banetreff gjetter jeg på at det blir vanskelig på generelg grunnlag ettersom vi ikke kan kjøre formel og andre lisensierte sammen.
Hvorfor kan ikke NSK kjøre formelbiler sammen med lisensierte biler når RacingNM kan det?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by NoBrain »

rayb wrote:Hvorfor kan ikke NSK kjøre formelbiler sammen med lisensierte biler når RacingNM kan det?
I leiekontrakten vår med Rudskogen står det eksplisitt.
Formelbiler og standardbiler må aldri kjøres samtidig på banen.
Vi må derfor arrangere egne separate heat for formelbiler og lisensierte standardbiler. Dette har vi også gjort på tidligere banetreff. Men hvis formelbiler og lisensierte standardbiler må dele på tiden som vi setter av til lisensierte heat under et standard ettermiddagstreff blir det ikke mye kjøring på hver.

Som formannen skriver over ser vi på et litt større opplegg med å arrange klubbløp og trening for formelbiler, men dette blir ikke før neste år. Imidlertid håper vi å kunne gjenta suksessen fra i fjor med å invitere formelbiler til heldagstreffet på Rudskogen 19. juli :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by hagenisse »

Har du vurdert å ikke ha bil, hmhaga?

Helt seriøst altså - basere seg på å leie bil noen ganger i året isteden. Jeg har meldt meg på en banedag på Silverstone i mai, hvor vi skal leie en Caterham R300. Fly/hotell er jo billig, og når man er to som deler bilen, så er ikke kostnaden på ca 15k så halvgæærn heller. Totalt sett med bensin, slitasje og alt koster jo en normal banedag også ganske mye.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Formelbil - bruksområder?

Post by hmhaga »

hagenisse wrote:Har du vurdert å ikke ha bil, hmhaga?
Ja, men konkludert med at ikke det er så aktuelt. Liker jo å ha et prosjekt å mekke litt på, og har bygget verksted bla. til dette formålet. Men det blir litt ugreit å ha en registrert bil stående med årsavgift og forsikring mm, som stort sett bare blir brukt på bane.

Et annet alternativ er jo rett og slett en gokart (Rotax), siden jeg bor 15 minutter kjøretur fra Eggemoen. Gir sikkert mye gøy det også.
Konkluderer i denne omgang med at en formelbil ikke er aktuelt, i hvert fall ikke før det kommer et opplegg som tiltrekker flere deltakere.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply