Jeg var ikke til stede i går, men forstod at det var litt underkapasitet i begynnelsen.
To personer på støykontroll er perfekt (en person til å skrive protokoll og få signatur fra fører, og den andre til å utføre selve målingen). Da går det som regel raskt. Med kun en person tar ting vesentlig lengre tid.
Samme med øvrig teknisk kontroll hvor et team på to personer er å foretrekke (en person til bremsevæskekontroll, mens den andre sjekker bremselys, blinkers og ordner med papir og tusj).
Hvis man bemanner teknisk med 2 team a 2 personer i "rush-perioden" burde ting gå rimelig raskt, spesielt hvis man i tillegg innfører en "still deg bakerst i køen" regel om fører/bil ikke er klar
Dessverre har man til tider vært 3 eller kun 2 personer på teknisk og det blir litt i minste laget hvis 50++ biler stiller på treff. Samtidig har det vært treff hvor det knapt har vært 25 biler og da har det gått fint med kun 2-3 personer. Kanskje man skulle innføre en "frivillig" forhåndspåmelding slik at man har bedre kontroll over antall deltakere og følgelig behovet for bemanning i forkant av treffet.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
NoBrain wrote:Personlig synes jeg opplegget til Rudskogen er j.... byråkratisk sammenliknet med hvordan det f.eks. gjennomføres på Vålerbanen hvor det måles kun på banen.
Har noen spurt Rudskogen hvorfor i alle dager de krever dette? Er jo støykrav på alle baner, men hva en bil måler i depot på et turtall man nesten aldri er nede på er vel lite interessant.
Takk for et hyggelig banetreff. Mtt første sammen med NSK, men ikke første gang jeg har kjørt på bane...
Hadde noen fine timer på banen, men en ting irriterte meg. Noen førere ble ALT for utolmodige og begynte å blinke med lysene for å komme forbi på seksjoner som IKKE er beregnet til forbikjøring. Et annet eksempel her var en som ville forbi meg, når jeg klart så GULT flagg lyse opp S-kurvene etter Angsten. At jeg da sakket ned og kjørte rolig gjorde bare han ennå mer aggressiv og han presset seg til slutt forbi. Dette skapte usikkerhet for meg og jeg endte med å slippe han forbi på et sted jeg ikke hadde lyst av flere hensyn...
Men alt i alt takk for i går!
-Magnus
Magnus S. Svendsen
13 MiTo TA
99 GTV V6 TB
♛
Alfa Romeo is for nice people! -J. Clarkson
NoBrain wrote:Personlig synes jeg opplegget til Rudskogen er j.... byråkratisk sammenliknet med hvordan det f.eks. gjennomføres på Vålerbanen hvor det måles kun på banen.
Har noen spurt Rudskogen hvorfor i alle dager de krever dette? Er jo støykrav på alle baner, men hva en bil måler i depot på et turtall man nesten aldri er nede på er vel lite interessant.
Jeg tror vi har spurt om dette før, og svaret var at det var krav fra Fylkesmannen. At kravet er annerledes for Rudskogen enn Vålerbanen er jo snodig, men det var nå svaret.
NSK : Dere er Kongen over av alle, som holder banetreff i Norge.
Sikkerhetsmessig så er dere de beste, og NSK er nok også de hyggeligste å være på treff med.
Treffet på Våler var helt fantastisk i år, selv om jeg måtte dra tidlig på grunn av jobb.
Må takke alle som gjør disse treffene mulig, gleder meg til neste år.
Gleder meg utrolig til NSK on ICE.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bumper en litt gammel tråd for en kort kommentar ang forbikjøring: som relativt ny på banekjøring opplever jeg det som mye enklere å forholde meg til at den som kjører forbi meg har hovedansvaret for forbikjøringen. Jeg vil gjerne fortsette å kjøre i mitt spor (om det er 'idealspor' eller ikke kan sikkert diskuteres, men det er hvertfall et spor) og ikke forflytte meg til siden for å slippe forbi noen som kommer fort bakfra.
MortenB wrote:Bumper en litt gammel tråd for en kort kommentar ang forbikjøring: som relativt ny på banekjøring opplever jeg det som mye enklere å forholde meg til at den som kjører forbi meg har hovedansvaret for forbikjøringen. Jeg vil gjerne fortsette å kjøre i mitt spor (om det er 'idealspor' eller ikke kan sikkert diskuteres, men det er hvertfall et spor) og ikke forflytte meg til siden for å slippe forbi noen som kommer fort bakfra.
Har gjort samme tabbben, forsøkt å lage plass til de som skal kjøre forbi. Det ender jo bare med forvirring og konflikt både i inngang og utgang av svingene, bedre å holde sporet og vente med å slippe forbi til det kommer en langside ja.
Last edited by hmhaga on 07 Jan 2015 12:20, edited 1 time in total.
Den som kommer bakfra har alltid ansvaret for at forbikjøringen skjer på en god og trygg måte for alle involverte. Det er ikke dermed sagt at den som ligger foran ikke kan hjelpe til, men kun der det er naturlig og med tydelig tegngiving.
webmaster wrote:Den som kommer bakfra har alltid ansvaret for at forbikjøringen skjer på en god og trygg måte for alle involverte. Det er ikke dermed sagt at den som ligger foran ikke kan hjelpe til, men kun der det er naturlig og med tydelig tegngiving.
Som regel er det nok å slippe litt på gassen OG samtidig indikere med blinkers, og holde sporet. Gjerne like før innbremsing for sving, eller i utgangen av svingen. Fort gjort, og bilen som blir innhentet unngår det som kan oppleves som stress.
Hvis bilen foran kun slipper opp uten bruk av blinkers i en seksjon som ellers er oversiktlig og godt egnet, så er det vanskelig for bilen bak å vite hva som tenkes/skjer. Da blir ihvertfall jeg liggende bak til det åpner seg opp, feks en rettstrekke.
Er det tillatt å kjøre forbi på høyre side ned mot Angsten og Slaktern? Jeg vil gjerne slippe forbi raskere biler i disse partiene uten å måtte forflytte meg ut til høyre. Jeg slipper gjerne opp gassen og blinker til venstre for å underlette.
Den som blir forbikjørt holder sporet, slipper gassen og blinker, og forbikjøringen skjer på motsatt side av den det blinkes mot. Dvs høyre eller venstre ettersom det passer seg(er god plass osv) og det er tryggest.
På strekkene bør det vel skje på venstre sida siden veitrafikkloven gjelder. Men det skjer jevnlig at noen legger seg ytterst til venstre på sidekanten på rettstrekka og putrer forsiktig avgårde. Da skjer gjerne forbikjøringene på "feil" side.