NSK banetreff

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

NSK banetreff

Post by Tigergutt »

Vil starte med å takke NSK og de som er med på å arrangere banetreff. Setter stor pris på dette! :)

Men har et innspill til forbikjøringsreglene: Jeg synes det er større kollisjonsfare på NSK treff enn mange andre treff. Dette fordi det er stor hastighetsforskjell på bilene og de som skal slippe forbi raskere biler på rettstrekkene ikke alltid følger så godt med i speilet og får med seg at det er flere biler som vil forbi og ikke bare den de ser i speilet. Dette skapte flere farlige situasjoner på dagens treff.

Mitt forslag er derfor at man arrangerer egne heat for nybegynnere og andre som vil ta det med ro, og at det resten av tiden praktiseres forbikjøringsregler som på de fleste andre treff i Norge og Sverige. Hold linjen din, den som kommer bak og vil forbi har alltid annsvaret for at forbikjøringen skjer på en sikker måte.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK banetreff

Post by rayb »

Heat har vært diskutert mange ganger i mange tråder her inne før.

Jeg tviler ikke på de gode hensiktene dine, men kortversjonen må bli at det å kjøre heat på et 4 timer ettermiddagstreff er i beste fall vanskelig of fører til mindre kjøretid for alle.

Hva forbikjøring angår så har leg merket meg at også Trackday nå bare tillater forbikjøring på langsidene. Det var i alle fall tilfelle sist jeg var på et førermåte der. Og med, som du påpeker, så mange nybegynnere er forbikjøring på langsidene en god ting (slik jeg ser det)

Men siden vi først er inne på NSK banetreff:

Kan vi gjøre noe med sikkerhetskontrollen? Det er uholdbart å bruke 10+ minutter pr. bil på et 4 timers treff.
Ja, det tok så lang tid. Jeg tok tiden.
Jeg telte 14 biler i kø for kontroll. Hadde de ikke fått opp farten alvorlig ville dette ha tatt 2 timer og 20 minutter.

Etter å ha klaget min nød til Formannen ble det etterhvert fart over sakene, men det skulle aldri ha tatt så lang tid til å begynne med..?
Sikkerhet er viktig, men det må da finnes en mer effektiv måte å gjøre dette på?

Og.. Banekomiteen må når som helst hoppe inn og si at jeg tar feil, farer med tullprat etc.

Forøvrig håper jeg at vi kan ha en diskusjon om dette uten at det blir en flame war av det...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: NSK banetreff

Post by T.Lund »

Hva blir kontrollert i sikkerhetskontrollen, er det noe førerene kan gjøre selv for å få fortgang på dette?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: NSK banetreff

Post by hagenisse »

rayb wrote:men kortversjonen må bli at det å kjøre heat på et 4 timer ettermiddagstreff er i beste fall vanskelig of fører til mindre kjøretid for alle.
For min del er det egentlig rimelig bortkastet å kjøre noe særlig før den siste timen, men det er jo ikke kjøretid dette handler om. Poenget er at NSK sine forbikjøringsregler gjør at det føles ganske skummelt ut på der til tider - tvert i mot hensikten. Gamle regelen og slik de fleste andre treff har det med at man holder sporet og helst setter på blinklyset fungerer mye bedre enn vike til høyre greiene etter min mening. Man vet aldri når en bil som har lagt seg til høyre flytter seg tilbake, og det er ofte her det blir trøbbel.

Dele opp i heat etter antatt fart løser jo egentlig ikke noe av dette, men med jevnere fart blir det færre forbikjøringssituasjoner. Fartsforskjellen på Rudskogen er dramatisk - det skiller trolig 1 minutt på raskeste og tregeste bil rundt banen.

Teknisk har jo blitt bedre enn det var for noen år siden, men NSK er fortsatt i særklasse over å bruke tid på dette. Fleste andre treff jeg kjører virker å ha droppet teknisk - det er kun støykontrollen. Det burde likevel ikke ha all verden å si for tidsbruken. Det meste effektive er å ha teknisk i det man kjører inn. 3 personer (støy, bremsevæske, lys/tusj/skjema) står fast på en plass, så kjører man bare forbi, og blir bilen godkjent får man med seg skjema som man tar med videre til betaling etterpå. Burde ikke ta mer enn 30 sekunder pr bil.
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: NSK banetreff

Post by alfheim »

T.Lund wrote:Hva blir kontrollert i sikkerhetskontrollen, er det noe førerene kan gjøre selv for å få fortgang på dette?
Vi kontrollerer lys, batteri, bremseveske, støy, generell tilstand og etterhver av erfaring, at folk har tauekrok og vet hvor den er.

Er ikke så mye av det jeg har lyst til å slippe opp på, men er helt enig raybs kommentar om at det tar alt for lang tid.

Akkurat i går var vi i utgangspunktet noe tynnere bemannet en vi pleier å være og at det komm veldig mange flere en vi hadde regnet med (Det er i og for seg et hyggelig problem å ha, men likefult et problem)

Vi har prøvd litt forskjellige løsninger på det med den praktiske gennomføringen, men det viser seg at det som nok er raskest med en kø, og teknisk på ett fast sted er vanskelig når det står 20-40 biler der når vi begynner. (Da gidder ikke folk å holde seg i bilen og det blir kaos av det også.

Mottagelig for forslag på hvordan dette kan forbedres, selv om jeg ikke er villig til å fire så veldig mye på kravene og kontrollene vi går gjennom. Dette går blant annet på vårt ansvar som organisasjon og personer dersom noe skulle skje.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: NSK banetreff

Post by Dag-Henning Nielsen »

Takk for i går , og takk til dere som arrangerer ! Synes det var fint arrangert, og for min del ( var tidlig ute) gikk kontrollen greit. Dersom det ikke kan skaffes flere støymålere / bremsevæsketestere skal det vel godt gjøres å gjøre det annerledes......Det er de som arrangerer som må få lov å sette kravene, så får vi som melder oss på velge eller velge bort arrangementet.
Når det er sagt, ser jeg klart problemer med forbikjøringsreglene, og som gammel baneracer er jeg nok heller for at vanlige regler for banekjøring brukes ; - den som ligger først holder sitt spor, og den som kjører forbi har ansvaret for at dette skjer skikkelig og korrekt - som foreslått over her. Det sikrer jo også at den langsomme bilen får en riktig opplevelse av kjøringen, og ikke sitter og nistirrer i speilet for å gi plass til andre.
Jeg fikk også for øvrig slått fast at en gatebil med gateunderstell og gatedekk ikke er allverdens morsom å kjøre med på bane, men det visste jeg vel egentlig fra før..... :D 930 har prima motor og bremser, men gatehjul og "komfortunderstell" suger skikkelig...... :lol:
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK banetreff

Post by rayb »

Dag-Henning Nielsen wrote:Takk for i går , og takk til dere som arrangerer ! Synes det var fint arrangert, og for min del ( var tidlig ute) gikk kontrollen greit. Dersom det ikke kan skaffes flere støymålere / bremsevæsketestere skal det vel godt gjøres å gjøre det annerledes......Det er de som arrangerer som må få lov å sette kravene, så får vi som melder oss på velge eller velge bort arrangementet.
Legg merke til at je gikke kommenterer kravene, men en forbedring i måten sikkerhetskontrollen utføres på. Det er en ganske viktig forskjell.

Du har helt rett i at man står fritt til å velge bort arragnementet, men jeg synes allikevel jeg må ha lov til å ta opp temaet til diskusjon før jeg velger det bort?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: NSK banetreff

Post by webmaster »

T.Lund wrote:Hva blir kontrollert i sikkerhetskontrollen, er det noe førerene kan gjøre selv for å få fortgang på dette?
Dette er en viktig punkt, og det er faktisk en del ting deltakerne selv kan gjøre for å effektivisere dette:

1. Kom på første banekjøringstreff for sesongen og få utstedt årskort for teknisk kontroll. Neste gang man da kommer går kontrollen vesentlig raskere siden det meste av kontrollen allerede er unnagjort på tidligere treff

2. Fyll ut skjema (ligger alltid link til skjemaet på websiden når treffet publiseres) så det ligger klart i bilen, og man slipper å vente på å finne kulepenne og utfylling etc.

3. Sørg for å være til stede ved bilen når vårt mannskap kommer for å kontrollere den

4. Finn frem tauekrok, eller i det minste vit hvor den befinner seg og hvordan den monteres

5. Åpne motorpanser og finn ut hvor bremsevæskebeholderen sitter, slik at testing av bremsevæske går raskere

Så til dette med forbikjøringsregler, heat o.a.:

Vi har begrenset med tid på (de fleste av) våre banetreff. Det betyr bl.a. at inndeling i heat vil medføre at verdifull kjøretid går bort i organisering av skifte av heat. Dette tar plutselig lang tid, hvilket medfører misfornøyde 'kunder'. Som det er i dag har vi kontinuerlig rotasjon og biler på banen absolutt hele tiden, og vi har meget god utnyttelse av tiden vi har tilgjengelig. Spørsmålet blir da om dere er villige til å gå glipp av banetiden som da blir borte?

Forbikjøring etc.: Husk at vi ikke driver med løpsavvikling. Dette er kjøretrening, det er åpent for alle og vi må ta hensyn til alle deltakerne. Alle førere, nye som gamle, er kjent med forbikjøringsregler på vanlig vei. Det er mye enklere å forholde seg til, og det kan ikke oppstå situasjoner der det er tvil om hvordan andre rundt deg skal oppføre seg. Det er ikke alle som har kjørt løp, det er ikke alle som vet hva et idealspor er etc. Vi må rett og slett ha reglement som er så tydelig at det ikke lar seg misforstås. Så lenge vi da ikke deler opp i heat.

Vi kommer til å evaluere årets sesong før neste år (som vi gjør hvert år), så fortsett diskusjonen i denne tråden, det er utrolig nyttig for oss. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK banetreff

Post by rayb »

alfheim wrote:Mottagelig for forslag på hvordan dette kan forbedres, selv om jeg ikke er villig til å fire så veldig mye på kravene og kontrollene vi går gjennom. Dette går blant annet på vårt ansvar som organisasjon og personer dersom noe skulle skje.
I'll bite....

Dette med bremesevæske er nok den største tidstyven vi har. Selv har jeg sågar gått til innkjøp av hurtig-koblinger for å lettere komme til reservoaret.
Problemet med å måle i reservoaret er imidlertid at det ikke forteller oss noe større om tilstanden på den bremsevæsken som er viktig, nemlig den som ligger i caliperne. (bremesvæske sirkulerer ikke i anlegget såvidt jeg kan forstå)'
I ytterste konsekvens kan jeg fylle litt bremesvæske i beholderen og komme gjennom kontrollen med vann i caliperne. Dette er selvsagt satt helt på spissen, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener.....

Men forutsatt at vi ikke vil fire på dette kravet (Hvor ofte bortviser vi biler på grunn av dette forersten?)......

Den som ikke har åpnet reservoaret/klartgjort for måling kan finne dette og stille seg bakerst i køen igjen. Ingen diskusjoner. De vet at det kommer så det skal ikke være nødvendig å bruke tid på å finne/åpne dette?
Jeg mener å ha observert bileier og 2 kontrollanter stående og klø seg i hodet og lete etter reservoar/beholder, gjerne i 10 min eller mer. Dette er ikke NSK alene om, men det gjør liksom ikke saken bedre.....

Dersom bileier ikke vet hvor han skal sjekke bremsevæske så må bileier finne ut av det, ikke NSKs kontrollpersonell?

Forøvrig, webmaster har en veldig bra liste over. Det er kanskje bare utførelse og litt strenghet som mangler. Framfor å stå og vente på de som, i mangel av et bedre ord, somler så sender man dem bakerst i køen eller går videre til neste?
Last edited by rayb on 12 Sep 2014 11:50, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: NSK banetreff

Post by hagenisse »

webmaster wrote:Forbikjøring etc.: Husk at vi ikke driver med løpsavvikling. Dette er kjøretrening, det er åpent for alle og vi må ta hensyn til alle deltakerne. Alle førere, nye som gamle, er kjent med forbikjøringsregler på vanlig vei. Det er mye enklere å forholde seg til, og det kan ikke oppstå situasjoner der det er tvil om hvordan andre rundt deg skal oppføre seg. Det er ikke alle som har kjørt løp, det er ikke alle som vet hva et idealspor er etc. Vi må rett og slett ha reglement som er så tydelig at det ikke lar seg misforstås.
Men på veien kjører vi alltid på høyre side av veien. Det gjør vi ikke på banen. F.eks ned mot Angsten og slakteren er det mer naturlig å kjøre forbi på høyre side. Da slipper bilen foran å flytte seg. Nå legger man opp til at de mest uerfarne skal drive flytte seg rundt på banen. Skummelt. I gamle dager hadde man en skisse over idealsporet på førermøtet, men det viktige er jo bare at man holder sporet man er på og kjører forutsigbart - selv om man kjører "feil".

Et problem i går var nok også at det var for mange biler på banen samtidig. Mot slutten ble det (som vanlig) riktig så bra, og flaggvaktene var snille... :roll: :wink:
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: NSK banetreff

Post by alfheim »

Helt klart relevant det med at man ligger på høyre side på veien og ikke nødvendigvis på bane.
I utgangspuntket har jeg tro på "forbikørte holder sporet, forbikjører finner en vei rundt" metoden.

Problemet er at det på rudskogen, og spesielt ned mot angsten er så mange måter å kjøre på, og da er det ikke lenger klart hva man har tenkt til å gjøre.

Dette var grunnen til at vi i sin tid inførte forbikjøringe på venstre side.

Det er vel problemer med alle strategier, vill gjerne ha belyst dem så godt som mulig før vi tar et valg. Det er også mulig å endre regler for et treff og se hvordan det går, men vil helst ungå det da det er mange som kjører på "gammel vane"
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: NSK banetreff

Post by alfheim »

rayb wrote: Dette med bremesevæske er nok den største tidstyven vi har. Selv har jeg sågar gått til innkjøp av hurtig-koblinger for å lettere komme til reservoaret.
Problemet med å måle i reservoaret er imidlertid at det ikke forteller oss noe større om tilstanden på den bremsevæsken som er viktig, nemlig den som ligger i caliperne. (bremesvæske sirkulerer ikke i anlegget såvidt jeg kan forstå)'
I ytterste konsekvens kan jeg fylle litt bremesvæske i beholderen og komme gjennom kontrollen med vann i caliperne. Dette er selvsagt satt helt på spissen, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener.....

Bremesveskekontrollen er egentlig for å luke ut gamle tinge biler som ikke har vært på treff før og som har gammel bremseveske. Vi har hatt en del av det.
Da vi hadde diskusjonen i fjor, og innførte årskortet var det enighet bland kontrolantene om at vi ikke syntes det var greit å droppe kontrollen, og det var en del som ble avvist. Vi diskuterte blant annet å gjøre bremseveskekontrollen frivillig, men hadde såpass mange konkrete eksempler å vise til hvor det hadde vært problemer at vi droppet det.

Dette ligner litt på sikkerhets-breifingen på et fly. Snakket med noen der om hvorfor vi fortatt trenger å få forklart hvordan sikerhetsbelte virker. De fleste som noen gang har sittet i et fly eller en bil burde vel vite det nå, men svaret var at det nesten på hver flyvning var det noen som hadde problemer med dette. så da så. Sånn er det vel litt med den tekniske kontrollen vår også. For de som har gjort den mange ganger, og har kontroll på bilen virker det meningsløst, men hver gang er det noen nye og noen som trenger det.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK banetreff

Post by NoBrain »

Det er ikke så ofte at man avviser biler på grunn av dårlig bremsevæske, men det forekommer. Det er imidlertid "alltid" noen som får beskjed om å bytte bremsevæske før neste treff. Har du topp bremsevæske så utsteder vi sesongkort slik at du slipper bremsevæsketesten neste gang.

Siden jeg vanligvis har vært "papirpusher" ved teknisk kontroll så opplever jeg at støykontrollen tar uforholdsmessig lang tid. Dette er dessverre litt utenfor vår kontroll. Vi må føre en protokoll (notere biltype, registreringsnummer, ta støymåling, skrive resultatet, få signatur av fører) og dessuten så må man bruke den offisielle støymåleren til Rudskogen (som det bare er en av). Personlig synes jeg opplegget til Rudskogen er j.... byråkratisk sammenliknet med hvordan det f.eks. gjennomføres på Vålerbanen hvor det måles kun på banen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK banetreff

Post by rayb »

alfheim wrote:Bremesveskekontrollen er egentlig for å luke ut gamle tinge biler som ikke har vært på treff før og som har gammel bremseveske. Vi har hatt en del av det.
Da vi hadde diskusjonen i fjor, og innførte årskortet var det enighet bland kontrolantene om at vi ikke syntes det var greit å droppe kontrollen, og det var en del som ble avvist. Vi diskuterte blant annet å gjøre bremseveskekontrollen frivillig, men hadde såpass mange konkrete eksempler å vise til hvor det hadde vært problemer at vi droppet det.
Fair enough, men hva med den andre delen av forslaget mitt: Å sende de som ikke har dette klart ut av køen? Det er fryktelig frustrerende å stå og se 3 mann lete etter en bremsevæskebeholder, og det må da være bileiers ansvar å vite dette?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK banetreff

Post by rayb »

NoBrain wrote: Siden jeg vanligvis har vært "papirpusher" ved teknisk kontroll så opplever jeg at støykontrollen tar uforholdsmessig lang tid. Dette er dessverre litt utenfor vår kontroll. Vi må føre en protokoll (notere biltype, registreringsnummer, ta støymåling, skrive resultatet, få signatur av fører) og dessuten så må man bruke den offisielle støymåleren til Rudskogen
Støykontrollen i går, foretatt av 2 mann tok under ett minutt. Igjen, jeg tok tiden.

For ordens skyld så pleier jeg ikke gå rundt ig ta tiden på denne måten, men etter å ha sett køen for teknisk i går 16:30 så bestemte jeg med for å ha sånn noenlunde styr på hvor lang tid det tok å gjøre hva.

Hvis man bruker ett minutt til støykontroll 30 sek til lys og 30 sek til bremsevæske (det tar faktisk ikke lenger enn dette hvis alt er klart) så bør vi være i nærheten?

All respekt til alle i NSK som stiller opp, jeg forsøker egentlig bare å spørre om det finnes en bedre måte å gjøre dette på?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply