Um, er det jeg som er gammal og sær....

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

....når jeg synes at denne kjøringen er litt vel, uh, aggressiv? (f. eks. forbikjøringene rundt 1:30)

http://www.youtube.com/watch?v=043anrN3iPM&

Jeg spurte om arrangøren syntes dette var OK og fikk til svar at jeg ble lurt av kameravinkel og at disse gutta er så flinke at det nok var OK.

Er det jeg som har blitt gammel sånn helt uten å legge merke til det?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Lotus Type-72 »

Jeg har nok blitt eldre selv også, for slik kjøring er ikke så artig lenger.
Man finner ut med årene at det er lite å hente på å ta slik risiko. Og konsekvensene kan bli store både for en selv og andre.

Så svaret på spørsmålet ditt er nok "JA" . Fornuft kommer snikende med alderen 8)

Derfor er jeg glad for at NSK har litt strengere regler enn enkelte andre arrangører.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ElViz »

Fine forbikjøringer hvis det hadde vært racing :shock:
Ikke ellers, hadde jeg blitt forbikjørt slik hadde jeg dratt hjem...
Vi sees på onsdag :D
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hagenisse »

Dere er gamle og sære alle mann! :mrgreen:
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ElViz »

Bedre å være gammal og sær, enn ung og dum! :P
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hagenisse »

:oops:

:mrgreen:
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

Lotus Type-72 wrote:Jeg har nok blitt eldre selv også, for slik kjøring er ikke så artig lenger.
Man finner ut med årene at det er lite å hente på å ta slik risiko. Og konsekvensene kan bli store både for en selv og andre.

Så svaret på spørsmålet ditt er nok "JA" . Fornuft kommer snikende med alderen 8)

Derfor er jeg glad for at NSK har litt strengere regler enn enkelte andre arrangører.
Det er egentlig ikke kjøringen som sådan jeg reagerer på, men det faktum at arrangøren mener dette er OK...

Min påstand er at det er akkurat denne typen kjøring som kommer til å ende med sn skikkelig smell i angsten med påfølgende kroken på døra for trackdaykjøring i Norge. På den annen side tar jeg feil stadik vekk og jeg håper dette er en av de gangene.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Track Day er De som vokser mest, grunnet at de tillater slik kjøring og har en Cup som de fleste kan delta i uten at det koster de hvite i øya,
MEN !!! tørr ikke tenke konsekvensen hvis det skjer en skikkelig smell med Personskade ??

Ergo er det NSK sine treff man bør kjøre på om man er redd for skade på bil eller personskader , da det er kansje 60% mere margin på Deres treff,
men skal man være helt trygg, så er det Fullrigga Racerbil og utstyr og lisens kjøring som gjelder, men det blir et helt annet regnestykke/sjanger.

Det tryggeste man kan delta på i dag er vell Autoslalom/kjegglekjøring, da det er bare 1 bil utpå av gangen og du kjører mot deg selv/Klokka.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by atledreier »

Jeg hadde i alle fall parkert hadde jeg vært utpå med denne helten. Den slags gjør man når man kjører race, ikke på en banedag. Kjøre med to hjul på gresset for å komme forbi tre biler i slengen er idiotisk i beste fall, livsfarlig i verste....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Her er Innbydelsen jeg fikk (egne heat for Nybegynnere/Likesinnede) :

Trackday.no ønsker velkommen til banekjøring på Rudskogen Motorsenter!
Dato: Søndag 7. juli.

Vi arrangerer banetreff for ALLE som ønsker å prøve sin egen bil på bane i trygge og sikre omgivelser. Hovedvekten av deltagere kjører med vanlige REGISTRERTE biler. Det blir også kjøring i egne heat for nybegynnere eller andre med liten erfaring slik at man kan prøve seg med likesinnede rundt banen.

Her kommer foreløpig program, vi presiserer at det kan komme endringer:

Tidsskjema:

11.00 Portene åpnes
11.15 Teknisk kontroll og påmelding starter
12.45 Førermøte
13.00 Treningsheat lisensierte biler
13.15 Frikjøring registrerte biler
14.00 Treningsheat lisensierte biler
14.15 Frikjøring registrerte biler
15.45 Heat for nybegynnere
15.00 Treningsheat lisensierte biler
15.15 Frikjøring registrerte biler
15.30 Førermøte Trackday Cup
16.00 Trackday Cup løp 7
16.15 Frikjøring registrerte biler
16.45 Heat for nybegynnere
17.00 Treningsheat lisensierte biler
17.15 Frikjøring registrerte biler
18.00 Treningsheat lisensierte biler
18.15 Frikjøring registrerte biler
18.45 Heat for nybegynnere
19.00 Treningsheat lisensierte biler
19.15 Frikjøring registrerte biler
20.00 Kjøringen avsluttes

3x15min Lugna halvtimen og resten for de med Race modus :twisted:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

NSK sine banedager er og blir de tryggeste og beste av dem alle, noe de har jobbet hard for.
Det NSK har fått til, er utrolig bra.

Han som kjørte i denne youtube filmen kjørte litt hardere en det NSK sine førere er vant til, så jeg skjønner at noen mener han kjørte for hardt.
Om man ser bort i fra at han er litt av banen her og der, så syns vel ikke jeg at det er så alt for galt.
Når jeg ser mine videoer fra NSK treff, så ser det ut som om jeg kjører inn i dem jeg tar igjen.
Filmingen lyver nok litt, når det gjelder hvor nær han er de andre bilene.

For å slippe de store farts forskjellene som er blandt førene, så burde man dele dem inn i forskjellige heat.
Vi burde jo tenke på alle, ikke bare de som blir tatt igjen hele tiden og opplever vonde ting på banen.
Jeg vet ikke hvor mange innlegg på Facebook, her og andre steder, hvor de såkalt "raske" førene er de slemme ulvene.
Det handler ikke om å Race, :!: :!: men når man har så mange forskjellige førere og biler, så vil det være utrolig store fartsforskjeller.
Alle må få sjansen, til å kjøre i sitt tempo under trygge forhold.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
slampen
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by slampen »

Iceman wrote:Om man ser bort i fra at han er litt av banen her og der, så syns vel ikke jeg at det er så alt for galt.
Er ikke slik vimsing ut og inn av banen et tegn på at føreren ikke helt har marginene på sin side?
-95 Mx5 1.8 BRG.
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by atledreier »

Akkurat i dette tilfelelt virker det som om sjåføren av kamerabilen har veldig god kontroll, men jeg vil tro det OPPLEVES som veldig skummelt av de rundt ham. Og når man kjører slik skal det bare en uoppmerksom nybegynner til før det smeller.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

atledreier wrote:Akkurat i dette tilfelelt virker det som om sjåføren av kamerabilen har veldig god kontroll, men jeg vil tro det OPPLEVES som veldig skummelt av de rundt ham. Og når man kjører slik skal det bare en uoppmerksom nybegynner til før det smeller.
Som noen andre her inne nevnte, den liberale bruken av gressplen tyder vel på at marginene er litt i minste laget? Det trengs egentlig ikke noen nybegynner heller, bare en førerfeil. En fører som mister bittelittegrann kontroll her og du vil ha en ganske stor smell.

Kontroll er en ting, forvikjøring under gulblink, mens det er redningsmannskaper på banen etc. er en helt annen. Det er bare å drite i reglene. Jeg anser dette som ren grisekjøring og ingen ting annet.

Jeg har holdt på med banekjøring siden lenge før noen en gang hadde hørt om trackday.no, og det blir litt merkelig å bli henvist til nybegynnerheat fordi jeg spør om arrangøren synes dette er grei kjøring.

Men jeg er ferdig med trackday.no og deres arrangementer for overskuelig framtid.

NSK er ekstremt ryddige og optatt av sikkerhet. Det er muli dette blir kjedelig for enkelte. Man kunne så klart delt det i heat eller myket opp reglene noe, men det må da finnes en mellomting?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

slampen wrote:
Iceman wrote:Om man ser bort i fra at han er litt av banen her og der, så syns vel ikke jeg at det er så alt for galt.
Er ikke slik vimsing ut og inn av banen et tegn på at føreren ikke helt har marginene på sin side?
Han burde ikke kutte banen så mye at han kjører over gress og stein, da dette kan treffe bilene som ligger bak.
Han kjører jo også forbi på ytteren i sving, så han stoler på de han kjører med, noe som sikkert ikke er så lurt.

NSK sine banedager ligger mil på mil foran alle de andre treffene, når det gjelder sikkerhet og god banekultur.
Kjør der, dere føler dere trygge.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply