Um, er det jeg som er gammal og sær....

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by need4speed »

Konklusjonen må vel være slik som ble nevnt lengre opp,

Gjensidig respekt så lærer alle sammen noe sammen :)

Trackday, NSK treff, israce eller sommertreff bør arrangeres tryggest mulig og slik at alle deltakere har det så morsomt så mulig. For alle som møte opp på slike vil kjøre på bane og kose seg.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

NSK står for Norsk Sportsvogn Club IKKE NRK (Norsk Racing Klubb), så her kan alle prøve bilen sin under NORMALE kjøreforhold/gjensid respect ,
men har ikke noe i mot andre Clubb treff som godkjenner bruk av Curbs og forbikjøringer andre steder en på langstrekka, så la de kjøre sitt løp
og styr unna om det virker som om det ikke passer Deres kjørestil og forsett å kjør med NSK og Dems reglemang.

Ang å utvikkle seg som sjåfør så er Isbanekjøring(se Iceman sitt klipp som eksempel) en bra lærekurve og fin måte å kjenne hvordan bilen oppfører seg,understyrer/overstyrer og
hvordan hente inn en sladd man f.eks kunne fått på regn eller om bremsene svikter.
Samme gjelder kjøring på Grus eller drifting for de som har redskap som takkler det.
Ikke glem kosthold og trening som i all annen sport så er det også en faktor som spiller inn.

Man blir IKKE en bedere sjåfør av bare kjøre runde på runde rundt en asfalt bane, man blir bare bedere kjent med banen og korter ned på rundetiden,
men den dagen skrensen kommer eller man mister bremsen, hva da ?
Så beklager til Dere som kjører raskere i år, dere har bare blitt tøffere, ikke bedere :)
Eller så har bilen fått oppgraderinger som bidrar til bedere rundetider ?

Når man begynner å kjede seg på banekjøring i Norge, så er det mange baner i Eu som sørger for Ny spenning og Nurburgring får deg fort ned på Jorda om man tror
man er ferdig utlært/mester.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Iceman wrote:
Det er noen her inne som hinter om at viderekommende burde ta lisens/kjøre løp, da de ikke lengre passer til å kjøre vanlige banetreff.
Lenge leve janteloven fra 1933, helt rått. nå er du" utlært", så kom deg bort. :D :shock: :shock:


Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre, 100% enig.
Er nok mynta på De som IKKE viser respekt og synes alle kjører for sakte :?:
Som Senna sier, man blir alderi 100% utlært , men man kan vise 100% respekt
(Janteloven ? Kjært barn har mange navn )
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by PeR4 »

Basert på videoen så virker som om forbikjøringer i sving er mer morro, kuuult og aktuelt enn på strekkene.. :-)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
petterbw
Posts: 2
Joined: 08 Jan 2013 23:53

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by petterbw »

PeR4 wrote:Basert på videoen så virker som om forbikjøringer i sving er mer morro, kuuult og aktuelt enn på strekkene.. :-)
Er ikke alle biler som har nok effekt til å kjøre forbi på strekkene ;)
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by PeR4 »

petterbw wrote:
PeR4 wrote:Basert på videoen så virker som om forbikjøringer i sving er mer morro, kuuult og aktuelt enn på strekkene.. :-)
Er ikke alle biler som har nok effekt til å kjøre forbi på strekkene ;)
Ja, da er det jo bra at vi har en arrangør som tillater forbikjøring i sving med gatebiler uten bur osv :-)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

petterbw wrote:
PeR4 wrote:Basert på videoen så virker som om forbikjøringer i sving er mer morro, kuuult og aktuelt enn på strekkene.. :-)
Er ikke alle biler som har nok effekt til å kjøre forbi på strekkene ;)
Burde kansje benytte BLÅ flagg oftere på Banetreff ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Morten H wrote:
petterbw wrote:
PeR4 wrote:Basert på videoen så virker som om forbikjøringer i sving er mer morro, kuuult og aktuelt enn på strekkene.. :-)
Er ikke alle biler som har nok effekt til å kjøre forbi på strekkene ;)
Burde kansje benytte BLÅ flagg oftere på Banetreff ?


Nei, vi kan ikke be noen om å flytte seg, her er det de som tar igjen andre som er problemet.
Vi som kjører fort er bare i veien, og vi skaper farlige situasjoner for andre.
Får vel kjøpe meg en honda, audi, lotus eller noe annet med 100+hester, da passer man kanskje inn.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

[quote="Iceman"]




Er i grunn veitrafikkloven som gjelder ja, så De raske bilene må ta hensyn/vise respekt for de dem skal pasere,
men ikke alle er så flinke til å bruke speil (litt mye fokus forrover), så Blå flagg kunne blitt benytta oftere.

Mange som kjører RASKE biler på NSK treff som alderi klager/føler seg utillpass, så ser ikke problemet ?
Føler du det anderledes, så var ikke det meningen tror jeg.
Uansett, Track Day/Gatebil er kansje best for De som har fokus på å komme først ,kjøre fra,pusche grenser ,å la det stå til, uten at Vi
krittiserer det og så får NSK lov å holde på med sitt opplegg ,selv om noen synes det ikke passer dem.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Iceman wrote:
Han burde ikke kutte banen så mye at han kjører over gress og stein, da dette kan treffe bilene som ligger bak.
Han kjører jo også forbi på ytteren i sving, så han stoler på de han kjører med, noe som sikkert ikke er så lurt.

NSK sine banedager ligger mil på mil foran alle de andre treffene, når det gjelder sikkerhet og god banekultur.
Kjør der, dere føler dere trygge.
Her er vi enige ser jeg, så skjønner ikke greia med at Du må ha Honda for å kjøre med NSK ?
Var vell kjøringa til Han i start linken som vi diskuterer ?? (ikke Deg).
Tråkker vi noen på terne som ikke fortjener det så SORRY, men kjenner man seg igjen så var det nok meniga å komme med en pekepinne.

Uansett dette blir tatt opp hvert år og vi kommer ingen vei med det uansett.
At NSK setter sikkerhet forran kvantitet er bra for oss (masse kjøretid), så selv om De mister noen medlemmer i en periode, så kommer de
altid tilbake til det trygge/sosiale.

Ha en fin Sommer og nyt Solen !!!!!!!!!!!!!!!!
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Hvorfor diskutere dette i det hele tatt, da det er like mange meninger som folk her inne.
Forhold dere til reglene og deg selv, om noen kjører idiot så vil de bli flagget av.
Folk burde bry seg mindre om hva andre gjør, men tenke mere på sin egen kjøring.
Last edited by Iceman on 19 Jul 2013 18:44, edited 2 times in total.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ElViz »

Enig!
Elviz has left the building :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

ElViz wrote:Enig!
Elviz has left the building :)
Dette er ikke ment som et angrep på en enkelt person, men mere generelt.

Har kjørt noen dager på Ringen, og folkene her ser i speilet.
Når du nærmer deg bilen foran :D legger de seg bare ut, man trenger ikke en gang gå av gassen.
En og annen MC følger fortsatt ikke helt med, men de lærer.

Sære er vi alle.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Iceman wrote:
Har kjørt noen dager på Ringen, og folkene her ser i speilet.
Når du nærmer deg bilen foran :D legger de seg bare ut, man trenger ikke en gang gå av gassen.
En og annen MC følger fortsatt ikke helt med, men de lærer.
Det høres jo helt fantastisk ut, har de begynnt med førermøte og teknisk på Ringen å nå ?
Slutt på ulykker og farlige/i grenseland forbikjøringer nå da ?
Jeg har til dags dato ikke kunne kjørt en hel runde med RASK bil uten å måtte vente eller Dimme(på Engelskmenn) på bilen forran,
men med lite trafikk i mittuka og uten Engelske biler på banen, så kan du ha vært heldig på et parr runder.

Uansett vi kan ikke sammenligne Ringen med Turistfart opp mot NSK på Rudskogen,
igjen da NSK tenker sikkerhet fremfor kvantitet og profitt :!:

Til og med GATEBIL har gått forbi Track Day hva som gjelder sikkerhet nå.
Var 3- 5 stk på søndag som ikke fikk kjøre i WM Drifte Finalen,da de ble sort flagga på lørdag for å ikke respektere Gul Blink.
Å da snakker vi store Stjener fra USA, så godt å se at det går i den rettningen.

Men som det blir nevnt i en tidligere tråd,
kjør å tenk på dine oppgaver og bruk speil/Blinklys, så er jeg sikker på at NSK kan holde på i mange år fremmover om
Styre og Marchaler er like flinke/villige til å stå på for at alle Dere andre skal kunne kose dere på banekjøring sommer og vinter og + alle utemøter og ting NSK
egentlig greier å organisere ,så er dette Clubben i mitt hjerte 8)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Morten H wrote:
Iceman wrote:
Har kjørt noen dager på Ringen, og folkene her ser i speilet.
Når du nærmer deg bilen foran :D legger de seg bare ut, man trenger ikke en gang gå av gassen.
En og annen MC følger fortsatt ikke helt med, men de lærer.
Det høres jo helt fantastisk ut, har de begynnt med førermøte og teknisk på Ringen å nå ?
Slutt på ulykker og farlige/i grenseland forbikjøringer nå da ?
Jeg har til dags dato ikke kunne kjørt en hel runde med RASK bil uten å måtte vente eller Dimme(på Engelskmenn) på bilen forran,
men med lite trafikk i mittuka og uten Engelske biler på banen, så kan du ha vært heldig på et parr runder.

Uansett vi kan ikke sammenligne Ringen med Turistfart opp mot NSK på Rudskogen,
igjen da NSK tenker sikkerhet fremfor kvantitet og profitt :!:
Hva skal man med førermøte når vi følger trafikkreglene ? den eneste grunnen burde være for å forklare flaggene.

Tyskerene følger faktisk trafikkreglene nøyere på Ringen, enn det vi gjør i Norge på våre baner.

Grunnen til at det ser værre ut på Ringen er fordi avkjøring sonene ofte har glatt gress, eller så er avkjøring sonene ikke eksisterende.
Det er banene våre som har en mye større sikkerhetssone, om du skulle være så uheldig å snurre så går det som oftest bra.

De stenger banen for å rydde opp etter en crash, mens vi kjører gul flagg.

Jeg opplever ikke Ringen som noe værre å kjøre på, enn Rudskogen, Våler eller ACR her hjemme.
Kan du spillereglene for banen du kjører på, så spiller det ingen rolle hvor du kjører.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply