Um, er det jeg som er gammal og sær....

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

steffen
Posts: 14
Joined: 29 May 2005 22:33

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by steffen »

rayb wrote:
steffen wrote: Jepp da går du sette deg inn i en bil med 260 hk og Kina Coilovere og kjøre javne 1,40-1,39 runder på utslitte r888
Pardon my ignorance, men... hæ?

Siden du kommenterer sporvalg og at det er dårlig kjørt!
Mr2 mk1 "trackday"
Volvo 360 isbil
Vw touran "one car do all" 1.10 på Våler banen med henger feste og varebil;)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

steffen wrote:La de som kjører trackday kose deg og de som kjører nsk gjøre de uten og være forum helter og dele video for så kommentere alt som er galt! Selv de som skulle bannlyse trackday og selv etter det kommer frivillig!??! Er kun nsk medlemmer som kommenterer slik dere gjør!
Jeg har litt trøbbel med å lese hva du egentlig mener her, men jeg vil gjenre ha et par ting på plass:

Jeg har ingen øsnker om å "bannlyse trackday"
Jeg kom til arrangementet etter at jeg snakket med arrangøren som viste seg å være enig i at sånn kjøring var over kanten.

Jeg kan bare stå for mine egne meninger, ikke andres.

Men det er en ting jeg lurer på: Hvorfor dele video av dette slaget for så å bli sur når kjøringen kommenteres?
Samme greie for en tid tilbake, se denne tråden
Er det sånn at dere vil ha flere "oooohhhh... så rå du er!!" kommentarer?

Hvis det gir deg/dere noen tilfredstillelse å kalle meg forumhelt så er det OK for meg, men jeg har ingen interesse av eller planer om å bli torpedert på banen av noen som ikke deler min mening om hva sporet er....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

steffen wrote:Siden du kommenterer sporvalg og at det er dårlig kjørt!
Jeg har ikke sagt at det er dårlig kjørt. Jeg sier at det er litt vel agressivt kjørt. Det er ganske stor forskjell på de to.

Jeg tror at det er sekunder å hente på et bedre sporvalg, men jeg vet ikke hva idealsporet er så jeg kan jo ta feil. Jeg tar feil hver eneste dag så det er absolutt mulig.

Når det er sagt:

Jeg tror kanskje NSKs baneregler kunne vært myket opp noe, men det må da finnes en mellomting...?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
lars_mrs
Posts: 12
Joined: 19 Jan 2013 14:05

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by lars_mrs »

i dette tilfellet er det du som har delt min video fra youtube for å kritisere meg og trackday . vis du leser i gjennom denne tråden en gang til,så er det ikke akuratt særlig mye hyggelige kommentarer fra en rekke nsk medlemmer til en annen medlem. og dette er ikke på en nsk kjøring.

sist jeg delte video på nsk sitt forum var det for å dele med andre og da var alt også feil. selv om det tiden rundt banen var blandt de laveste.. ble rimelig opgitt av kommentarene den gang når jeg så kjøringen av samtlige var som å se på kjølerunder. jeg synes det er morro å se bilder og film fra trackdays, og derfor ville jeg dele også. men det var første og siste gang på nsk sine sider.

denne gange her har rayb dratt meg inn i hva nå en problem han hadde ovenfor den banedagen han ikke var på, eller noen gang skulle på i følge han selv.

selv om han sto der 5 dager etterpå...
lars_mrs
Posts: 12
Joined: 19 Jan 2013 14:05

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by lars_mrs »

rayb wrote:
Jeg tror kanskje NSKs baneregler kunne vært myket opp noe, men det må da finnes en mellomting...?
banekjøringen i går søndag var en fin mellom ting. perfekt vær passe med biler.
det er du vel enig i.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

lars_mrs wrote:i dette tilfellet er det du som har delt min video fra youtube for å kritisere meg og trackday . vis du leser i gjennom denne tråden en gang til,så er det ikke akuratt særlig mye hyggelige kommentarer fra en rekke nsk medlemmer til en annen medlem. og dette er ikke på en nsk kjøring.
Jeg så videoen du opprinnelig postet på Facebook og syntes som tidligere nevnt at kjøringen er i overkant aggressiv.

Diskusjonen på FB ble slettet, formodentlig av deg selv.

Så kom jeg til å tenke på at, som tittelel på denne tråden kanskje burde gi et hint om, det kanskje var jeg som er gammal, sær og dessuten litt skvetten. Så da spurte jeg de jeg kjenner med mest erfaring i banekjøring, og de befinner seg tilfeldigvis her inne. Det er alt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

lars_mrs wrote:
rayb wrote:
Jeg tror kanskje NSKs baneregler kunne vært myket opp noe, men det må da finnes en mellomting...?
banekjøringen i går søndag var en fin mellom ting. perfekt vær passe med biler.
det er du vel enig i.
Jepp, der er vi 100% enige.
TD bør muligens tenke på heat ettersom forskjellen i fart er såpass stor som den er.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
ealoken
Posts: 28
Joined: 08 Jul 2013 14:37

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ealoken »

Et av problemene er faktisk rundetid forskjellene her, noen kjører 1.5x og storkoser seg, andre ligger 1.4x og nedover.

Som et ressultat av dette, blir det ofte situasjoner som noen føler er usikre og blir skremt, dette kan være av raskere biler, raskere sjåfører, andre spor osv.
Trackday kunne kanskje hatt to klasser, basert på tid og "klasser" da det ikke er alle som er der for og pusje tider i samme tempo.


En annen ting er hvordan folk snakker om det i etterkant, med video eller ikke.


Folk snakker om svartflagg, tilsnakk osv, er ikke dette et treff der man er ute og jakter rundetider? hva er kravene for forbikjøring? hva er krav om speilbruk, høfflighet osv, det ene skader ofte det andre.

Hva hadde skjedd om for eks en person som kjører 1.35 med sin gateregistrerte porsche? han hadde fint passert halve feltet på et par tre runder. Ved store hastighetsforskjeller så kommer store forskjeller på alle steder av banen.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

ealoken wrote:Folk snakker om svartflagg, tilsnakk osv, er ikke dette et treff der man er ute og jakter rundetider?
Nei, trackday-kjøring generelt skal det ikke tas rundetider. Det å jage rundetider er faktisk ikke tillatt. Det betyr ikke at det ikke blir gjort, (jeg tror ikke det er en eneste arrangør som slår ned på raceloggere) men det blir kanskje litt feil å bruke det som argument?

Dersom man tar tiden faller det inn under katgorien tidstrening og da må man ha fører- og vognlisens samt at man ikke får kjøre sammen med registrerte biler (uten lisens).

Regler for forbikjøring varierer fra arrangør til arrangør. Noen har laget veldig strenge regler for forbikjøring, andre har det ikke.
Tror ikke TD har noe særlig annet enn "vær forsiktige" eller noe i den duren uten at jeg kan huske å ha lest noe om det i reglementet.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
steffen
Posts: 14
Joined: 29 May 2005 22:33

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by steffen »

ealoken wrote:Et av problemene er faktisk rundetid forskjellene her, noen kjører 1.5x og storkoser seg, andre ligger 1.4x og nedover.

Som et ressultat av dette, blir det ofte situasjoner som noen føler er usikre og blir skremt, dette kan være av raskere biler, raskere sjåfører, andre spor osv.
Trackday kunne kanskje hatt to klasser, basert på tid og "klasser" da det ikke er alle som er der for og pusje tider i samme tempo.


En annen ting er hvordan folk snakker om det i etterkant, med video eller ikke.


Folk snakker om svartflagg, tilsnakk osv, er ikke dette et treff der man er ute og jakter rundetider? hva er kravene for forbikjøring? hva er krav om speilbruk, høfflighet osv, det ene skader ofte det andre.

Hva hadde skjedd om for eks en person som kjører 1.35 med sin gateregistrerte porsche? han hadde fint passert halve feltet på et par tre runder. Ved store hastighetsforskjeller så kommer store forskjeller på alle steder av banen.

Dette er faktisk vanlig på trackday men de har 400-500hk ++ og kan fint kjøre forbi på slettene og ned mot angsten/slakteren uten drama;)
Mr2 mk1 "trackday"
Volvo 360 isbil
Vw touran "one car do all" 1.10 på Våler banen med henger feste og varebil;)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Når man ser på reglene og sikkerheten ovenfor førene på treffene til NSK, så kan det jo ikke bli stort bedre.
Jeg syns reglene skal være som dem er, men man burde dele feltet inn i forsjellige heat.
Som jeg har skrevet før. "Nsk har det tryggeste treffet, og det de har fått til er utrolig bra" TAKK
Det er store fartsforskjeller mellom bilene og førene hos NSK :roll: , noe jeg føler ikke er så trygt.

Dette med kjølerunde er noe alle burde gjøre, men ikke ligg på inneren rundt Angsten i 40 Km/t
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet bråbremse for andre :evil: som kjører i utrolig lav hastighet rundt i idealsporet.

Reglene er satt, nå er det opp til oss å tenke under den varme hjelmen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
steffen
Posts: 14
Joined: 29 May 2005 22:33

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by steffen »

Iceman wrote:Når man ser på reglene og sikkerheten ovenfor førene på treffene til NSK, så kan det jo ikke bli stort bedre.
Jeg syns reglene skal være som dem er, men man burde dele feltet inn i forsjellige heat.
Som jeg har skrevet før. "Nsk har det tryggeste treffet, og det de har fått til er utrolig bra" TAKK
Det er store fartsforskjeller mellom bilene og førene hos NSK :roll: , noe jeg føler ikke er så trygt.

Dette med kjølerunde er noe alle burde gjøre, men ikke ligg på inneren rundt Angsten i 40 Km/t
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet bråbremse for andre :evil: som kjører i utrolig lav hastighet rundt i idealsporet.

Reglene er satt, nå er det opp til oss å tenke under den varme hjelmen.


;)
Mr2 mk1 "trackday"
Volvo 360 isbil
Vw touran "one car do all" 1.10 på Våler banen med henger feste og varebil;)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hmhaga »

Har drevet med banekjøring i noen år, og ser en utvikling der enkelte sjåfører ser på "banekjøring" som et regulært billøp - førstemann rundt banen! De kjører gjerne flere sekunder hurtigere enn snittet, og burde i stedet stilt i racing. Problemet er vel at der kjører de ikke lenger fortere enn alle andre. Dessuten ingen forsikringsselskap å klage sin nød til når det går galt...

trackday.no sine treff ser ut til å være en fin oppsamlingsplass for disse sjåførene. Der kjører stort sett alle som om det var et billøp, og så lenge det ikke skjer noen alvorlige ulykker så er jo det greit. Jeg er derimot glad for at vi har NSK sine treff, hvor vi slipper å leke racingsjåfører og sjekke blindsoner før vi kjører inn i svingene :)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

hmhaga wrote:Har drevet med banekjøring i noen år, og ser en utvikling der enkelte sjåfører ser på "banekjøring" som et regulært billøp - førstemann rundt banen! De kjører gjerne flere sekunder hurtigere enn snittet, og burde i stedet stilt i racing. Problemet er vel at der kjører de ikke lenger fortere enn alle andre. Dessuten ingen forsikringsselskap å klage sin nød til når det går galt...

trackday.no sine treff ser ut til å være en fin oppsamlingsplass for disse sjåførene. Der kjører stort sett alle som om det var et billøp, og så lenge det ikke skjer noen alvorlige ulykker så er jo det greit. Jeg er derimot glad for at vi har NSK sine treff, hvor vi slipper å leke racingsjåfører og sjekke blindsoner før vi kjører inn i svingene :)
Haga: Du fikk jo med deg Kjetil bolneset rundt på Våler, for å kunne kjøre fortere og fortere.
Noen av førene har rå biler, og noen plukker opp dette med banekjøring kjappere enn andre.
Kan jo ikke straffe noen for å ha fulgt programmet, er vi ikke der for å bli bedre førere under trygge forhold. ? ferdighetskjøring = lære å kjøre bedre og tryggere.
Nei du kjører fortere enn snittet som Haga har satt, så da må du starte å kjøre Racing. blir for dumt.

På Ringen når folk ser deg komme bakfra, så slipper dem gassen og legger seg til siden og slipper deg forbi. (ser da bort i fra Engelskmenn)
Denne kulturen har vi ikke i Norge, noe som gjør at det ikke blir så lett å komme seg forbi, noe som igjen kan skape farlige situasjoner.

Hadde jeg ligget mere på "grensen" her hjemme under trygge forhold , så kansje jeg kunne reddet bilen min på Ringen når bremseskiven knakk i to.

Selv om alt dette er sagt, så ser jeg ikke noe problem med banedagene til NSK.
Flertallet har det bra , noen vil alltid klage.

Trackday kjøringen er noe hardere, noe som ikke passer for alle.
Jeg har ikke noe problem med dem.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
ealoken
Posts: 28
Joined: 08 Jul 2013 14:37

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ealoken »

hmhaga wrote:Har drevet med banekjøring i noen år, og ser en utvikling der enkelte sjåfører ser på "banekjøring" som et regulært billøp - førstemann rundt banen! De kjører gjerne flere sekunder hurtigere enn snittet, og burde i stedet stilt i racing. Problemet er vel at der kjører de ikke lenger fortere enn alle andre. Dessuten ingen forsikringsselskap å klage sin nød til når det går galt...

trackday.no sine treff ser ut til å være en fin oppsamlingsplass for disse sjåførene. Der kjører stort sett alle som om det var et billøp, og så lenge det ikke skjer noen alvorlige ulykker så er jo det greit. Jeg er derimot glad for at vi har NSK sine treff, hvor vi slipper å leke racingsjåfører og sjekke blindsoner før vi kjører inn i svingene :)
Om poenget ikke er og bedre sine tider på et banekjørings treff, hva er da poenget?

Og kjøre i kø slik som på E6 ?

Som icemann sier, bruk speilene, slik som man blir fortalt på førermøtet, man kan fint uten og tape tid slippe forbi de raskere bilene.


De gangen jeg har kjørt på treff har jeg alltid sett mye i speil, laget en liten luke når det har vært nødvendig pga raskere biler som kommer forbi, kanskje man skal gå mer inn på egen kjøring en og kritisere andre fordi at de mestrer og tørr ?

Jeg har i hvertfall høstet mye bra innhentinger og reddninger på normalt føre på vei, grunnet banekjørings erfaringen.
Post Reply