Um, er det jeg som er gammal og sær....

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hmhaga »

Problemet er ikke å kjøre fort, problemet er å kjøre så man utsetter andre for fare - som jeg mener skjer når man bedriver forbikjøring i innbremsinger/sving/svingkombinasjoner. Det er ikke lenger "ferdighetskjøring" når man kjører på det viset. Selv slipper jeg opp på første langside, forsøk på "smidig" kjøring i sving ender alt for ofte opp med misforståelser.

Dersom man skal slippe å irritere seg over at andre kjører saktere enn man selv, så er racing etter godt alternativ. Jeg irriterer meg ikke over at andre kjører saktere, så lenge de har vett nok til å innse akkurat det - og slipper forbi på langsidene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hagenisse »

ealoken wrote:Jeg har i hvertfall høstet mye bra innhentinger og reddninger på normalt føre på vei, grunnet banekjørings erfaringen.
Hvordan er det du kjører på vei? :shock:

En ganske snodig ting rundt dette med ferdighetstrening.. så fort det regner så kjører ikke halvparten.. hmmmm. :wink:
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by rayb »

ealoken wrote:Om poenget ikke er og bedre sine tider på et banekjørings treff, hva er da poenget?
Godt spørsmål. (Tidtaking er ikke tillatt som tidligere nevnt)
Jeg for min del ser det som et morsomt avbrekk fra en ellers ganske krevende hverdag, men jeg har jo fått lære meg at mitt syn på banekjøring ikke nødvendigvis er helt typisk.
ealoken wrote:Og kjøre i kø slik som på E6 ?
Kø får man når man har for mange biler på ett gitt stykke vei eller bane. Dermed skyldes køen at en arrangør slipper ut for mange biler av gangen.
Inndeling i heat kan være en ide. Jeg har kjørt en del på svenske track days og de har stort sett delt dette inn i minst 2 grupper ette hvor fort de forventes å kjøre. Det har fungert helt fint. Hver gang.
ealoken wrote:Som icemann sier, bruk speilene, slik som man blir fortalt på førermøtet, man kan fint uten og tape tid slippe forbi de raskere bilene.
De gangen jeg har kjørt på treff har jeg alltid sett mye i speil, laget en liten luke når det har vært nødvendig pga raskere biler som kommer forbi, kanskje man skal gå mer inn på egen kjøring en og kritisere andre fordi at de mestrer og tørr ?
Ja, men det hadde vært fint om de som kommer bak meg hadde vært brydd med å vente de 5 sekundene eller så til det faktisk er plass til å slippe dem forbi på en trygg måte?
ealoken wrote:Jeg har i hvertfall høstet mye bra innhentinger og reddninger på normalt føre på vei, grunnet banekjørings erfaringen.
Vet du hva... jeg tror ikke jeg har vært i en eneste situasjon i trafikken hvor jeg kan peke på at det har gått bra fordi jeg driver med banekjøring. På en annen side så er jeg enda kjedeligere på vei enn på bane.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
ealoken
Posts: 28
Joined: 08 Jul 2013 14:37

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by ealoken »

hagenisse wrote:
ealoken wrote:Jeg har i hvertfall høstet mye bra innhentinger og reddninger på normalt føre på vei, grunnet banekjørings erfaringen.
Hvordan er det du kjører på vei? :shock:

En ganske snodig ting rundt dette med ferdighetstrening.. så fort det regner så kjører ikke halvparten.. hmmmm. :wink:
nei, elg, rådyr, unnamanøvre, vannplaning, is, snø osv..

ja, mange som ikke ser gevinsten av og kjøre i regn.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hagenisse »

Elg og rådyr går som normalt føre? Bor i Hedmark du? :lol:
steffen
Posts: 14
Joined: 29 May 2005 22:33

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by steffen »

hagenisse wrote:Elg og rådyr går som normalt føre? Bor i Hedmark du? :lol:
Ta deg en tur ut mot flateby! Reine ss1 med ekte elg hinder! pluss telehiv, is og drita folk
Mr2 mk1 "trackday"
Volvo 360 isbil
Vw touran "one car do all" 1.10 på Våler banen med henger feste og varebil;)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Folk har forskjellige grunner til å kjøre på bane, jeg er der for å utvikle meg som fører.
Kjører du i det samme trygge sporet, i den samme hastigheten runde for runde, så vil læringskurven slutte å gå oppover.
Hva er da poenget med å bruke x antall 10.000kr på banekjøring i året? bare for moro holder ikke for meg, jeg vil lære.

Den beste kjøretreningen jeg kan komme på er. http://www.youtube.com/watch?v=l1FSKfmJsCk
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Knuts »

Her ble det liv gitt. Enig at et par forbikjøringet er noe i overkant men sjåføren er helt klart meget dyktig men langt ifra perfekt. Høyt tempo men en god del småfeil. Han i Porsche burde vel strengt talt hatt blåflagg. Han hindrer jo kamerabilen betraktelig og man ser at han blir stresset og bommer på sporet stadig vekk. Helt klart en dyktig sjåfør han og men blir stresset til å gjøre feil av han bak. Hadde han sluppet han forbi hadde han sikkert kjørt bedre og blitt mindre stresset. Den største faren på trackdays generelt er forskjellen på nivået på biler og sjåfører. Vanskelig å unngå dette og da blir det slik at man må tilpasse seg de treigeste og minst erfarne ellers blir det veldig farlig for alle. Når det er sagt skal selvfølgelig de treige slippe frem de raske og å følge med i speilet men ingen har det mer travelt enn at de kan vente til en langside med å kjøre forbi, alt annet er tull. Tror også ikke alle helt har den kontrollen de tror de tror de har. Har vært på vintertreff med noen av disse på videon før og å slippe forbi raskere sjåfører eller ikke å bulke kjenner jeg ikke helt igjen fra da :). At de slipper forbi bakenforliggende på Ringen er jeg ikke enig i. Prøv å komme forbi M3er Lotuser og Porscher med Swift på ringen så skal du se. De kjører heller av veien enn å slippe forbi. Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre og at vi har det gøy og kanskje lærer litt underveis. Mvh Knut S
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by webmaster »

Knuts wrote:Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre og at vi har det gøy og kanskje lærer litt underveis.
Her har du det essensielle, Knut! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

webmaster wrote:
Knuts wrote:Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre og at vi har det gøy og kanskje lærer litt underveis.
Her har du det essensielle, Knut! ;-)
x2
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
steffen
Posts: 14
Joined: 29 May 2005 22:33

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by steffen »

Morten H wrote:
webmaster wrote:
Knuts wrote:Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre og at vi har det gøy og kanskje lærer litt underveis.
Her har du det essensielle, Knut! ;-)
x2

X3
Mr2 mk1 "trackday"
Volvo 360 isbil
Vw touran "one car do all" 1.10 på Våler banen med henger feste og varebil;)
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Morten H »

Nsk har egne hit for Viderekommende eller for de som skal utvikkle seg som enda bedere førere,
da er det krav til Lisensiert bil, Racing lisens (lett å få) og alt sikkerhets utstyr som kreves.
Først da kan man si man kjører under TRYGGE forhold, da de andre på banen stiller med samme sikkerhets utstyr .
Det er Desverre ikke mange som kjører på NSK med Lisensierte, men derimot god plass på banen og perfekt for De som ønsker å komme fort rundt.

BMW,Alfa og Porsche med 1/2 bur og litt annet sikkerhetsutstyr er det som skal til for å få lisens på Bilen din og det beste av alt, Du før lov å kjøre på Slicks 8)

Track Day har også godkjent Lisensierte biler og egne Løp, så nok av kjøring om man vill kjøre FORT og bli en bedere sjåfør under trygge omgivelser :wink:
Subaru Clubben og flere arangerer flere Autoslalom/NCL kjøringer på Gardermoen i året og der lærer Du virkelig slippgrensa og bremsepunk på bilen og da det
kun er 1 bil uttpå av gangen, så er vell det å defineres som TRYGGE omgivelser.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

Det hele startet med en Video fra Trackday, hvor en syns kjøringen til en annen var vill og gal.
På treffene til Trackday så kjører man på Curbsen, noe som gjør at kjøringen kan se litt vill ut.
NSK bruker ikke Curbsen, så vi er ikke vant til at biler nærmer seg ytterkanten av asfalten.

De fleste andre treff i Norge er som Trackday, de kjører litt hardere og villere.

Hvordan har noen klart å snu det som skjedde i denne videoen :roll: over på de viderekommende som kjører fort på en bane.

Det er noen her inne som hinter om at viderekommende burde ta lisens/kjøre løp, da de ikke lengre passer til å kjøre vanlige banetreff.
Lenge leve janteloven fra 1933, helt rått. nå er du" utlært", så kom deg bort. :D :shock: :shock:


Viktige ved bankjøringen er at alle respekterer hverandre, 100% enig.
Last edited by Iceman on 10 Jul 2013 14:46, edited 1 time in total.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by hmhaga »

Iceman wrote:Det er noen her inne som hinter om at viderekommende burde ta lisens/kjøre løp, da de ikke lengre passer til å kjøre vanlige banetreff.
Hvis det er meg du hinter om, så hinter jeg om at man må tolerere at andre kjører saktere - ellers får man flytte seg over til racingavdelingen :wink:
Dessverre opplever jeg at man starter med stygge forbikjøringer, i stedet for å vente noen sekunder til neste langside. Hvis da i tillegg de som blir tatt igjen, er flinke til å slippe forbi på langsidene, så har vi det som tidligere i tråden blir kalt "gjensidig respekt".

Iceman - du har både kjøreteknikk og materiell til å stille i racing, så slipper du å irritere deg over å måtte bremse for saktegående kjøretøy.
Forresten er det også noe i det du sier, når man er "ferdig utlært", så er det jo ikke nødvendig å stille på grunnkursene lengre. Selv blir jeg aldri utlært og tabber meg stadig ut på bane...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Um, er det jeg som er gammal og sær....

Post by Iceman »

hmhaga wrote:
Iceman wrote:Det er noen her inne som hinter om at viderekommende burde ta lisens/kjøre løp, da de ikke lengre passer til å kjøre vanlige banetreff.
Hvis det er meg du hinter om, så hinter jeg om at man må tolerere at andre kjører saktere - ellers får man flytte seg over til racingavdelingen :wink:
Dessverre opplever jeg at man starter med stygge forbikjøringer, i stedet for å vente noen sekunder til neste langside. Hvis da i tillegg de som blir tatt igjen, er flinke til å slippe forbi på langsidene, så har vi det som tidligere i tråden blir kalt "gjensidig respekt".

Iceman - du har både kjøreteknikk og materiell til å stille i racing, så slipper du å irritere deg over å måtte bremse for saktegående kjøretøy.
Forresten er det også noe i det du sier, når man er "ferdig utlært", så er det jo ikke nødvendig å stille på grunnkursene lengre. Selv blir jeg aldri utlært og kjører av banen både her og der :mrgreen:
Har solgt alt.
Ingen blir ferdig utlært, noe selv Senna sa.
Denne diskusjonen vil vare evig, bare se på alle trådene om banekjøring gjennom årene.
Fakta er. Fartsforskjellene vil alltid være her, :roll: de blir større og større :roll: Noe som skaper farlige situasjoner.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply