Laptimer på mobil

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Rune Rødset
Posts: 15
Joined: 14 Oct 2011 13:47

Laptimer på mobil

Post by Rune Rødset »

Heisann.
Kanskje noen i dette miljø har brukbart svar på følgende.
Jeg har tenkt å teste en eller flere apper for laptiming på mobil. Har lagt inn trackmaster og første test i bygda virker lovende. Regner derimot med at gps vil få problemer å henge med når vi kommer til banekjøring.
Noen som har forslag til ekstern gps og kobling av denne til mobil?
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Laptimer på mobil

Post by jonr »

Hei, du skriver ikke hva slags mobil du har, det kan være avgjørende for hva du kan bruke.
Hvis du har iPhone kan jeg anbefale Harrys Lap Timer http://www.gps-laptimer.de

Når det gjelder GPS til iPhone er den innebygde grei, men ikke optimal. Du finner litt mer om det et stykke ned på denne siden:
http://www.gps-laptimer.de/Compatibility.html

Jon
E-type 1968
MX-5 1991
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Laptimer på mobil

Post by atledreier »

Jeg antar du har Android siden du har prøvd Trackmaster.

Jeg laget en liten oversikt på GT86-forumet.

http://www.gt86.no/viewtopic.php?f=7&t= ... 68571e5662
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Laptimer på mobil

Post by hagenisse »

Racechrono på android virker ikke å være helt på nivå med nokia-versjonen ennå, men samtidig er det jo mye lettere å f.eks titte igjennom rundene med touch-skjerm. Virker ikke som GPS-en var noe stort problem når jeg testet (galaxy S3). Helt ok resultat, men opptegningen av banen blir litt kreativt innimellom.

Jeg fortsetter nok med gammel nokia og en 10hz gps ett år til. :)
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Laptimer på mobil

Post by atledreier »

Har brukt racechrono og er kjempefornøyd. Dette på Samsung Note2 med 10hz GPS

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Rune Rødset
Posts: 15
Joined: 14 Oct 2011 13:47

Re: Laptimer på mobil

Post by Rune Rødset »

Som atledreier gjettet kjører jeg android. Var så vidt innom GT86 forumet, og skal få studert det nærmere. I første omgang handler det om å finne en god ekstern gps som er nøyaktig nok når hastigheten øker. Poenget her er nøyaktighet, om det ikke blir nøyaktig nok er det ikke brukbart til racing.
Samsung Google Nexus.
User avatar
Rune Rødset
Posts: 15
Joined: 14 Oct 2011 13:47

Re: Laptimer på mobil

Post by Rune Rødset »

Kjøpte Garmin GLO
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Laptimer på mobil

Post by atledreier »

Jeg kjører qStars, 10Hz og virker å være svært nøyaktig. Har postet litt statistikk på nøyaktighet på gt86.no
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Laptimer på mobil

Post by hagenisse »

Samme gps her.

Jeg testet dog med en vanlig 1hz sak for noen år siden mot den ordentlige timingen de hadde på gocarten i Kongsberg. Det var innenfor 0.3 sek hele tiden, noe som jo er rimelig bra med tanke på at min startlinje ikke var på samme sted som timingen brukte.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Laptimer på mobil

Post by Linder »

A question that comes up a lot when using an external bluetooth GPS with Trackmaster is whether to use 5 Hz or 10 Hz GPS. With Trackmaster it's a misconception that 10 Hz is better than 5 Hz. In fact, it can be worse. If your device does not have a powerful processor that can handle the 10 Hz rate, you will have data logging issues. Data will be dropped or delayed. Only the latest devices with very powerful processors (1GHz+) can handle the higher rate. Also keep in mind that you are generating much more data with 10 Hz. So post-processing the data will take longer for analysis and export.

10 Hz is NOT more accurate than 5 Hz. Trackmaster interpolates data. This allows it to be very accurate. Some people attempt an accuracy calculation based on the refresh rate .2 secs (5Hz) and .1 secs (10Hz). Because Trackmaster interpolates data, this calculation is incorrect.

Unless you have a specific need for 10 Hz and have a powerful device, I recommend using a 5 Hz GPS over 10 Hz.

If you already have a 10 Hz GPS and are experiencing issues, you may be able to reprogram the GPS for a lower rate. The QStarz GPS allows you to do this.

Jeff
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Laptimer på mobil

Post by atledreier »

Well, there's not alot of data anyway, compared to video and such. As long as you offload the video to an external camera I don't se any reason why most phones would be able to process 10Hz GPS data. They can record HD video at 30Hz, after all. And Having said that, I use a Samsung Note2 (firmly in the "powerful" category) and don't record video on the phone. I have no issues.

One thing worth noting though. The "official" version of my local track is in racechrono, but the start-finish trigger is in an awkward position and thus very difficult to syncronice with video....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Re: Laptimer på mobil

Post by Hauk »

Atle, hvis du skal nå Linder på hans morsmål vil jeg heller foreslå "kav ranværing". ;)

Akkurat nå har du en dialog med hans sitering fra et sted på verdensveven.
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Laptimer på mobil

Post by atledreier »

hehe. Artig å snakke med internett innimellom... :-p
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Laptimer på mobil

Post by Linder »

Neida, jeg heter faktisk Jeff Linder, er fra Rana i Texas og skriver endel på engelsk.. :)
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Laptimer på mobil

Post by need4speed »

:)


Signatur: For beste service bruk
http://www.celticmotorsport.com/
:)
Post Reply