Vålerbanen 5 mai
Re: Vålerbanen 5 mai
Regnværet ser ut til å komme i morgen. På søndagen er det meldt nokså pent vær.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Vålerbanen 5 mai
Solbrent!
Perfekt vær, masse kjøretid og 2+3 er jo bare så mye morsommere enn rettskogen. Veldig fornøyd.
Perfekt vær, masse kjøretid og 2+3 er jo bare så mye morsommere enn rettskogen. Veldig fornøyd.
Re: Vålerbanen 5 mai
Bekrefter dette utenom solbrent: hvis jeg ikke kjørte så oppholdt jeg meg i skyggen av bygninger eller under bilen
Bilen ville ikke de siste to timene, årsaken var at luftenippelen på toppen av gearkassen løsnet. Da kom det mye olje ut av gearkassen, og endel av denne havnet på eksosanlegget med endel oljerøyk mm. Fikk lirket den på plass, og kjørte meget rolig tilbake til byen med etterfylling av gearolje underveis.
Bilen ville ikke de siste to timene, årsaken var at luftenippelen på toppen av gearkassen løsnet. Da kom det mye olje ut av gearkassen, og endel av denne havnet på eksosanlegget med endel oljerøyk mm. Fikk lirket den på plass, og kjørte meget rolig tilbake til byen med etterfylling av gearolje underveis.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Vålerbanen 5 mai
Takk for hyggelig treff og mange blide mennesker i flott vårvær
Var dessverre en søndagsfører i går og ble nok en liten rundingsbøye for de fleste. Bilen gikk merkbar dårligere enn sist treff hvor jeg klokket 1:18 som beste rundetid (jfr. http://www.youtube.com/watch?v=L-MFHdYCC34), mens i går så kjørte jeg jevne 1:23. Jeg var nok litt forsiktigere enn sist, men jeg tror jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å gå fra en 5W-40 olje til en 10W-50 olje, for bilen både akselererte dårligere og hadde lavere topphastiget. Tror nok jeg skal tilbake til 5W-40 neste gang.
Vel, nok bortforklaringer
Var dessverre en søndagsfører i går og ble nok en liten rundingsbøye for de fleste. Bilen gikk merkbar dårligere enn sist treff hvor jeg klokket 1:18 som beste rundetid (jfr. http://www.youtube.com/watch?v=L-MFHdYCC34), mens i går så kjørte jeg jevne 1:23. Jeg var nok litt forsiktigere enn sist, men jeg tror jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å gå fra en 5W-40 olje til en 10W-50 olje, for bilen både akselererte dårligere og hadde lavere topphastiget. Tror nok jeg skal tilbake til 5W-40 neste gang.
Vel, nok bortforklaringer
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Vålerbanen 5 mai
Hmm, jeg kjører med 10w-60... ikke rart det går tregt!
Mer seriøst.. Bilen sliter litt med å få nok bensin på høyt turtall (venter på ny bensinpumpe), så jeg girer litt tidlig, men det utgjør nok ikke stort på 2+3. Beste rundetid ble 1.10.6 eller der omkring, og jeg tipper PeR4 er noen tideler kjappere.
Mer seriøst.. Bilen sliter litt med å få nok bensin på høyt turtall (venter på ny bensinpumpe), så jeg girer litt tidlig, men det utgjør nok ikke stort på 2+3. Beste rundetid ble 1.10.6 eller der omkring, og jeg tipper PeR4 er noen tideler kjappere.
Re: Vålerbanen 5 mai
Ble feil
Last edited by PeR4 on 06 May 2013 09:14, edited 1 time in total.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Vålerbanen 5 mai
PeR4 wrote:Disse banedelene er ikke ugunstige for lette biler!, din er jo tyngre nå enn før-> Nytt panser i "bagget" carbon..hagenisse wrote:Hmm, jeg kjører med 10w-60... ikke rart det går tregt!
Mer seriøst.. Bilen sliter litt med å få nok bensin på høyt turtall (venter på ny bensinpumpe), så jeg girer litt tidlig, men det utgjør nok ikke stort på 2+3. Beste rundetid ble 1.10.6 eller der omkring, og jeg tipper PeR4 er noen tideler kjappere.
Merker at følelsen for hva som skjer med bilen under brems og i sving(og dermed muligheten for å korrigere tidlig) er mer tilstede i år enn på sikkert 3 år. Årsaken er enkel: mer banekjøring enn på 3 år Tiltross for dette så bremser jeg for tidlig i 3 eller 4 svinger..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Vålerbanen 5 mai
Det forsvinner noen få hester når du øker til 10-50 fra 5-40. Hva anbefaler Lotus/Toyota til denne motoren? Du har jo noen moderne oljer som ifølge produsenten gir god beskyttelse med 0W-30. Fordelen er ihvertfall litt mer effekt(så lenge det varer..). Disse oljene er vel tiltenkt moderne motorer med små klaringer.NoBrain wrote:Var dessverre en søndagsfører i går og ble nok en liten rundingsbøye for de fleste. Bilen gikk merkbar dårligere enn sist treff hvor jeg klokket 1:18 som beste rundetid (jfr. http://www.youtube.com/watch?v=L-MFHdYCC34), mens i går så kjørte jeg jevne 1:23. Jeg var nok litt forsiktigere enn sist, men jeg tror jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å gå fra en 5W-40 olje til en 10W-50 olje, for bilen både akselererte dårligere og hadde lavere topphastiget. Tror nok jeg skal tilbake til 5W-40 neste gang.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Vålerbanen 5 mai
Min Exige skal i alle fall kjøres på 5W/40 iflg Lotus. Følgelig kjører jeg på dette ettersom jeg ikke kan antas å vite mer enn dem om akkurat dettePeR4 wrote:Det forsvinner noen få hester når du øker til 10-50 fra 5-40. Hva anbefaler Lotus/Toyota til denne motoren? Du har jo noen moderne oljer som ifølge produsenten gir god beskyttelse med 0W-30. Fordelen er ihvertfall litt mer effekt(så lenge det varer..). Disse oljene er vel tiltenkt moderne motorer med små klaringer.
Mine 2 cent.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Vålerbanen 5 mai
bane 2+3 var kjempe festlig.. ikke kjørt den før, forøvrig flere å siden jeg har kjørt på vålerbanen.. kun vært rudskogen og nurburgring på meg siste år..
beste tid med toyota mr-s`n ble 1.11.69
youtube klipp av den : http://youtu.be/mnbTyzvVkkM
beste tid med toyota mr-s`n ble 1.11.69
youtube klipp av den : http://youtu.be/mnbTyzvVkkM
Re: Vålerbanen 5 mai
Går veldig bra den MR2-en. Imponerende tid med tanke på at du egentlig ikke traff på noen av svingene.
Re: Vålerbanen 5 mai
Jepp. Lotus anbefaler også 5W-40 på min motor. Grunnen til at jeg ville prøve 10W-50 var at den ble varmt anbefalt på SELOC til banekjøring, men da var nok i konteksten Exige og ikke en traust 136-hesters Auris-motor Så 10W-50 oljen blir nok helårsolje på STIen framover, så får jeg heller bruke den nykjøpte 5-liters 5W-40 kannen på Elisen ved neste oljeskift.rayb wrote:Min Exige skal i alle fall kjøres på 5W/40 iflg Lotus. Følgelig kjører jeg på dette ettersom jeg ikke kan antas å vite mer enn dem om akkurat dette
Mine 2 cent.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Vålerbanen 5 mai
hagenisse wrote:Går veldig bra den MR2-en. Imponerende tid med tanke på at du egentlig ikke traff på noen av svingene.
bror lånte den et par turer og kjørte 1,10,2 .. haha.. ler meg nesten i skakk ellers av den komentaren.. komiker matrialet du
Last edited by lars_mrs on 06 May 2013 11:35, edited 1 time in total.
Re: Vålerbanen 5 mai
Hæ?lars_mrs wrote:bror lånte den et par turer og kjørte 1,10,2 .. haha.. ler meg nesten i skakk ellers av den komentaren.. komiker matrialet du
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Vålerbanen 5 mai
Se videoen, det bommes på inngangene i ca ca halvparten av svingene. Hvis dette var en av de bedre rundene så er det uten tvil 1.10 eller bedre potensiale i MR2 en.rayb wrote:Hæ?lars_mrs wrote:bror lånte den et par turer og kjørte 1,10,2 .. haha.. ler meg nesten i skakk ellers av den komentaren.. komiker matrialet du
Jeg setter ingen smiletegn
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i