Vålerbanen 5 mai

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Vålerbanen 5 mai

Post by Tiger »

Ser på forsiden at det er kun halve banen + nye sløyfa som er i drift 5 mai, er den andre banehalvdelen okkupert til øvelseskjøring etc ? Litt synd i såfall, liker veldig godt Vålerbanens raske S kombinasjoner ;-)
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by hagenisse »

2+3 er jo übergrom! Dessuten står støymåleren på bane 1... :roll:
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Tiger »

ûbergromt hadde vært 1-2 og 3 ;-), og har ikke noe gromme greier som støyer eller går noe spes. fort for tiden, men syns banen er litt kort i lengde..
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by hagenisse »

Bare å kjøre flere runder! :mrgreen:
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Knuts »

1 + 2 + 3 er absolut å anbefale. Er vel ikke verre en at de med uorginalt innsug monterer det igjen så vi andre får brukt hele banen. Blir veldig kort ellers. Annet alternativ er vel at man tar det pent forbi støymåleren. Er vel bare en gang vi har hatt et problem på Våler. Vi får håpe det var unntaket og ikke regelen. Mvh Knut S
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by rayb »

Knuts wrote:1 + 2 + 3 er absolut å anbefale. Er vel ikke verre en at de med uorginalt innsug monterer det igjen så vi andre får brukt hele banen. Blir veldig kort ellers. Annet alternativ er vel at man tar det pent forbi støymåleren. Er vel bare en gang vi har hatt et problem på Våler. Vi får håpe det var unntaket og ikke regelen. Mvh Knut S
Støy på Våler dreier seg desverre mer om vindretning enn om hvor mye bilene støyer. Ved fjorårets treff var det kun Iceman (som kjørte hele den aktuelle strekningen på tomgang i 7. gir) og undertegnede i sin Lotus (som med det originale eksosanlegget bråker litt mindre enn familiebilen) som kom under grensen for støy.

Jeg vet at PCN har hatt treff der hvor samtlige biler bråkte for mye.

Jeg er litt usikker på om Vålerbanen kan gjøre no med plassering/pålitelighet på støymålinger, men at noe må gjøres hvis de ønsker å fortsette med utleie er helt klart.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Iceman »

Jeg gleder meg til NSK skal ha treff på ACR, der er det db fritt. :wink:
Det koster ca 12-15000 kr å leie banen, noe som er billig.
Fantastisk bane.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Linder »

har noen av dere støyerfaring med å vende eksosutløpet ned mot bakken?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Knuts »

Det hjelper, også å sveise et kryss foran enden av eksosanlegget hjelper. Problemet er dog at det er sjelden det er eksoslyden som er problemet. I 9 av 10 tilfeller er det innsugslyd som er synderen. Det eneste som hjelper da er demping av denne. Det er det jo ikke alle som vil. Jeg har selv et par gamle racingbiler og de kommer ikke gjennom pga innsugslyd. Derimot har jeg en turbobil med 3 toms eksos. Den kommer glatt igjennom. Mvh Knut S
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by mazdafun »

Knuts wrote:Det hjelper, også å sveise et kryss foran enden av eksosanlegget hjelper. Problemet er dog at det er sjelden det er eksoslyden som er problemet. I 9 av 10 tilfeller er det innsugslyd som er synderen. Det eneste som hjelper da er demping av denne. Det er det jo ikke alle som vil. Jeg har selv et par gamle racingbiler og de kommer ikke gjennom pga innsugslyd. Derimot har jeg en turbobil med 3 toms eksos. Den kommer glatt igjennom. Mvh Knut S
Hei.

Vi får legge innsuget inn i kupeèn. Da får vi i pose og sekk.

Tipper du blir "litt" ør i toppen etter noen runder.. :lol:
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Iceman »

Ja, men det blir jo en "happy ending".
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Knuts »

Ingenting som slår gratis rus:) vi får håpe Våler blir litt mindre nazi etterhvert. Blir jo ikke kjøring igjen i det hele tatt ellers. Mvh Knut S
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by PeR4 »

Knuts wrote:Ingenting som slår gratis rus:) vi får håpe Våler blir litt mindre nazi etterhvert. Blir jo ikke kjøring igjen i det hele tatt ellers. Mvh Knut S
Ble positivt overrasket her om dagen, banedyret måles nå til 88 dB ved 4000 omdreininger :-)
Kanskje noen av oss kan kjøre hele banen :twisted:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by Tigergutt »

Hvor strengt blir dB grensen praktisert den 5.mai? Min bil er gategodkjent med 97 dB i vognkortet og måler ca 93dB i depoet.
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 5 mai

Post by alfheim »

Det har vi desverre liten kontroll på.

I utgangspunktet måles ikke dB i depotet på Våler. Det er derimot støymåler på enden av rettstrekket (den delen av banen vi ikke kjører på). Dersom denne slår ut, eller det er mistanke om for høyt støynivå vil man bli kalt inn til måling.

Tidligere har det vært slik at biler som greier 100 dB på standplass vanligivs bare har hatt små problemer på Våler på såkalte 90 dB dager (slik som på søndag) i fjor var det derimot noe med vidrettning eller noe annet som gjorde at det ble helt umulig med støy. Hva det var vet vi ikke helt, men satser på at det ikke gjentar seg.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Post Reply