Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
En annen kommentar fra meg ifm. gårsdagens innemøte var racing-bremsevæske. Jeg sjekket nå opp at ATE Super Blue Racing bremsevæske med kokepunkt 280° C (tørr) og 198° C (våt) koster 220 kr literen hos Mekonomen ifølge webkatalogen deres. Mener at jeg betalte omtrent samme pris i fjor hos Mekonomen på Alna. Jeg synes iallefall dette er en god pris og ikke spesielt mye dyrere enn alternativene.
Når det er sagt (skrevet) så er det ikke nødvendig med racing-bremsevæske. All bremsevæske som selges burde være bra nok så lenge den er fersk.
Er du i tvil så er det mulig å kjøpe en enkel bremsevæskemåler fra Biltema/eBay/diverse som måler vanninnhold og lyser grønt/gult/rødt. Viser disse gult/rødt så bør du absolutt bytte bremsevæske før banetreffet. Kan opplyse at kvaliteteten på disse målerne er litt ymse. Klarte å redde meg igjennom deltakelse på et banetreff uten å bytte bremsevæske en gang siden jeg hadde med min egen som lyste grønt, mens arrangøren sin viste rødt. Når jeg satte batteriet fra min i den til arrangøren så lyste det gult
Dette var riktignok ikke et NSK-treff. Og jeg byttet også bremsevæske etter dette treffet.
Når det er sagt (skrevet) så er det ikke nødvendig med racing-bremsevæske. All bremsevæske som selges burde være bra nok så lenge den er fersk.
Er du i tvil så er det mulig å kjøpe en enkel bremsevæskemåler fra Biltema/eBay/diverse som måler vanninnhold og lyser grønt/gult/rødt. Viser disse gult/rødt så bør du absolutt bytte bremsevæske før banetreffet. Kan opplyse at kvaliteteten på disse målerne er litt ymse. Klarte å redde meg igjennom deltakelse på et banetreff uten å bytte bremsevæske en gang siden jeg hadde med min egen som lyste grønt, mens arrangøren sin viste rødt. Når jeg satte batteriet fra min i den til arrangøren så lyste det gult
Dette var riktignok ikke et NSK-treff. Og jeg byttet også bremsevæske etter dette treffet.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Statoil DOT 5.1 bremsevæske har oppgitt kokepunkt > 260 grader.
Dersom bremsevæsken koker, så er det bedre å fikse årsaken til at bremsevæsken koker. Gammel bremsevæske, feil bremseteknikk, underdimensjonerte bremser. For de som kjører mye på bane, så blir det ekstremt dyrt i lengden å kjøre med bremser som går varme - da det går utover levetid på pakninger, skiver, hjullager og bære-/styrekuler mm.
Dersom bremsevæsken koker, så er det bedre å fikse årsaken til at bremsevæsken koker. Gammel bremsevæske, feil bremseteknikk, underdimensjonerte bremser. For de som kjører mye på bane, så blir det ekstremt dyrt i lengden å kjøre med bremser som går varme - da det går utover levetid på pakninger, skiver, hjullager og bære-/styrekuler mm.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
En del av de billige tester variantene takler ikke DOT 5.1 bremseveske, resultatet blir helt tilfeldig på disse
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Pga bilskruing for dagens EU-kontroll (som banedyret gled rett gjennom ) så deltok jeg ikke..
Biltemavæska fungerer godt for banedyret forutsatt at den byttes et par ganger pr sesong, og til den prisen...
Ble effekten av kjøleslanger fra fronten inn på skivesenter diskutert?
Biltemavæska fungerer godt for banedyret forutsatt at den byttes et par ganger pr sesong, og til den prisen...
Ble effekten av kjøleslanger fra fronten inn på skivesenter diskutert?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Jeg har kjørt på biltema sin "racing"-væske noen sesonger og har aldri hatt problemer med det. 30,- for en kvart liter eller så?
Men det beste er jo selvsagt å slutte bremse. Da går det fort også!
Men det beste er jo selvsagt å slutte bremse. Da går det fort også!
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Aldri bland bremsevæske....
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Ble "levetiden" for bremsevæske brukt på bane diskutert? Er det forskjellig levetid for racingvæske og vanlig DOT4 når brukt på banen?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Jeg har brukt Castrols 5.1 væske men ble litt betenkt over hvor fort den tapte seg, etter noen banetreff, dvs. ca midt på sommeren så var det nesten for mye vann i den på et NSK-treff.hagenisse wrote:Jeg har kjørt på biltema sin "racing"-væske noen sesonger og har aldri hatt problemer med det. 30,- for en kvart liter eller så?
Den begynte meget høyt på temperaturskalaen, men trakk til seg vann mye raskere enn den vanlige dot4 væska til biltema.
Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...PeR4 wrote: Jeg har brukt Castrols 5.1 væske men ble litt betenkt over hvor fort den tapte seg, etter noen banetreff, dvs. ca midt på sommeren så var det nesten for mye vann i den på et NSK-treff.
Den begynte meget høyt på temperaturskalaen, men trakk til seg vann mye raskere enn den vanlige dot4 væska til biltema.
Har ikke målt bremsevæske i år enda, men på slutten av fjoråret var kokepunktet fortsatt for høyt til å en gang synes på NSKs måler..? Dette bekreftes etter min mening av at jeg kunne kjøre 19 runder uten antydning til fading i bremser.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Temperatur aner jeg ikke, men jeg pleier bytte en gang midt i sesongen. Dvs, 6-7 banetreff. I fjor tror jeg ikke jeg gjorde det heller, men.PeR4 wrote:Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Det var i 2005 mener jeg, husker ikke mer om produktet enn det jeg skrev.rayb wrote:
Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...
Har ikke målt bremsevæske i år enda, men på slutten av fjoråret var kokepunktet fortsatt for høyt til å en gang synes på NSKs måler..? Dette bekreftes etter min mening av at jeg kunne kjøre 19 runder uten antydning til fading i bremser.
Biltemas dot4 væske holdt greit for 1 times kontinuerlig satsing med banedyret på gamle rudskogen, dvs. mye bremsing kombinert med relativt lave hastigheter og dermed lite kjøling. Kjøleslanger fra fronten inn på senter av skiva foran var dog nødvendig.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Nei, vi diskuterte ikke dette spesifikt. Det var mer en generell oppfordring om å sørge for å ha fersk bremsevæske foran årets banesesong, siden bremsevæske er hygroskopisk (trekker til seg fuktighet) og typisk service-intervall på bremsevæskebytte er to år. Jeg pleier å bytte bremsevæske hvert år, og siden bremsevæske er hygroskopisk så kaster jeg gamle flasker med brutt forsegling og kjøper alltid inn nye flasker for sommersesongen.PeR4 wrote:Ble "levetiden" for bremsevæske brukt på bane diskutert? Er det forskjellig levetid for racingvæske og vanlig DOT4 når brukt på banen?
I fjor så ble det endel banekjøring og jeg måtte jeg bytte bremsevæske før banesesongen tok slutt. Sikkert fordi jeg bremser for mye ned mot angsten, så får vel kanskje følge tipset til hagenisse om å bremse mindre
Fant databladet til Biltemas racingbremsevæske på nett http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 59_TDS.pdf hvor kokepunktene 270 C tørr og 189 C våt er opplyst.hagenisse wrote:Temperatur aner jeg ikke, men jeg pleier bytte en gang midt i sesongen. Dvs, 6-7 banetreff. I fjor tror jeg ikke jeg gjorde det heller, men.PeR4 wrote:Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Castrol SRF blir vel regnet som den ultimate bremsevæsken, men den er nokså dyr. Hvor kjøper du din? Sjekket for moro skyld hva prisen var i webkatalogen til Mekonomen. Hele 1927 kroner literen Regner med at det er mulig å skaffe den noe billigere, ser at den f.eks. koster rundt £ 45 inkl. VAT hos Opie Oilsrayb wrote:Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Får en følelse av at dette er en diskusjon om forskjellen mellom "need to have" og "nice to have".. Ser ikke behovet for 5.1(racingvæske) hvis man tar utgangspunkt i at man greier å holde temperaturer på skive, caliper nav på et fornuftig nivå(med feks å lede kjøleluft til senter av skive), og bremsene er tilstrekkelig dimensjonert.
Har kjørt noen tusen runder på bane med biltemas dot4 væske til 35 kroner halvliteren, ingen fading unntatt når jeg kjørte uten kjøleluft på senter av skiva, da merker jeg tendenser.
Men hvis bremsene ikke er tilstrekkelig dimensjonert(størrelse, bremsebalanse, type klosser, mm) slik at temperaturer på skive, nav, caliper og selvfølgelig klosser blir for høye, ja da ser jeg poenget med racingvæske.
NB dette er en betraktning basert på banetreffkjøring.
Har kjørt noen tusen runder på bane med biltemas dot4 væske til 35 kroner halvliteren, ingen fading unntatt når jeg kjørte uten kjøleluft på senter av skiva, da merker jeg tendenser.
Men hvis bremsene ikke er tilstrekkelig dimensjonert(størrelse, bremsebalanse, type klosser, mm) slik at temperaturer på skive, nav, caliper og selvfølgelig klosser blir for høye, ja da ser jeg poenget med racingvæske.
NB dette er en betraktning basert på banetreffkjøring.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Eliseparts har denne til £42.95, men da bør den fortrinnsvis følge med på lasset med andre deler.NoBrain wrote:Castrol SRF blir vel regnet som den ultimate bremsevæsken, men den er nokså dyr. Hvor kjøper du din? Sjekket for moro skyld hva prisen var i webkatalogen til Mekonomen. Hele 1927 kroner literen Regner med at det er mulig å skaffe den noe billigere, ser at den f.eks. koster rundt £ 45 inkl. VAT hos Opie Oils
Oljelåven ga meg en pris på omtrent 600,-
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....