Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by NoBrain »

En annen kommentar fra meg ifm. gårsdagens innemøte var racing-bremsevæske. Jeg sjekket nå opp at ATE Super Blue Racing bremsevæske med kokepunkt 280° C (tørr) og 198° C (våt) koster 220 kr literen hos Mekonomen ifølge webkatalogen deres. Mener at jeg betalte omtrent samme pris i fjor hos Mekonomen på Alna. Jeg synes iallefall dette er en god pris og ikke spesielt mye dyrere enn alternativene.

Når det er sagt (skrevet) så er det ikke nødvendig med racing-bremsevæske. All bremsevæske som selges burde være bra nok så lenge den er fersk.

Er du i tvil så er det mulig å kjøpe en enkel bremsevæskemåler fra Biltema/eBay/diverse som måler vanninnhold og lyser grønt/gult/rødt. Viser disse gult/rødt så bør du absolutt bytte bremsevæske før banetreffet. Kan opplyse at kvaliteteten på disse målerne er litt ymse. Klarte å redde meg igjennom deltakelse på et banetreff uten å bytte bremsevæske en gang siden jeg hadde med min egen som lyste grønt, mens arrangøren sin viste rødt. Når jeg satte batteriet fra min i den til arrangøren så lyste det gult :roll:

Dette var riktignok ikke et NSK-treff. Og jeg byttet også bremsevæske etter dette treffet.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by hmhaga »

Statoil DOT 5.1 bremsevæske har oppgitt kokepunkt > 260 grader.

Dersom bremsevæsken koker, så er det bedre å fikse årsaken til at bremsevæsken koker. Gammel bremsevæske, feil bremseteknikk, underdimensjonerte bremser. For de som kjører mye på bane, så blir det ekstremt dyrt i lengden å kjøre med bremser som går varme - da det går utover levetid på pakninger, skiver, hjullager og bære-/styrekuler mm.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by Rune R. »

En del av de billige tester variantene takler ikke DOT 5.1 bremseveske, resultatet blir helt tilfeldig på disse
Leie ut en C7? Så gal har man vært
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

Pga bilskruing for dagens EU-kontroll (som banedyret gled rett gjennom :D ) så deltok jeg ikke..

Biltemavæska fungerer godt for banedyret forutsatt at den byttes et par ganger pr sesong, og til den prisen...

Ble effekten av kjøleslanger fra fronten inn på skivesenter diskutert?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by hagenisse »

Jeg har kjørt på biltema sin "racing"-væske noen sesonger og har aldri hatt problemer med det. 30,- for en kvart liter eller så?

Men det beste er jo selvsagt å slutte bremse. Da går det fort også!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by Iceman »

Aldri bland bremsevæske....
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

Ble "levetiden" for bremsevæske brukt på bane diskutert? Er det forskjellig levetid for racingvæske og vanlig DOT4 når brukt på banen?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

hagenisse wrote:Jeg har kjørt på biltema sin "racing"-væske noen sesonger og har aldri hatt problemer med det. 30,- for en kvart liter eller så?
Jeg har brukt Castrols 5.1 væske men ble litt betenkt over hvor fort den tapte seg, etter noen banetreff, dvs. ca midt på sommeren så var det nesten for mye vann i den på et NSK-treff.
Den begynte meget høyt på temperaturskalaen, men trakk til seg vann mye raskere enn den vanlige dot4 væska til biltema.

Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by rayb »

PeR4 wrote: Jeg har brukt Castrols 5.1 væske men ble litt betenkt over hvor fort den tapte seg, etter noen banetreff, dvs. ca midt på sommeren så var det nesten for mye vann i den på et NSK-treff.
Den begynte meget høyt på temperaturskalaen, men trakk til seg vann mye raskere enn den vanlige dot4 væska til biltema.
Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...

Har ikke målt bremsevæske i år enda, men på slutten av fjoråret var kokepunktet fortsatt for høyt til å en gang synes på NSKs måler..? Dette bekreftes etter min mening av at jeg kunne kjøre 19 runder uten antydning til fading i bremser.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by hagenisse »

PeR4 wrote:Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Temperatur aner jeg ikke, men jeg pleier bytte en gang midt i sesongen. Dvs, 6-7 banetreff. I fjor tror jeg ikke jeg gjorde det heller, men.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

rayb wrote:
Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...

Har ikke målt bremsevæske i år enda, men på slutten av fjoråret var kokepunktet fortsatt for høyt til å en gang synes på NSKs måler..? Dette bekreftes etter min mening av at jeg kunne kjøre 19 runder uten antydning til fading i bremser.
Det var i 2005 mener jeg, husker ikke mer om produktet enn det jeg skrev.

Biltemas dot4 væske holdt greit for 1 times kontinuerlig satsing med banedyret på gamle rudskogen, dvs. mye bremsing kombinert med relativt lave hastigheter og dermed lite kjøling. Kjøleslanger fra fronten inn på senter av skiva foran var dog nødvendig.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by NoBrain »

PeR4 wrote:Ble "levetiden" for bremsevæske brukt på bane diskutert? Er det forskjellig levetid for racingvæske og vanlig DOT4 når brukt på banen?
Nei, vi diskuterte ikke dette spesifikt. Det var mer en generell oppfordring om å sørge for å ha fersk bremsevæske foran årets banesesong, siden bremsevæske er hygroskopisk (trekker til seg fuktighet) og typisk service-intervall på bremsevæskebytte er to år. Jeg pleier å bytte bremsevæske hvert år, og siden bremsevæske er hygroskopisk så kaster jeg gamle flasker med brutt forsegling og kjøper alltid inn nye flasker for sommersesongen.

I fjor så ble det endel banekjøring og jeg måtte jeg bytte bremsevæske før banesesongen tok slutt. Sikkert fordi jeg bremser for mye ned mot angsten, så får vel kanskje følge tipset til hagenisse om å bremse mindre :lol:
hagenisse wrote:
PeR4 wrote:Nå har jeg ikke prøvd biltemas 5.1 væske.. (til kr 29,90 for 0,25 liter). Hvilke temperaturer tåler den når den er ny? Hvor mange treff før du bytter?
Temperatur aner jeg ikke, men jeg pleier bytte en gang midt i sesongen. Dvs, 6-7 banetreff. I fjor tror jeg ikke jeg gjorde det heller, men.
Fant databladet til Biltemas racingbremsevæske på nett http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 59_TDS.pdf hvor kokepunktene 270 C tørr og 189 C våt er opplyst.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by NoBrain »

rayb wrote:Hvilken Castrol? Selv bruker jeg Castrol SRF som er oppgitt til 310tørr/270våt. Dette forsvarer i seg selv prisen slik jeg ser det, men det er ikke akkurat billige saker. På en annen side slipper jeg å skifte bremsevæske i hytt og pine...
Castrol SRF blir vel regnet som den ultimate bremsevæsken, men den er nokså dyr. Hvor kjøper du din? Sjekket for moro skyld hva prisen var i webkatalogen til Mekonomen. Hele 1927 kroner literen :shock: Regner med at det er mulig å skaffe den noe billigere, ser at den f.eks. koster rundt £ 45 inkl. VAT hos Opie Oils :wink:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

Får en følelse av at dette er en diskusjon om forskjellen mellom "need to have" og "nice to have".. Ser ikke behovet for 5.1(racingvæske) hvis man tar utgangspunkt i at man greier å holde temperaturer på skive, caliper nav på et fornuftig nivå(med feks å lede kjøleluft til senter av skive), og bremsene er tilstrekkelig dimensjonert.

Har kjørt noen tusen runder på bane med biltemas dot4 væske til 35 kroner halvliteren, ingen fading unntatt når jeg kjørte uten kjøleluft på senter av skiva, da merker jeg tendenser.

Men hvis bremsene ikke er tilstrekkelig dimensjonert(størrelse, bremsebalanse, type klosser, mm) slik at temperaturer på skive, nav, caliper og selvfølgelig klosser blir for høye, ja da ser jeg poenget med racingvæske.

NB dette er en betraktning basert på banetreffkjøring.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by rayb »

NoBrain wrote:Castrol SRF blir vel regnet som den ultimate bremsevæsken, men den er nokså dyr. Hvor kjøper du din? Sjekket for moro skyld hva prisen var i webkatalogen til Mekonomen. Hele 1927 kroner literen :shock: Regner med at det er mulig å skaffe den noe billigere, ser at den f.eks. koster rundt £ 45 inkl. VAT hos Opie Oils :wink:
Eliseparts har denne til £42.95, men da bør den fortrinnsvis følge med på lasset med andre deler.
Oljelåven ga meg en pris på omtrent 600,-
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply