Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

Hører du sier dette, men det stemmer dårlig med min erfaring om hva som skjer på banetreff. Når det regner skikkelig er det umulig å følge nyere biler på gode gatedekk. Nå er jeg rimelig håpløs til å kjøre på glatt føre, men synes det stemmer for de fleste. Lotusene på R-dekk gidder jo ikke engang kjøre..
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Hører du sier dette, men det stemmer dårlig med min erfaring om hva som skjer på banetreff. Når det regner skikkelig er det umulig å følge nyere biler på gode gatedekk. Nå er jeg rimelig håpløs til å kjøre på glatt føre, men synes det stemmer for de fleste. Lotusene på R-dekk gidder jo ikke engang kjøre..
Det at du ikke klarer å følge en nyere bil med standard dekk, er mere bilen enn dekkene.
Med nyere biler kan du bremse deg inn i sving, og du kan holde flat pedal ut av svingen :roll: bilen ordner resten.
Du blir ikke noe bedre fører av å kjøre rundt med hjelpemidlene på, men du ser hvor langt teknologien har kommet.

Det er så liten forsjell på dekkene når det regner, at her står alt på føreren.
Setter du Racing regn dekk på bilen så vil du merke forskjell, men disse har også en slipp grense som alle andre dekk.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Knuts »

Det er riktig som Iceman sier. Vanlig moderne standardbiler er bra på vått, men det er også for at du sikkert har ødelagt din bil i forhold til vått føre. Den rr for stiv. Når vi kjører løp og det regner må vi løsne alle stabstag ellers er bilen ukjørbar. Gjør man det og har myke Rdekk så man får varme og kan man kjøre meget fort på regn. Mvh Knut S
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Iceman »

Knuts wrote:Det er riktig som Iceman sier. Vanlig moderne standardbiler er bra på vått, men det er også for at du sikkert har ødelagt din bil i forhold til vått føre. Den rr for stiv. Når vi kjører løp og det regner må vi løsne alle stabstag ellers er bilen ukjørbar. Gjør man det og har myke Rdekk så man får varme og kan man kjøre meget fort på regn. Mvh Knut S
jøss, faktisk en som er enig i noe jeg har skrevet.

Dato notert.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Morten H wrote:Dekk test av R dekk :

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Hvorfor nevnes ikke hvilken gummiblanding dekkene har?. Sannsynligvis er det mediumutgavene..

Jeg har nå straks slitt ut sett nr 2 av Dunlopdekket som ble nr 2, og det er HÅPLØST på vått(på en 24 år gammel BMW uten abs). NB at mine dekk er med den hardeste gummiblandingen..

Samme gjelder for Michelindekkene, utenom at mine dekk er i medium, dvs sannsynligvis samme blanding som testdekkene. På tørt er dette meget bra, men de trenger to runder før de er varme i motsetning til 1 runde for dekket på siste plass i testen. Dette i medium blanding fungerer meget godt på skikkelig våt bane. Men etter at det er halvslitt sitter det dårlig på vått, særlig i sving.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Iceman »

Dekk tester er bare tull.

Ingen biler er like, :shock: så for at en dekk test skal hjelpe deg som fører, så må du ta din bil å teste dekkene med den.
Det er bare en person som kjører som deg :shock: ja du ja, det dekket som måtte passe deg trenger ikke å passe for andre.

Ikke spør andre om råd, ikke prøv å les deg frem til det, men gå ut å test selv til du er fornøyd.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply