Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by jonr »

hagenisse wrote:Men det er jo null stress å handle dekk fra utlandet. Ikke blir det dyrere heller som regel, og 5 års reklamasjonsrett kommer man uansett ikke så langt med..
Har du noe erfaring med dette og noen å anbefale? Vil jo også tro frakten utgjør en del og at det burde være en del å spare ved å gå sammen og få en samlet levering. Er jo såpass mange her som handler dekk ofte nok til at det burde kunne la seg gjøre.
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by vids »

NoBrain wrote:Kjører selv med RE070 på STIen, men denne kommer vel kun i noen få spesifikke dimensjoner, så tviler på at det er dekket for PeR4.

Ellers så er mitt inntrykk at veldig få av de såkalte "extreme/high performance dekkene" tas inn av offisiell importør i Norge siden kundegrunnlaget er såpass lite. Iallefall så fikk jeg beskjed at hverken RE070 eller RE-10 (tror jeg det var dengang) kunne skaffes gjennom offisiell Bridgestone-forhandler da jeg skulle handle nye dekk til Imprezaen for et par år tilbake.
RE070 er veldig billig fra dekkonline.com, koster bare 900 og noe per dekk. Kjøpte derfra for et par år siden og de ble levert så og si umiddelbart.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop ... sowigan=So
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Det er et problem at majoriteten av de interessante dekkene ikke produseres i 15"..

Noen med regn-erfaring med Uniroyal RainSport 2 205/50 R15 86V?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

jonr wrote:Har du noe erfaring med dette og noen å anbefale? Vil jo også tro frakten utgjør en del og at det burde være en del å spare ved å gå sammen og få en samlet levering. Er jo såpass mange her som handler dekk ofte nok til at det burde kunne la seg gjøre.
Njah, med mindre du handler en hel container (hvilket jo burde være mulig hvis banegutta går sammen) så virker det som om det ikke lønner seg å gå sammen på frakt. Mye volum uansett.

Ser R888 i 225/45/17 koster $212 pr dekk på tirerack nå. Med moms er man et lite stykke under 6000,- og så kommer frakta. Har som regel vært rett over tusenlappen for meg tidligere.. Typisk i Norge har vært rundt 2000,- dekket, så er uansett litt å gå på.

Jeg har handlet fra TireRack, onlinetires.com (Nitto NT01) og camskill.co.uk (sender vel ikke til norge lengre) tidligere uten som noen som helst problemer. Dvs, ett dekksett ble borte i transport, men det var etter det var kommet til Norge. Butikken sendte på nytt og tok det leverandør selv.
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by mowal »

Jeg har handlet en del på Demon Tweeks, blant annet dekk. De har det meste som vi er interessert i (fikk deres 484 siders katalog i posten rett rundt jul). F.eks for ett par år siden betalte jeg under 500 £ for fire dekk (R888 - 195/50-15 og 225/45/16) med frakt. Frakten utgjorde da ca 60 £.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Noen som har erfaring med hard banekjøring på vått føre med Dunlop Direzza Sport Z1 Star Spec ?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Det ble Uniroyal RainSport 2 205/50 R15 86V til ca 750 kr pr stk levert på døra.
Hvis sommeren 2013 ligner fjorårets så kjenner jeg egenskapene til disse dekkene meget godt utpå høsten.
Det blir nok motsatt 8)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Morten H »

MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by webmaster »

Ingen Yoko-dekk med i testen? Utrolig.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

Litt snodig resultat for R888 i vått også vel? De fungerer jo fint nye..
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Iceman »

Det er liten eller nesten ingen forskjell mellom R-dekk på Regn, så her kan du kjøre med hva som helst.

Hvorfor endre noe med bilen, du må lære å kjøre på nytt for hver gang du endrer noe på bilen..
Takler du å kjøre på Regn med de dekkene du bruker på tørt, så blir du en mye bedre fører.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by ElViz »

Gode gatedekk (Pirelli P0 Nero, Conti SC5 er det jeg bruker) er jo så mye bedre enn R- dekk på vått da...
Riktignok har jeg bare kjørt med R dekk en gang på vått, men jeg synes det var en fæl opplevelse....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

Kommer litt ann på det der. R-dekkene fungerer hvis man greier få varme i dem, men det er jo lettere sagt enn gjort på noen typer. Nye R888 fungerer fint hvis det er en varm dag med regn - sitter vel så godt som gatedekkene. Men så var det det med planing da... regner det mye gir jeg nesten ikke gass nedover strekkene. Sett litt for mange plutselig gå rundt midt på strekka.. :?
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Kommer litt ann på det der. R-dekkene fungerer hvis man greier få varme i dem, men det er jo lettere sagt enn gjort på noen typer. Nye R888 fungerer fint hvis det er en varm dag med regn - sitter vel så godt som gatedekkene. Men så var det det med planing da... regner det mye gir jeg nesten ikke gass nedover strekkene. Sett litt for mange plutselig gå rundt midt på strekka.. :?
Bilen min planer også på langsiden der hvor "elven" renner over banen, men da er det bare å gå av gassen og bremsen.
Kjenner du at bilen "reiser" seg opp på vannet, så kan man heller ikke prøve å styre osv.
Det er ikke dekkenes skyld at folk snurrer på langsiden, men det er føreren som gjør noe feil.
Jeg har kjørt med R-dekk på våt bane i 6-7 år nå, noe som fungerer utmerket.

Blir jo ikke en bedre fører av å slenge Regndekk på bilen, det bare går fortere.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Knuts »

Det er helt garantert at det går fortere med Rdekk på regn enn gatedekk. Man har ikke en sjans å følge en med Rdekk på gatedekk. I gamledager da vi kjørte Roadsport i Norge var det noen som prøvde å kjøre med gatedekk når det regnet. De ble mildt sagt frakjørt av de med Rdekk. Det skilte mange sekunder per runde. Man må selvfølgelig følge med på hvor det står vann så man ikke vannplaner av veien men uansett hvor mye det regner er det raskere. Det er faktisk mye større forskjell i rundetider mellom Rdekk og gatedekk når det regner enn når det er tørt.

Mvh

Knut S
Post Reply