Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Våren nærmer seg og jeg ser etter et dekk som er bra på våt bane, egenskapene på tørr bane er ikke viktig.
Det må være tilgjengelig i dimensjonen 15/50/205.

Er Bridgestone RE11 et godt valg?

Forslag til andre som er gode på vått føre..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Knuts »

Spørs hvor mye regn det er det. Rdekk er helt overlegne vanlige dekk helt til det virkelig bøtter ned. Man må selvfølgelig følge med på hvor det er stående vann. Det er også viktig at man varmer dekkene mest mulig da man begynner å kjøre. Man må også ha høyere trykk en vanlig i Rdekk på vått føre. Det er selvfølgelig viktig å ha en mykest mulig blanding når det regner. De dekkene jeg har vært mest fornøyd med på regn er Kuhmo 700 Victoryracer og Yokohama a048.

Mvh

Knut S
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hmhaga »

R888 sitter bedre enn sommerdekk på våt bane, selv med lite mønster. Problemet er overvann.
Jeg var på vålerbanen i plaskregn, og ventet derfor med å montere R888 dekkene. En annen i klubben kjørte på R888 og kjørte i sirkler rundt meg, helt til jeg også byttet til R888.

Men utenom; for å finne gode dekk i regn er det jo bare å lese dekktestene til Motor :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by NoBrain »

I likhet med andre som har postet så har jeg også erfart at R-dekk er meget bra på lett vått føre ("damp"). Siden R888 er et populært dekkvalgt for de som kjører trackday så er kanskje Toyo Proxes R1R et alternativ som regndekk. Se http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... =05VR5PR1R skal være nokså likt R888, men med mer mønster.

Image

PS! Men strengt tatt trenger du ikke regndekk, for som kjent så regner det aldri på NSK sine banetreff :mrgreen:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by vids »

Har brukt Michelin Pilot Sport Cup (det er vel de gatelegale porche-cup-dekka vi snakker om) en stund, og de er litt tricky når det er vått siden det er vanskelig å varme de opp. Måtte kjøre autoslalom når det regnet en gang, grepet var elendig på kalde dekk og resultatet var patetisk. Men når vi bare et par timer senere kjørte runder på samme underlag på våler, så begynte de å sitte relativt godt allikevel. Jeg kom meg i hvertfall forbi alt annet på banen, inkludert de som gjorde det bra i autoslalomen. Måtte bare sørge for å kjøre litt lengre stint enn vanlig for å holde varmen i dekka og spant litt ekstra ut av hver langsving for å sørge for ekstra varme.

Tok noe video også, det regnet faktisk ganske hardt. Ingen vannplaning heller selv om de dekkene kommer med veldig lav spordybde.


Tror dog at R888 og A048 er vesentlig enklere å varme opp, og har mye dypere spor, så ville nok heller ha gått for disse om regnværsytelse er viktig. Ville bare vise at det går ganske bra selv med ganske harde r-dekk med lite spor.
Last edited by vids on 23 Jan 2013 12:44, edited 1 time in total.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by ElViz »

Regner aldri på nsk banetreff nei ;)
http://m.youtube.com/watch?v=CdjHXsrmovk#

Kjørte på nye pirelli P0 nero. Kjempegøy!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hmsilset »

Jeg har kun prøvd r888.Helt nye på ACR.Det regnet så mye som det kan regne og det var overflatevann på store deler av banen.Ga bånn gass etterhvert og følte meg trygg, selv i 180kmt på slutten av langstrekka.Hadde 205 fremme og 225 bake på mr2.

http://www.youtube.com/watch?v=URPF1MwZ ... g&index=72
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by Tom Herskedal »

Det desidert beste DOT merkede dekket for kjøring på våt bane er Hoosier H2O leveres i 205/50-15. Jeg har 205/45-16 "hjemme".

Tom Herskedal.
It ain't over before the fat lady sings!
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

Tror du har funnet dekket du skal ha der, PeR4 :

Jeg er forresten ikke så imponert over R888 i regn. De sitter godt, spesielt når de er nye, men det hjelper jo ikke når de kan plane når som helst. Våt asfalt er selvsagt ikke noe problem, men når det regner skikkelig tør iallefall ikke jeg kjøre fort på r-dekk.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by PeR4 »

Ja, jeg stoler på tipsene dine :-).

Jeg liker 888 godt på våt asfalt når det er nytt og litt slitt. Men når det er halvslitt eller mer så opplever jeg at det presterer dårlig, jeg greier ikke å få varme i det. Kunne sikkert vært bedre med SG gummiblanding..

Michelin Sport Cup I er testet endel og imponerte ikke på en eldgammel BMW(INGEN elektroniske hjelpemidler og ingen ABS), særlig på kald og våt asfalt.

Jeg går nok for et sportslig veidekk, hvor får jeg tak i RE11 til en rå(i betydningen billig) pris?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by vids »

PeR4 wrote:Michelin Sport Cup I er testet endel og imponerte ikke på en eldgammel BMW(INGEN elektroniske hjelpemidler og ingen ABS), særlig på kald og våt asfalt.
?
Subaruen har heller ingen elektroniske hjelpemidler, bortsett fra ABS. Men er forøvrig helt enig i at cup-dekkene er langt fra ideelle på regn, men det er ok så lenge man holder litt lunk i de.

(Impreza kan godt ha vært den siste bilen av i verden fra et mainstream bilmerke til å få ESP eller traction control, tror det dukket opp først i 2008.)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hmhaga »

Et annet dekk som bør vurderes er Bridgestone RE070! Det er vel en mellomting mellom R-dekk og gatedekk, originalmontert på Subaru STI.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by NoBrain »

Kjører selv med RE070 på STIen, men denne kommer vel kun i noen få spesifikke dimensjoner, så tviler på at det er dekket for PeR4.

Ellers så er mitt inntrykk at veldig få av de såkalte "extreme/high performance dekkene" tas inn av offisiell importør i Norge siden kundegrunnlaget er såpass lite. Iallefall så fikk jeg beskjed at hverken RE070 eller RE-10 (tror jeg det var dengang) kunne skaffes gjennom offisiell Bridgestone-forhandler da jeg skulle handle nye dekk til Imprezaen for et par år tilbake.
Last edited by NoBrain on 27 Jan 2013 23:37, edited 1 time in total.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by hagenisse »

Men det er jo null stress å handle dekk fra utlandet. Ikke blir det dyrere heller som regel, og 5 års reklamasjonsrett kommer man uansett ikke så langt med..
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Forslag til dekk for kjøring på VÅT bane

Post by NoBrain »

Enig. Spesialdekk bør man nok handle fra utlandet. Når jeg skal ha nye dekk til Elisen så blir det å handle fra England.

Fikk heldigvis tak i RE070 på flunka nye STI-felger av en kar som jobbet for Subaru/BNH for to år tilbake. Villedende pris på 44.000 NOK :roll: Jeg betalte 12.000 NOK for et sett fint brukte, bare et par uker gamle, hjulsett siden selger ikke syntes gullfargede felger passet hvit bil :)
Last edited by NoBrain on 27 Jan 2013 23:45, edited 3 times in total.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply